Puolan MM-ralli huipentui neljästä erikoiskokeesta ja reilusta 60 ek-kilometristä koostuvaan päätöspäivään. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa päivän tapahtumia.
Kuuden välivuoden jälkeen MM-rallikalenteriin palannut Puolan osakilpailu päättyi suomalaisjuhliin, kun Toyotan Kalle Rovanperä pääsi juhlimaan kauden toista voittoaan. Ykkössija oli suorastaan sensaatiomainen, sillä Rovanperä matkasi Puolaan tiistaina pikahälytyksellä korvaamaan nuotitusjaksolla kolarin ajanutta Sébastien Ogieria.
Rovanperä oli mukana kärkitaistelussa ensimmäisiltä erikoiskokeilta alkaen. Ensimmäisen kerran hän piipahti kärkipaikalla perjantaina iltapäivällä, ja lopullisesti hän lunasti piikkipaikan nimiinsä lauantaiaamun toisella erikoiskokeella.
Toyotan kaksoisvoiton sinetöi Elfyn Evans, joka taipui tallikaverilleen lopulta 28,3 sekunnilla. Vahvan ja virheettömän ajon tehnyt M-Sportin Adrien Fourmaux oli kolmas ja nousi jo kolmannen kerran tällä kaudella palkintokorokkeelle.
Sunnuntain nopein oli Hyundain Ott Tänak. Suoritus oli sikäli jykevä, että Tänak ajoi sunnuntain pätkät läpi ensimmäisenä kuljettajana keskeytettyään kisan jo perjantaiaamuna sattuneen peurakolarin jälkeen.
Rallin päättäneellä Power Stagella ykkönen oli MM-sarjaa yhä johtava Hyundain Thierry Neuville. Evans nousi 15 pisteen päähän, Tänakiin eroa on 21 pistettä. Valmistajissa Toyota kuroi Hyundain eron 10 pisteeseen.
TULOKSET 19/19 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: | pistettä: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 2.33:07,6 | 27 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +28,3 | 17 |
3. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +42,7 | 17 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +1:10,8 | 14 |
5. | Martins Sesks | M-Sport* | +1:47,0 | 9 |
6. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +2:16,6 | 15 |
7. | Grégoire Munster | M-Sport | +2:18,0 | 4 |
8. | Takamoto Katsuta | Toyota | +2:26,7 | 6 |
9. | Sami Pajari | Toyota (WRC2) | +7:50,7 | 2 |
10. | Oliver Solberg | Skoda (WRC2) | +8:12,7 | 1 |
xx. | Ott Tänak | Hyundai | +1.39:47,0 | 11 |
* Sesksin autossa ei ollut hybridiyksikköä.
SUNNUNTAIN YHTEISAJAT:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: | pistettä: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 32:19,1 | 7 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,5 | 6 |
3. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +10,2 | 5 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +16,7 | 4 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +17,0 | 3 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +49,3 | 2 |
7. | Martins Sesks | M-Sport* | +53,3 | 1 |
KULJETTAJIEN MM-PISTEET (7/13 OSAKILPAILUN JÄLKEEN):
sija: | kuljettaja: | talli: | pistettä: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 136 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | 121 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | 115 |
4. | Sébastien Ogier | Toyota | 92 |
5. | Adrien Fourmaux | M-Sport | 91 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | 63 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | 58 |
8. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | 29 |
9. | Dani Sordo | Hyundai | 27 |
10. | Esapekka Lappi | Hyundai | 23 |
11. | Grégoire Munster | M-Sport | 20 |
VALMISTAJIEN MM-PISTEET (7/13):
sija: | talli: | pistettä: |
1. | Hyundai | 311 |
2. | Toyota | 301 |
3. | M-Sport | 156 |
SEURANTA:
EK19 Mikolajki 2 – 10,73 km (Power Stage)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: | pistettä: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 5:27,6 | 5 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +1,6 | 4 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +3,3 | 3 |
4. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +5,5 | 2 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +6,4 | 1 |
6. | Grégoire Munster | M-Sport | +8,2 | |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +11,1 | |
8. | Martins Sesks | M-Sport | +14,7 | |
9. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +20,1 |
Klo 16.35: MM-rallikausi jatkuu kolmen viikon kuluttua Latviassa. Nyt on aika kiittää seurannan osalta.
