Palkansaajakeskusjärjestö SAK ja osa sen merkittävimmistä jäsenliitoista aloittavat ensi maanantaina uudet poliittiset työtaistelutoimet. Ne tulevat muun muassa sulkemaan satamien tavaraliikenteen ja Suomen viennnin kahdeksi viikoksi.
Tästä on kyse:
|
Politiikan toimittaja Ossi Rajala kertoo, että ensi viikon lakoilla haetaan keinoja, jotka osuvat elinkeinoelämän suuryritysten toimintaan.
– Pyritään välttämään vaikutusten osumista tavallisiin suomalaisiin. Esimerkiksi henkilöliikenteeseen ei tule vaikutusta, vaan isoihin logistiikkaketjuihin ja rahtiin. Ruoka ei missään nimessä ole loppumassa. Kotimaiset elintarvikkeet saadaan näillä näkymin tavalliseen tapaan kauppoihin. Joitakin saatavuusongelmia voi olla elintarvikkeissa, mutta mitään suurta pulaa ei pitäisi syntyä, Rajala kertoo.
Rajala kertoo Elinkeinoelämän keskusliiton arvioineen, että kaksi lakkoviikkoa maksaisi noin 320 miljoonaa euroa bruttokansantuotteeseen kaikkine vaikutuksineen.
– EK:n mukaan tämän vuoden ja viime vuoden loppupuolen lakkojen osalta ollaan reilusti yli miljardin hinnassa, Rajala sanoo.
Pääministeri Petteri Orpon ja liittojohtajien on määrä tavata perjantaina. Rajala arvioi lakon tuovan lisäpanoksia pöytään.
– Hallitus ei ole kyllä millään tavalla viitannut, että lähtisivät kompromisseja tekemään. He vain vievät näitä uudistuksia eteenpäin, joista osa on jo käsittelyssä, Rajala kertoo.
Työministeri Satonen: "Työrauhalainsäädäntöä on välttämätöntä viedä eteenpäin"
Työministeri Arto Satonen (kok.) sanoo uusien lakkojen vahvistaneen käsitystä siitä, että poliittisille lakoille tarvitaan pelisäännöt.
Hän sanoi keskiviikkona toimittajille, että lakot ovat erittäin valitettavia ja niillä tulee olemaan iso merkitys myös muille kuin lakon alaisille yrityksille ja niiden työntekijöille.
Satosen mukaan kiistanalaisia työrauhaa ja paikallista sopimista koskevia uudistuksia viedään edelleen eteenpäin.
Työrauhalainsäädäntö on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja paikallinen sopiminen lausuntokierroksella.
Satonen sanoi, että työmarkkinaosapuolet voivat antaa omia näkemyksiään paikallista sopimista koskevaan uudistukseen lausuntokierroksella.
"Merkittäviä toimia"
Palkansaajakeskusjärjestö SAK ja osa sen merkittävimmistä jäsenliitoista aloittavat ensi maanantaina uudet poliittiset työtaistelutoimet.
SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan toimet ovat merkittäviä ja vaikuttavat muun muassa vientiin, tuontiin, logistiikkaan sekä tuotantolaitoksiin.
– Meillä on kompromissi- ja neuvotteluhalua. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että hallitus ei aio muuttaa omia esityksiään oikeastaan piiruakaan ainakaan palkansaajien suuntaan, Eloranta sanoi tiedotustilaisuudessa.
– Kun tilanne on se, että neuvottelukontaktia ja vuoropuhelua ei näytä oikein syntyvän, olemme taas tilanteessa, jossa joudumme kertomaan tulevista työtaistelutoimista.
SAK ja sen jäsenliitot kertoivat uusista työtaistelutoimista tiedotustilaisuudessaan tänään. Toimilla vastustetaan Petteri Orpon (kok.) hallituksen kaavailemia muutoksia työelämää koskevaan lainsäädäntöön.
Lakkojen piirissä on noin 7 000 työntekijää. Määrä on huomattavasti pienempi kuin aiemmilla työtaistelukierroksilla, joita ay-liike on järjestänyt syksystä lähtien. Lisäksi lakot ovat aiemmin kestäneet pisimilläänkin vain muutamia päiviä.
– Aikaisemmin lakoissa mentiin leveämmällä rintamalla ja lyhyemmin. Nyt mennään kapeammalla kärjellä ja pidemmän aikaa, Eloranta tiivisti taktiikan tiedotustilaisuudessa.
Lue myös: Hallituspuolueilta ja Suomen Yrittäjiltä murskakritiikkiä uusista lakoista: "Ay-liike on tehnyt viimeisen virheensä"
Satamat säppiin
Suurista liitoista Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ovat jo ilmoittaneet olevansa lakossa mukana. Lakko pysäyttää liittojen mukaan Suomen viennin kahdeksi viikoksi.
AKT:n mukaan lakko sulkee satamien tavaraliikenteen, mutta henkilöliikenne toimii normaalisti.
