MM-rallikauden avaava Monte Carlo -ralli huipentui kolmesta erikoiskokeesta ja 52,12 ek-kilometristä koostuvaan päätöspäivään, jossa ratkaistiin kilpailun voitto. MTV Urheilu seurasi päivän tapahtumia tässä artikkelissa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Hyundain Thierry Neuvillesta tuli viikonlopun kuningas, sillä hän otti täyden 30 pisteen potin. Hän oli paras lauantain jälkeen (18 pistettä), voitti sunnuntain pikakisan (7) ja nappasi Power Stagen nimiinsä (5).
Kokonaiskisan kolmen kärjen täydensivät Toyotan Sebastien Ogier ja Elfyn Evans. Se, miten pisteet jakautuivat, on selvitetty alla olevassa taulukossa.
Kausi jatkuu lumella ajettavalla Ruotsin MM-rallilla helmikuun puolivälissä.
LUE MYÖS: Sébastien Ogier häkellyttävään saavutukseen – yksi vielä edellä olevista tulee Suomesta: "Se on kiva numero"
LUE MYÖS: MM-rallin uusi sääntö teki tepposet – "Olin jo valmis ajamaan Monacoon"
KISAN LOPPUTULOKSET:
Sija: | Kuljettaja: | Talli: | Aika/ero: | La-pisteet | Su-pisteet | PS-pisteet | Yhteensä |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 3.09.30,9 | 18 | 7 | 5 | 30 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +16,1 | 15 | 5 | 4 | 24 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +45,2 | 13 | 6 | 2 | 21 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | +1.59,8 | 10 | 4 | 1 | 15 |
5. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +3.36,9 | 8 | 3 | - | 11 |
6. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +5.34,6 | 6 | - | - | 6 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +8.28,5 | 4 | 2 | 3 | 9 |
8. | Gregoire Munster | M-Sport | +10.09,8 | - | 1 | - | 1 |
SUNNUNTAIN TULOKSET*:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 31.21,4 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +10,3 |
3. | Sebastien Ogier | Toyota | +12,8 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | +12,9 |
5. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +42,9 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +54,5 |
7. | Grégoire Munster | M-Sport | +1.09,4 |
8. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +1.13,4 |
* Pisteitä jaetaan seitsemälle parhaalle.
SEURANTA:
EK17 La Bollene-Vesubie/Col de Turini, Power Stage (14,80 km)
Klo 14.33: Kiitos seuraajille – oli hieno ralliviikonloppu! Jatketaan seurantojen parissa helmikuun puolivälissä Ruotsin MM-rallin yhteydessä. Ralliviikonlopun jatkot kattavasti MTV Urheilun verkkosivuilla.
Klo 14.24: Alla Neuvillen ja Ogierin maalintulot. Ranskalaistähti kertoi suuresta surustaan, joka purkautui jo perjantaina ek-maalissa.
2:30
1:48
Klo 14.22: Power Stagen tulokset alla.
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 9.50,4 |
2. | Sebastien Ogier | Toyota | +2,6 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +2,8 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +3,2 |
5. | Ott Tänak | Hyundai | +5,1 |
6. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +5,6 |
7. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +9,3 |
8. | Grégoire Munster | M-Sport | +19,4 |
Klo 14.19: Kokonaiskisan tulokset ja sunnuntaikisan tulokset päivitetty ylle.
Klo 14.14: Viikonlopun kuningas on maalissa! Neuville iskee Power-pohjat 2,6 sekunnilla ja voittaa sunnuntaikisan. Neuville ottaa siis täydet 30 pistettä Montesta.
Klo 14.10: Ogier tulee Power-pohjiin 0,2 sekunnin erolla Katsutaan. Ogier ohittaa Tänakin 0,1 sekunnilla sunnuntaikisassa ja on sen kolmas.
Klo 14.06: Evans jää maalissa 0,4 sekuntia Katsutalle, mutta lyö Tänakin sunnuntaikisassa. Evans on siinä taistossa toinen.