Klo 16.15: Rovanperä on Power Stagella kolmanneksi nopein.
– Aika uskomaton viikko. Olemme tehneet kovasti töitä. Olen todella väsynyt. Tänne tuleminen ei ollut ollenkaan huono idea. Toimme tallille isot pisteet. Emme tuhlanneet aikaamme.
Rovanperä sanoo voiton olleen uransa vaativin.
– Tällaisella valmistautumisella. Tämä oli kovaa ja väsyttävää. Yritin vain keskittyä siihen, että en tekisi virhettä. Kisassa, jossa pitää myös puskea koko ajan, se ei ole helppoa. Mutta nautimme tästä myös
Klo 16.14: ROVANPERÄ VOITTAA PUOLAN MM-RALLIN! USKOMATON SUORITUS KAIKEN SEN JÄLKEEN, MITÄ TÄLLÄ VIIKOLLA ON TAPAHTUNUT. VARAMIEHENÄ MUKAAN, JA KAUDEN TOINEN YKKÖSSIJA – KERRASSAAN VAKUUTTAVAA.
Klo 16.10: Evans jää Neuvillesta 11,1 sekuntia, ja hän jää ilman Power Stage -pisteitä. Rengasrikko selittää tämän tappion.
– Ajolinjalla oli iso kivi. Näin sen liian myöhään, Evans selvittää.
Klo 16.07: Fourmaux varmistaa kauden kolmannen palkintokorokesijoituksensa! Hän jää Neuvillesta 5,5 sekuntia ja varmistaa näin ainakin yhden Power Stage -pisteen.
– Tämä oli todella hyvä viikonloppu. Voimme vielä parantaa, mutta tämä oli hyvä tulos.
Klo 16.03: Neuville alittaa Tänakin noteerauksen 1,6 sekunnilla. Kova veto MM-sarjan kärkimieheltä! Neuville tuulettaa nähdessään aikansa suhteessa Tänakiin.
– Viikonloppu oli pettymys. Tiesimme, että tästä tulee vaikeaa. Jatkoimme taistelua vastoinkäymisistä huolimatta. Siitä tässä on kyse. Pitää ottaa ne pisteet, jotka ovat otettavissa. Haluan kiittää tallia luotettavasta autosta. Tämä oli hyvää tiimityötä.
Klo 16.02: Tästä Pajarin tunnelmat luokkavoiton jälkeen:
3:33
Klo 16.00: Sesks maalissa. Hän varmistaa pääluokan debyytissään viitossijan. Ja kolmen viikon päästä kotikisassa alle ihan täysiverinen Rally1-auto hybridiyksikköineen kaikkineen. Sunnuntain yhteisajoissa Katsuta nousee Sesksin edelle kuudenneksi.
– Vie aikaa sulatella tämä kokemus. Meillä oli hauskaa. Splitterin menettäminen auton keulasta oli oppimisen kannalta hyvä juttu. Latviaa ajatellen olen todella innoissani. Ensimmäinen kerta on aina erityinen.
Klo 15.54: Päivään toiselta sijalta lähtenyt Mikkelsen häviää Tänakille 18,5 sekuntia. Hän pysyy kuin pysyykin Munsterin edellä kuudentena. Mikkelsen kärsi rengasrikon heti päivän ensimmäisellä erikoiskokeella.
– Oli sääli, mitä aamulla tapahtui. Osuimme penkkoihin jatkuvasti, joten olin mielestäni epäonninen. Tavoitteena oli ajaa vain pätkä varmasti läpi. Jätämme lisäpisteet Thierrylle ja Ottille.
Mikkelsen lunastaa silti eilisen jäljiltä 15 pistettä.
Klo 15.50: Munster jää Tänakista 6,6 sekuntia. Näin ollen Katsuta on viemässä viimeisen pisteen sunnuntain yhteisajoista.
Klo 15.47: Katsuta on säästellyt renkaita läpi päivän. Hän jää Tänakista 4,8 sekuntia. Pian nähdään, minkälaisiin pisteisiin tämä riittää, vai riittääkö mihinkään.
– Puskin todella kovaa, mutta se ei auttanut. Vauhti puuttui. Nyt täytyy vain valmistautua hyvin seuraavaan kisaan.
Klo 15.42: Maalissa Tänak on 7,8 sekuntia nopeampi kuin aamun pohja-aikavedollaan.