– Pahoittelemme lakoista aiheutunutta vaivaa ja harmia. Kuitenkin tämä on hyvin pientä suhteessa siihen, mitä on tulossa hallituksen puolelta, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo tiedotteessa.
AKT:n mukaan työtaistelun syynä ovat Suomen hallituksen ajamat työelämän heikennysesitykset ja työtaistelulla puolustetaan jokaisen työntekijän työelämäoikeuksia.
– Kiitämme kansalaisten tuesta. Nyt sitä todellakin tarvitaan. Ratkaisun avaimet ovat pääministeri Petteri Orpolla, Kokko sanoo.
AKT:n ilmoittama työtaistelu koskee Viking Linen rahdinkäsittelytehtäviä Helsingin ja Turun satamissa, AKT:n säiliö- ja öljytuotealalla Nesteen varastojen operaattoreita sekä ahtausalan työtehtäviä alihankintatöineen AKT:n ilmoittamissa yrityksissä.
Kokon mukaan lakoilla on todennäköisesti vaikutuksia muun muassa polttoaineen ja elintarvikkeiden toimituksiin.
– Polttoaineen jakelussa lakot kohdistuvat niin sanottuihin rantavarastoihin, joissa on erinäisiä nesteitä varastossa, Kokko kertoi tiedotustilaisuudessa.
– Nämä varastot kestävät tietyn aikaa. Meidän toimemme kohdistuvat niin, että varastoja ei tulla enää uudestaan ulkopuolelta tankkaamaan lakkojen aikana.
Elintarvikkeiden kohdalla vaikutuksia ja yksityiskohtia taas tullaan todennäköisesti pohtimaan tapauskohtaisesti lakkojen aikana, Kokko sanoi.
– Perinteisesti lakkojen aikana olemme ottaneet tuoretuotteita laivoista. Esimerkiksi eläinten rehu tulee mieleen, eli sitä on yleensä purettu myös lakoissa.
Lue myös: Työnantajaliitot: Yritykset eivät pysty kuromaan menetyksiä kiinni lakkojen jälkeen
Ratapihat täyttyvät
JHL:n lakot taas vaikuttavat rautateiden tavaraliikenteeseen ja useiden satamien toimintaan eri puolilla Suomea. Lakossa on JHL:n mukaan noin tuhat liiton jäsentä.
– Käytännössä toimet vaikuttavat niin, että tavaraliikenteeseen tulee raiteilla katkoja tai pysähdyksiä kahden viikon ajan, JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström sanoi tiedotustilaisuudessa.
Hänen mukaansa katkot tavarantoimituksissa vaikuttavat niin metalliteollisuuteen, kemianteollisuuteen, metsäteollisuuteen kuin energiantuotantoonkin.
– Vaikutus näkyy ennen kaikkea ratapihoilla satamien yhteydessä ja sisämaassa, Ekström kertoi.
– Muutaman päivän sisällä työtaistelun alkamisesta ratapihat tulevat olemaan täynnä vaunuja, joilla on käsittelemätöntä kuormaa.
Myös satamissa JHL:n lakko tulee Ekströmin mukaan aiheuttamaan ruuhkaa. Laivat eivät välttämättä pääse satamiin enää ollenkaan muutaman päivän jälkeen lakon alkamisesta.
JHL kertoo myös tukevansa rahallisesti muita ammattiliittoja, joiden jäsenet osallistuvat lakkoon.
– Työehtojen puolustaminen on koko ammattiyhdistysliikkeen yhteinen asia. Haluamme osoittaa tukemme kaikille työntekijöille, jotka ovat mukana lakossa, Ekström kertoi tiedotteessa.
Myöhemmin tänään esimerkiksi Teollisuusliitto ja Sähköliitto aikovat antaa ilmoitukset poliittisista lakoista, jotka kestävät kaksi viikkoa. Lakot koskevat raskasta prosessiteollisuutta.
Lisäksi lakkorintamassa seisovat SAK:n mukaan myös Rakennusliitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM.
Teollisuusliiton kahden viikon lakko koskee muun muassa pohjoisen terästehtaita
Ensi maanantaina alkava Teollisuusliiton kahden viikon lakko koskee muun muassa Outokummun terästehdasta Torniossa ja SSAB:n terästehdasta Raahessa.
Poliittisen lakon piirissä on myös Nesteen terminaaleja muun muassa Kemissä ja Kokkolassa. Yhteensä lakon piirissä on 11 työpaikkaa.
Sähköliitto lakkoon samoilla työpaikoilla Teollisuusliiton kanssa – voimalaitokset eivät ole mukana
Sähköliitto järjestää ensi viikon maanantaina alkavan kahden viikon lakon samoilla työpaikoilla Teollisuusliiton kanssa. Näin ollen Sähköliiton lakko ei kosketa esimerkiksi ydinvoimaloita tai muita voimalaitoksia Suomessa.
Kaikkiaan Sähköliiton ja Teollisuusliiton lakkojen piirissä on 11 työpaikkaa. Joukossa ovat muun muassa Outokummun ja SSAB:n terästehtaat Torniossa sekä Raahessa.