Klo 14.02: Tänak jää Katsutasta 2,3 sekuntia, joten japanilaiselta erittäin hyvä veto Powerilla. Tänak on kiinni sunnuntaikisan 3. sijassa, mutta Ogier voi tulla vielä ohi huippuvedolla.
Klo 13.58: Fourmaux jää 6,5 sekuntia Katsutasta, joten hän on maalissa tällä hetkellä kolmanneksi nopein. Fourmaux on sunnuntaikisassa viides, jos kaikki tulevat perässä maaliin normaalisti.
Klo 13.56: Mikkelsen maalissa 2,8 sekuntia Katsutaa hitaampana. Mikkelsen pysyy Munsterin takana sunnuntaikisassa, joten norjalainen ei saa pisteitä päätöspäivästä, Munster saa yhden.
Klo 13.54: Alla vielä video WRC2-luokan huimista ratkaisuhetkistä.
1:59
Klo 13.49: Katsuta alittaa Munsterin ajan peräti 16,6 sekunnilla ja ohittaa Munsterin sunnuntain pikakisassa. Japanilaiselle tulossa 2 MM-pistettä ja mahdolliset lisäpinnat Powerista.
Klo 13.48: WRC-kuskeista Munster jo maalissa. Hän on saamassa todennäköisesti yhden MM-pisteen sunnuntailta. Lisäksi Katsuta ja Mikkelsen pätkällä.
Klo 13.45: Lopez maaliin 4,9 sekuntia Rosselia hitaampana. WRC2-luokan kolmen kärki siis Rossel, Lopez (+4,0), Griazin (+15,4). Mahtava kilpailu!
– Haluan kiittää perhettäni. Tämä on hullua. Olen harmissani hänen (Lopez) puolestaan, tämä kisa oli huikea, Rossel iloitsi.
Klo 13.40: Ero Lopeziin on kasvanut, joten luokkavoitto menossa Rosselille.
Klo 13.38: Rossel maalissa 9,8 sekuntia Griazinin ajan alle. Huima veto!
– Tämä on hullua. Tunne on mieletön. Minun pitää nyt odottaa, Rossel hekumoi maalissa.
Klo 13.36: Rossel johtaa Lopezia 2,1 sekunnilla ensimmäisessä väliajassa, joten voitto on tällä hetkellä menossa ranskalaiselle.
Klo 13.32: Rosselin vauhti on lupaavaa. Hän johtaa Griazinia 4 sekunnilla noin 5 kilometrin kohdalla. Lopez ei ole vielä ohittanut kyseistä paikkaa.
– En tiedä, miten Rossel ajaa noin kovaa, sillä tein ehdottomasti kaikkeni, Griazin totesi maalissa viitaten väliaikoihin.
Klo 13.30: Maaliin tullut kaksi WRC2-autoa. Ciamin alitti Lefebvren ajan 3,2 sekunnilla. Sitten jännitämme seuraavaksi Rosselin ja Lopezin taistoa.
Klo 13.25: Powerilla on säpinää myös WRC2-luokassa. Pepe Lopez johtaa luokkaa vain 0,9 sekunnin erolla Yohan Rosseliin, eikä Nikolai Griazinkaan ole kuin 6,5 sekunnin päässä kärjestä.
Klo 13.15: Power Stage on valmiina alkamaan. Tuttuun tapaan ensin tielle WRC2-luokan kärki, sitten WRC-kuskit käännetyssä järjestyksessä, parhaat viimeisenä.
Klo 13.08: Studiossa keskusteltiin myös uudesta pistesysteemistä. MTV Urheilun asiantuntija ja Kalle Rovanperän kartturi Jonne Halttunen lausui siitä yhden pisteliään kritiikin.
5:43
Klo 13.04: Col de Turinin päälle ajetaan nyt melko poikkeuksellisissa olosuhteissa, sillä paikan päällä osalla katsojista on jopa t-paitoja päällä. Lämpötila on 13 astetta.