– Teimme tänään kaikkemme. Todella vaikea lähtöpaikka, mutta ainakin saimme vähän ajettua. Perjantain keskeytys oli valtava sääli. Meiltä olisi löytynyt vauhtia, mutta minkäs sille mahtaa.
Klo 15.39: Tänak tulee hurjaa kyytiä. Hän on toisessa väliajassa 6,4 sekuntia edellä aamuista ajoaan.
Klo 15.37: Tänak lähtee liikkeelle.
Klo 15.32: Robert Virves nousee viimeisellä ek:lla Rally2-luokan kolmossijalle. Virves oli ennen tätä pätkää viidentenä, kymmenen sekunnin päässä kolmantena olleesta Nikolai Grjazinista, joka kärsi rengasrikon.
Klo 15.22: Pajari maalissa luokkavoittajana Rally2:ssa!
– Tämä merkitsee aika paljon. Olen kiitollinen tallille. On niin monta ihmistä, joille sanoa taas kiitos. Iso helpotus. Ei ollut helppoa. Kaasu pohjassa alusta lähtien. Tämä on todella tunteellista.
Merkille pantavaa on, että voitot tulivat keskenään hyvin erilaisissa kisoissa: Sardiniassa Pajarin keskinopeus oli 82,6 kilometriä tunnissa, nyt se oli 106,3 kilometriä tunnissa.
Klo 15.20: Tänak on saanut tuomaristolta nuhtelut ja 5000 euron sakot irrotettuaan tänä aamuna siniset teipit autonsa ilmanottoaukosta ennen poistumistaan parc fermestä. Sakko on peruja viime vuoden Kreikan MM-rallista, jossa Tänakille langetettiin silloin vielä ehdollinen sakko, joka siis pantiin nyt täytäntöön seuraavasta parc ferme -rikkeestä.
Klo 15.15: Pajari liikkeellä!
Klo 15.13: Pian mennään. Ensimmäisenä ajovuorossa on heti Sami Pajari, joka on kiinni toisessa peräkkäisessä Rally2-luokkavoitossa.
Klo 15.11: Studiossa puhuttiin myös henkisen pelin merkitystä. Aihetta avataan kattavasti sekä insertin että studiokeskustelun muodossa tässä klipissä:
11:48
Klo 14.58: MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa avasi MM-rallistudiossa Martins Sesksin ajotyyliä, jolla latvialainen pääluokkadebytantti on ajamassa tässä kisassa komeasti viidenneksi:
1:20
Klo 14.40: Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoo tallin olevan tyytyväinen, jos Rovanperä ja Evans tulevat näillä sijoilla maaliin. Viimeisellä ek:lla ei ole tarvetta riuhtoa sen enempää ja ottaa turhia riskejä.
– Ott yrittää voittaa sunnuntain ja powerin, koska sillä se pystyy pitämään itsensä mukana sarjassa. Varsinkin kun Neuville ei ole ajanut niin hyvin. Kallella olisi mahdollisuudet haastaa tänak, mutta viimeinen ek on aika rajussa kunnossa. Kalle ei ole inoissaan ottamaan riskejä siinä. Sillä valmistautumisella, millä Kalle tuli tänne, hän haluaa ottaa voiton, Latvala sanoo.
Klo 14.33: Sitten suunnataan jo katseet rallin viimeiselle erikoiskokeelle, jossa riittää vielä panoksia sekä sunnuntaipisteiden että powerin erillispisteiden muodossa.
EK18 Gmina Mragowo 2 – 20,80 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 10:28,8 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +0,6 |
3. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +1,8 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +2,5 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +5,8 |
6. | Martins Sesks | M-Sport* | +12,3 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +13,7 |
8. | Grégoire Munster | M-Sport | +16,6 |
xx. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +38,3 |
Klo 14.03: Rally2:ssa Sami Pajari on ennen viimeistä pätkää kärjessä 26,0 sekunnin marginaalilla. Tulossa on toinen peräkkäinen luokkavoitto.
Klo 13.55: Rovanperä lyö Tänakin 0,6 sekunnilla!
– Tämä pätkä oli toisella ajokerralla todella nautinnollinen. Luulen, että olemme pehmeillä renkailla vähän ongelmissa. Onneksi viimeinen pätkä on aika lyhyt. Kovilla olisimme voineet olla nopeampia.
