Tommi Mäkinen järjesti henkeäsalpaavan näytöksen, pian seurasi tyly stoppi – "Siihen ei moni ihminen pysty"

Asiantuntija Jari Ketomaalta huima tarina Tommi Mäkisen Monten-valloituksesta: "Siihen ei moni ihminen pysty" 1:46
Asiantuntija Jari Ketomaa muisteli Monte Carlo -rallin tiimellyksessä Tommi Mäkisen huimaa temppua huippuvuosinaan

Monte Carlo -ralli on vuodesta toiseen äärimmäisen tarkkaa taiteilua paitsi vallitsevien olosuhteiden myös rengasvalintojen kanssa. MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa nosti tämänvuotisen kisan tiimellyksessä esiin yhden parhaista esimerkeistä, mitä rohkealla ja oikeaan osuvalla rengasvalinnalla voi parhaimmillaan saavuttaa.

Tarina juontaa juurensa vuoteen 1998, Tommi Mäkisen toisen mestaruuskauden ensi metreille. Neljännen kerran Montessa kilpaillut suomalainen oli saavuttanut vuotta aikaisemmin uransa ensimmäisen palkintokorokesijoituksen ruhtinaskunnassa.

Perjantaina kaikki näytti suomalaisittain hyvältä, kun Mäkinen teki kolme peräkkäistä pohja-aikaa ja johti kisaa viiden erikoiskokeen jälkeen 22,5 sekunnilla Toyotan Carlos Sainziin.

Päivä päättyi pimeässä ja erittäin vaihtelevissa olosuhteissa ajettuun kuudenteen erikoiskokeeseen. Pätkällä oli paljon kuivaa asfalttia, mutta myös erittäin liukas mäkiosuus.

– Etunuottiautolta oli tullut tietoa, että he eivät oikein pääse mäkeä ylös, vaikka alla on nastarenkaat. Tommi kyseli, että olisiko siellä ihan penkan laidassa edes vähän hiekanjyviä olemassa. Etunuottiauto sanoi Tommille, että sitä mäkeä ei ole mitään mahdollisuutta päästä slickseillä ylös, Ketomaa muistelee.

Vastaus ei Mäkistä tyydyttänyt, vaan hän esitti saman kysymyksen toistamiseen, nyt jo huomattavasti tiukemmin.

– Tommi sanoi: ”Älkää miettikö sitä! Onko siellä niitä hiekanjyviä siellä tien laidassa?”

Ja olihan niitä.

Mäkinen otti ison riskin ja ampaisi pätkälle sileillä asfalttirenkailla, kun muilla kärkimiehillä oli alla nastat.

– Siihen ei moni ihminen pysty. Tiedän, kuka oli etunuottiautossa, ja on sitä ajotaitoa sielläkin; pääsee vähän huonommastakin paikasta auton kanssa läpi eikä välttämättä ihan ensimmäiseen liukkaaseen paikkaan hyydy se homma. Etunuottiauto sanoi, että ei hän ymmärrä, miten sen mäen pääsee ylös slickseillä, Ketomaa kertaa.

– Muu pätkä oli melkein puhdasta asfalttia. Tommi kruisaili ne asfalttiosuudet läpi, ja kun hän vain pääsi sen yhden mäen slickseillä ylös, se oli se avain. Hän luotti itseensä ja siihen, että se homma onnistuu. Sieltä ne hiekanjyvät löytyivät, jotka repivät auton mäelle.

Mäkinen teki 27,56 kilometrin mittaiselle pätkälle 44,8 sekunnin pohjat Subarulla ajaneeseen Piero Liattiin nähden. Sainzille tappiota kertyi 1,2 sekuntia enemmän, ja espanjalainen putosi kokonaistilanteessa jo yli minuutin päähän Mäkisestä.

Ilo loppui kuitenkin suomalaisittain lyhyeen, sillä Mäkinen ajoi lauantaina ulos heti ensimmäisellä erikoiskokeella ja joutui keskeyttämään kärkipaikalta.

– Se oli vasen–oikea-yhdistelmä, joka oli liukas ja kapea paikka. Liu'uimme ulos tieltä, menimme keula edellä seinään ja putosimme 10 metriä alaspäin, Mäkinen kertasi tapahtunutta pian keskeytyksensä jälkeen.

Seuraavana vuonna Mäkinen aloitti Monte Carlossa siihen asti ennennäkemättömän neljän voiton putken, josta on sittemmin pannut paremmaksi vain Sébastien Ogier. Ranskalaistähti voitti kotikisansa kuudesti putkeen 2014–2019.

Lue myös:

    Uusimmat