Klo 12.48: Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala tunnusti jo pettymyksensä MTV Urheilun haastattelussa, vaikka kisaa on jäljellä vielä yksi erikoiskoe. Kuuntele Latvalan arvio viikonlopusta alta.
1:02
Klo 12.32: Kisan päättävä Power Stage käynnistyy klo 13.15. Sitä ennen voidaan puntaroida mennyttä ja ennakoida huipennusta MTV Urheilun rallistudiotiimin näkemyksillä.
Neuville on siis tällä hetkellä kiinni maksimipistepotissa (25), joka koostuu lauantaina jaetusta ehdollisesta 18 pisteestä sekä sunnuntain pikakisan saldolla (7). Lisäksi jaetaan vielä Powerin ekstrapinnoja viidelle nopeimmalle.
EK16 Digne-les-Bains/Chaudon-Norante (19,01 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 11:10,2 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +0,2 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +2,7 |
4. | Sébastien Ogier | Toyota | +5,5 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +14,5 |
6. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +17,2 |
7. | Grégoire Munster | M-Sport | +20,8 |
8. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +24,5 |
Klo 11.00: Poweria odotellessa voi myös verestää vanhoja. Tommi Mäkinen järjesti 26 vuotta sitten Montessa melkoisen näytöksen liittyen siihen, miten iso merkitys rengasvalinnalla voi vaihtelevissa oloissa olla. Valitettavaa vain, että matka tyssäsi jo seuraavalla erikoiskokeella.
Tommi Mäkinen järjesti henkeäsalpaavan näytöksen, pian seurasi tyly stoppi – "Siihen ei moni ihminen pysty"
Klo 10.35: Ennen kuin siirrytään odottamaan Power Stagea, laitetaan vielä laskennallinen pistetilanne tämänhetkisillä sijoituksilla:
kuljettaja: | talli: | pistettä: |
Thierry Neuville | Hyundai | 25 |
Sébastien Ogier | Toyota | 19 |
Elfyn Evans | Toyota | 19 |
Ott Tänak | Hyundai | 15 |
Adrien Fourmaux | M-Sport | 11 |
Power Stagen tunnelmiin aletaan virittäytyä ennakkostudion merkeissä klo 12.30.
Klo 10.21: Pajari jää tälläkin pätkällä kakkosluokan pohjista reilut 20 sekuntia, mutta pääasia on se, että nämäkin kilometrit on nyt saatu uudella autolla vyölle.
Klo 10.15: Tässä Ogierin reaktio, kun hän kuuli, että voitto on lopullisesti karkaamassa.
1:43
Klo 10.07: Neuville alittaa kuin alittaakin Evansin ajan 0,2 sekunnilla. Johtomarginaali Ogieriin nähden on nyt 13,5 sekuntia. Sunnuntain ajoissa Neuville on 7,1 sekuntia toisena olevaa Evansia edellä.
Neuvillea hymyilyttää.
– On vaikea arvioida vauhtia, koska alku oli liukkaampi kuin odotin. Tie oli myös paikoitellen todella likainen. En tiennyt joissain leikkauksissa, miten niistä voi mennä. Vauhti oli hyvää.
– Yksi pätkä jäljellä. Pitää pysyä keskittyneenä, ja keskittyminen on nyt viimeisellä pätkällä.
Klo 10.04: Ogier jää Evansista 5,3 sekuntia, eli hän putoaa sunnuntaiajoissa sekä Evansin että Tänakin taakse.
– Taistelu oli kokolailla ohi päivän ensimmäisen pätkän jälkeen. Olemme ajaneet ihan hyvän viikonlopun, mutta hän lentää.
Haastattelija Julien Porter kertoo olevansa ihmeissään, koska luuli, että Ogier taistelisi loppuun asti.
– Yritin. Ajoin hyvin. Mutta en ota koskaan typeriä riskejä, kun se ei ole sen arvoista, Ogier vastaa.