Sunnuntain yhteisajoissa Tänak on 2,7 sekuntia Rovanperää edellä.
– Luulen, että ero on liian iso. Power Stagella on rajut olosuhteet, ja Ott ottaa varmasti kaikki mahdolliset riskit. Minä en halua ottaa.
Yleiskilpailussa Rovanperän johtomarginaali päätöspätkälle lähdettäessä on yli 20 sekuntia, eli suomalaistähti on erittäin lähellä sensaatiomaista voittoa. Muistetaan, että vielä viisi päivää sitten Rovanperän ei pitänyt osallistua koko ralliin...
Klo 13.51: Aamulla rengasrikon kärsinyt Mikkelsen jää taas reilusti kärkeen. Tappiota tulee yli puoli minuuttia, ja hän putoaa kokonaistilanteessa Sesksin taakse kuudenneksi. Eroa seitsemäntenä olevaan Munsteriin on vielä 13,3 sekuntia ennen päätöspätkää.
Klo 13.48: Evans taipuu Tänakille 1,9 sekuntia. Sunnuntain yhteisajoissa Evans on 0,9 sekunnin päässä Fourmaux'sta. Se olisi tärkeä ottaa viimeisellä pätkällä kiinni...
– Ihan ok veto, Evans kuittaa.
Klo 13.45: Fourmaux yhden pätkän päässä kolmossijasta. Hänelle tulee tappiota 1,2 sekuntia suhteessa Tänakiin.
Klo 13.44: Sesks taipuu Tänakille 11,7 sekunnilla. Auton keulan alaosassa ilmaa ohjaava huuli, niin sanottu splitteri, on vahingoittunut.
– Keula liikkuu ihan miten sattuu. Nyt tiedän, miten aerodynamiikka toimii, Sesks sanoo.
Klo 13.40: Neuville jää tallikaveristaan 5,2 sekuntia.
– Tein joitain muutoksia, ja nyt tuntuu paljon paremmalta. Yritin myös säästää renkaita.
Klo 13.37: Munster taipuu Tänakille 16,0 sekunnilla. Hän pystynee pitämään Katsutan takanaan loppuun asti. Eroa nyt Munsterin hyväksi 10,5 sekuntia.
Klo 13.34: Renkaita powerille säästelevä Katsuta jää Tänakista 13,1 sekuntia. Seuraavalla pätkällä on japanilaisella näytön paikka. Tähänastinen suoritus on ollut todella vaatimaton.
Klo 13.31: Tänak maalissa.
– Joka paikassa on pieni kerros irtosoraa. Ajoin hyvin, mutta oli paikkoja, jotka eivät olleet täydellisiä.
Kovaa saavat muut tulla, mikäli mielivät tuohon vastata.
Klo 13.20: Päivän säväyttäjä Tänak liikkeellä.
Klo 13.15: Pian mennään taas pienen tauon jälkeen. Edessä rallin toiseksi viimeinen pätkä.
EK17 Mikolajki 1 – 10,73 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 5:37,0 |
2. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +0,7 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +0,9 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +2,1 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +2,8 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5,5 |
7. | Martins Sesks | M-Sport* | +10,4 |
8. | Grégoire Munster | M-Sport | +10,7 |
9. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +20,8 |
* Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.
Klo 12.53: Rovanperä ja Mikkelsen kävivät hyvähenkistä sananvaihtoa aamun ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen, kun Mikkelsenin voittotaistelu oli kariutunut rengasrikkoon. Hyundai jakoi kohtaamisesta videon sosiaalisessa mediassa:
Klo 11.41: Kakkosissa Pajari taipuu tällä pätkällä Solbergille kolmella sekunnilla, mutta ero on yhä lähes puoli minuuttia suomalaisen hyväksi.
Klo 11.35: Rovanperä pätkän maalissa 2,1 sekuntia Tänakia hitaampana. Uskomatonta kyllä, mutta Tänak on ykköspaikalta tämänkin pätkän nopein.
– Tosi huonot nuotit. Tulimme niiden mukaan aika hiljaa. Iltapäivällä pitää yrittää kovempaa.
Englanninkielisessä osuudessa Rovanperä uumoili, että iltapäivällä voitaan hyvin nähdä koko joukon nopein aika, ja sitähän Toyota on kuljettajiltaan toivonut, että sunnuntaina painetaan loppuun asti.
Klo 11.33: Edellisellä pätkällä rengasrikon kärsinyt Mikkelsen ajaa pätkän vain varmasti läpi. Tappiota Tänakille tulee yli 20 sekuntia, ja Neuville nousee kokonaistilanteessa edelle neljänneksi.
Klo 11.29: Evans jää Tänakista 2,8 sekuntia.
– Tämä aamu ei suju hyvin. En pidä shikaaneista, mutta tilanne on sama kaikille.
Klo 11.26: Fourmaux tulee kovaa. Hän jää Tänakista vain 0,7 sekuntia.
– Yritimme säästää vähän renkaita. Alku oli vaikea, mutta sen jälkeen löysin hyvän rytmin. Kuulin siirtymällä, että olemme kolmantena.
Klo 11.23. Sesks jää Tänakista 10,4.
Klo 11.21: Neuville pääsee jo lähelle Tänakia. Eroa jää 0,9 sekuntia. Välissä Munster kellotti 10,7 sekuntia virolaista huonomman ajan.
– En tiedä, mikä powerilla on mahdollista. Annoin kaikkeni. Kun putsaa avauspäivän, on vaikea työstää säätöjä. En pysty tekemään enempää.
Klo 11.16: Tässä Tänakin läheltä piti -tilanne pätkän alusta:
0:49
Klo 11.15: Renkaita säästelevä Katsuta ajoi nyt jo vähän kovempaa kuin edellisellä pätkällä. Tappiota Tänakille tulee 5,5 sekuntia eli noin puoli sekuntia kilometriä kohti. Se on aika tavalla se, mitä vauhtia Katsuta on tämän kauden läpi ajanut tähän saakka...
Klo 11.12: Tänak maalissa.
– Edellinen pätkä oli hyvä. Yllätyin itsekin ajasta. Tämäkin tuli hyvin. On suuri sääli tässä lajissa, että show menee urheilun edelle. Tässäkin mennään shikaanista toiseen. Näin on käynyt ennenkin. Yritin parhaani, mutta tämä ei ole rallierikoiskoe.
Klo 11.06: Tänakille sattuu ensimmäisillä kilometreillä huima läheltä piti -tilanne nopeassa oikealle kääntyvässä mutkassa, jossa on pieni patti, joka heittää autoa ilmaan.
Klo 11.05: Tänak liikkeellä.
Klo 11.01: Pian mennään taas. Edessä ensimmäinen veto powerilla...
EK16 Gmina Mragowo 1 – 20,80 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 10:43,5 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +1,2 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +2,5 |
4. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +4,4 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +12,5 |
6. | Martins Sesks | M-Sport* | +18,1 |
7. | Grégoire Munster | M-Sport | +24,7 |
8. | Takamoto Katsuta | Toyota | +25,9 |
xx. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +54,7 |
* Sesksin autossa ei ole hybridiyksikköä.
Klo 10.58: Ja tästä vielä McErleanin ulosajo videomuodossa ennen seuraavan pätkän alkua:
2:17
Klo 10.51: Ja tästä vielä lisää kuvaa Mikkelsenin auton vaurioista:
Jos upotus ei näy, löydät sen tästä linkistä.
Klo 10.48: Tässä Mikkelsenin tilanne videomuodossa:
4:03
Klo 10.46: WRC2-luokassa neljäntenä ollut Josh McErlean ajaa ulos viimeisessä mutkassa. Hän tulee perä edellä yli maaliviivan, mutta isku on sen verran kova, että kisa jää tähän.
Klo 10.41: Kakkosissa Sami Pajari lyö Oliver Solbergin 6,3 sekunnilla. Suomalaisen johtomarginaali kasvaa samalla yli puoleen minuuttiin.
Klo 10.35: Rovanperä on toiseksi nopein. Tappiota Tänakille 1,2 sekuntia. Huima veto virolaiselta ensimmäiseltä lähtöpaikalta!
– Pääasia on, että pidimme kärkipaikan. Voit vain kuvitella, miten hyvin Ott tajoi. Kaikki oli meille uutta. Ei ollut helppoa, mutta tuli ihan hyvin.