– Mutta tämä on Monte, ja tarjolla olisi kymmenes voittosi?
– Joo, mutta minulla on niitä jo yhdeksän. Kenelläkään muulla ei ole yhtä montaa. Ei se ole huonommin.
Klo 10.02: Väliajoista on nähtävissä, että Ogierin vauhti ei nyt ole kohdallaan. Hän on useamman sekunnin perässä Evansia, ja Neuvillekin tulee kovempaa.
Klo 10.01: Evans alittaa Tänakin ajan 2,5 sekunnilla ja nousee tämän edelle sunnuntaiajoissa 0,7 sekunnilla.
– En ole kovin tyytyväinen. Ihan ok, mutta ei sen kummempaa.
Klo 9.58: Tänak tulee taas huomattavasti kovempaa kuin edellään lähteneet. Katsutan aika alittuu 11,8 sekunnilla. Todellinen kilpailu käydään kuitenkin vielä pätkällä olevia kärkimiehiä vastaan.
– Rytmi ei ollut hyvä. Alku oli vaikea. En löytänyt hyvää flow'ta.
Olosuhde vaihtelee, ja pienikin epäröinti maksaa.
Klo 9.55: Fourmaux aloitti pätkän hyvin ja oli avauspuolikkaalla selkeästi Katsutaa edellä, mutta taipuu lopulta 2,7 sekunnilla.
– Renkaat kuluivat loppuun. Pätkä oli alussa märkä tai kostea. Lopussa oli kuivempaa, eikä renkaita ollut enää. Hybridin kanssa oli myös ongelmaa.
Klo 9.53: Mikkelsen jää Katsutasta kymmenen sekuntia. Ilman muiden ongelmia norjalaisesta tulee se pääluokan kuljettaja, joka jää ilman sunnuntain päiväpisteitä.
Ensimmäisessä väliajassa Evans on 1,4 sekuntia nopeampi kuin Tänak.
Klo 9.50: Katsuta alittaa Munsterin ajan 6,3 sekunnilla, mutta sunnuntain yhteisajassa Munster on vielä 1,7 sekuntia edellä.
Klo 9.46: Munster selvittää pätkän läpi.
Klo 9.44: Munster ja Katsuta ajavat tasatahtia, mutta mitään kovin kilpailukykyistä vauhtia tämä ei ole.
Klo 9.35: Munster avaa pelin.
Klo 9.27: Hetki vielä odotellaan, ja muutaman minuutin päästä mennään taas. Saa nähdä, minkälaista käärmekeittoa Ogier on pätkien välissä nautiskellut.
EK15 La Breole/Selonnet 3 (18,31 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 10:31,8 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +4,7 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +5,1 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +6,9 |
5. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +16,4 |
6. | Grégoire Munster | M-Sport | +29,2 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +37,2 |
8. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +43,3 |
Klo 8.48: Pajari pätkän maalissa. Hän on tässä vaiheessa maaliin tulleista kakkosluokan kuskeista selkeästi hitain. Tappiota pohjiin tulee lähes puoli minuuttia.
– Tulin vain varmasti läpi. Vielä on kaksi pätkää aikaa yrittää kaikenlaista. Hyödynnämme kaikki kilometrit ja kaiken kokemuksen.
Klo 8.35: Neuville lyö 4,7 sekunnin pohjat ja pudottaa Ogierin 8,0 sekunnin päähän. Hurja veto!
Neuville tuulettaa autossa nähdessään aikansa suhteessa muihin. Tällaista ei kovin usein ole – varsinkaan häneltä, varsinkaan viime vuosina – nähty.
– Alussa puskin kovasti, loppua kohden olin varovaisempi. Kaikkien piti hidastaa siinä (jäisellä) osuudella. Ajoimme hyvin, olen tyytyväinen aikaani.
Klo 8.33: Ogier alittaa Tänakin ajan 0,4 sekunnilla. Mutta Neuville on toisessa väliajassa 4,6 sekuntia edellä.
– Mielenkiintoinen olosuhde. Liian varovainen joissain paikoissa.
Ogierille kerrotaan Neuvillen väliajasta.
– Hänellä on kova yritys päällä. Katsotaan.
Klo 8.29: Evans jää Tänakista 1,8 sekuntia.
– Pehmeät renkaat olivat ihan ok. Otin lopun todella varovaisesti jäisellä osuudella. Vaikea arvioida riskitasoa.
Ensimmäisessä väliajassa Neuville on 3,5 sekuntia nopeampi kuin Ogier!
Klo 8.27: Tänak on 11,3 sekuntia nopeampi kuin Fourmaux. Ja väliajoissa jopa Ogier on pari sekuntia virolaista perässä... Kappas.
– Ajoimme hyvin. On tiettyjä paikkoja, joissa on vaikea olla rohkea, mutta ainakin tämä tuli puhtaasti. Auto on ihan ok. Moottoria ei vain jostain syystä saada toimimaan oikein.
Klo 8.24: Fourmaux painaa tässä kohtaa tuhdit pohjat. Tallikaveri jää taakse 12,8 sekunnilla – mutta ei se mihinkään kärkimiehiä vastaan riitä. Tänak tulee jo sekunteja kovempaa perässä.
– Yritin vähän puskea. Etuauto oli tehnyt todella hyvää työtä. Sain hyvän luoton. Täydellistä. Takaa tulevat ovat varmasti nopeampia.
Fourmaux ei kuitenkaan halua ottaa liian kovia riskejä, ettei menetä eilisiä pisteitä. Tämäkin on yksi tärkeä kulma pisteuudistukseen liittyen.
Klo 8.22: Mikkelsen jää Munsterista 14,1 sekuntia.
– Olosuhteet ovat mitä ovat. Tein parhaani. Lähestyin jokaista mutkaa varoen. Olin superhidas.
Klo 8.19: Katsuta jää Munsterista kahdeksan sekuntia.
– Olosuhteet ovat vaikeat. Suunnitelmani on muuttunut. Ajan vain päivän läpi.
Klo 8.15: Munster pääsee pätkän ensimmäisenä läpi. Jäätä oli vähemmän kuin hän odotti, mutta kun sijoituspanosta ei ole, Munster ei aio lähteä tänään riehumaan. Kuulostaa erikoiselta, sillä onhan tältä päivältä kuitenkin 12 pistettä jaossa, ja lähtöpaikka on paras mahdollinen.
Klo 8.13: Rengasvalinnat ovat tiedossa. Näillä mennään:
Klo 8.04: Munster starttaa tänään ensimmäisenä, ja saa kyllä parilla viimeisellä pätkällä lähtöpaikkaetua muihin nähden. Toki Munster olisi varmasti mieluummin pitänyt kuudennen sijansa ja ajanut eilispäivän maaliin saakka. Hänen keskeytyksensä lauantai-iltapäivän ensimmäisellä pätkällä oli sangen erikoinen.
Klo 7.50: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan MM-ralliviikonlopun huipennusta. Ero kärkikaksikon välillä on sen verran pieni, että luvassa on takuuvarmasti huima taistelu Neuvillen ja Ogierin välillä – samaan tapaan kuin neljä vuotta sitten, jolloin Neuville oli parempi. Ogier on tehnyt selväksi, että häntä kiinnostaa vain voitto, mutta tuskin Neuville nahkaansa halvalla myy.
Päivä alkaa huomattavasti aikaisemmin kuin kaksi edellistä, joten on hyvin mahdollista, että päivän ensimmäinen erikoiskoe tarjoaa tilanteita. Se ajettiin kahteen kertaan perjantain lenkin viimeisenä pätkänä, ja silloin kuskit pitivät sitä kyseisen lenkin vaikeimpana erityisesti loppupäässä olleen jäisen osuuden vuoksi.