Rovanperän johtomarginaali kasvoi 17,4 sekuntiin. Hänelle itselleen se ei tosin tainnut ainakaan tässä kohtaa käydä selväksi, että Mikkelsen putosi kakkossijalta pois.
Klo 10.33: Mikkelsen jää Tänakin pohjista 54,7 sekuntia, ja hän putoaa kokonaistilanteessa neljänneksi Fourmaux'n taakse. Norjalaisella ei tämän jälkeen ole enää vararengasta... Auton oikea takakulma on täysin tuhoutunut.
– Penkkoja on niin paljon. Osuimme yhteen. Se irrotti renkaan vanteelta. Yritimme antaa Kallelle painetta ja ajaa hyvää vauhtia, Mikkelsen harmittelee.
Klo 10.30: Mikkelsenillä on rengasrikko.
Klo 10.28: Evans jää Tänakista 2,5 sekuntia.
– En ole täysin tyytyväinen. Vaikea pätkä. Tänakilta vakuuttava veto.
Mikkelsen on tehnyt virheen! Eroa Tänakiin tullut yhdessä väliajassa kerralla 15 sekuntia lisää.
Klo 10.26: Fourmaux pääsee jo lähelle, mutta hänkin jää Tänakista 4,4 sekuntia.
– Olen tyytyväinen vauhtiini. Täytyy onnitella Ottia. Ensimmäisenä tiellä, ja tuollainen aika. Olen ihmeissäni, koska tiedän, mitä on ajaa ensimmäisenä. Hän on eri tasolla. Minun kohdallani löytyy vielä paikkoja, joissa voi parantaa, mutta en halua tehdä tyhmää virhettä.
Klo 10.23: Neuville nousee kokonaistilanteessa viidenneksi, kun Sesks häviää Tänakille 18,1 sekuntia.
– Ajoimme vain varman päälle. Meillä ei ole kiire mihinkään, Sesks sanoo.
Klo 10.21: Neuville jää Tänakista 12,5 sekuntia. Huh! Nyt on Evansin paikka...
– En pystynyt vastaamaan. Ajoin hyvin, mutta seuraan omaa rytmiäni. En pysty tekemään enempää.
Klo 10.18: Munster lyö Katsutan, mutta hänkin jää Tänakista 24,7 sekuntia. Vasen takarengas on irronnut vanteelta.
Klo 10.15: Katsuta jää Tänakista peräti 25,9 sekuntia.
– Ei mitään erityistä. Säästän vain renkaita Power Stagelle. Eilisen vauhdilla ei ole mitään mahdollisuutta saada pisteitä tältä päivältä.
Klo 10.12: Tänak maalissa.
– Ajoin ihan hyvin, mutta tältä paikalta emme voi tehdä enempää. En pysty pitämään nopeutta kapeissa paikoissa. Ei ole mekaanista pitoa.
Klo 10.04: Rengasvalinnoissa on pieniä eroja. Hyundai-kuljettajilla on yksi kova ja neljä pehmeää, Toyota-kuljettajilla viisi pehmeää. M-Sport-kuskeista Fourmaux'lla on yksi kova ja neljä pehmeää, Sesksillä ja Munsterilla kaksi kovaa ja neljä pehmeää. Näillä renkailla ajetaan koko päivä läpi.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa näkee edun olevan tässä suhteessa Toyotalla.
Klo 10.01: Ja Tänak saatiin jo hetki sitten ensimmäisenä liikkeelle.
Klo 10.00: Hyvää huomenta! Tervetuloa mukaan seuraamaan mielenkiintoista rallipäivää, josta on jaossa parhaimmillaan vielä 12 MM-pistettä. Niihin riittää varmasti halukkaita, tosin toisilla on huomattavasti paremmat lähtöasetelmat kuin toisilla: MM-sarjassa toisena oleva Ott Tänak joutuu tänään auraamaan, ja MM-sarjaa johtava Thierry Neuvillekin on reitillä neljäntenä. Mestarikandidaateista parhaiten pullat ovat uunissa MM-kolmosella Elfyn Evansilla, joka lähtee reitille seitsemäntenä. Walesilaisella on siis mahdollisuus tehdä vielä lisää eroa Hyundai-kuskeihin.
Kisaa johtava Kalle Rovanperäkin joutunee painamaan vielä napin lautaan, kun Andreas Mikkelsen on alle kymmenen sekunnin päässä.