Viisinkertaisen MM-hopeamitalistin Thierry Neuvillen voitettua tällä kaudella rallin maailmanmestaruuden, ikuisen kakkosen leima siirtyi belgialaisen harteilta Elfyn Evansille, jolla on viideltä Toyota-kaudeltaan koossa neljä kakkossijaa. 35-vuotias walesilainen ei kuitenkaan luovuta – ei vaikka tallikaveri Kalle Rovanperä palaa ensi kaudella taas suurimmaksi mestarisuosikiksi.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Kahdella ensimmäisellä Toyota-kaudellaan 2020–2021 Evans taisteli tasapäin mestaruudesta tallikaveri Sébastien Ogieria vastaan. Molemmilla kerroilla jäi kuitenkin luu käteen, vaikka 2020 Evans olikin kauden viimeiseen osakilpailuun lähdettäessä 14 pistettä karussa.
Kun WRC-autot vaihdettiin Rally1-hybridiautoihin kaudelle 2022 ja kahdeksankertainen maailmanmestari Ogier jättäytyi osa-aikaiseksi, Evans nousi monien silmissä mestarisuosikiksi ylitse muiden.
Toisin kuitenkin kävi. Rovanperä otti uudet autot ja koko sarjan komentoonsa ja vei mestaruudet 2022–2023.
LUE MYÖS: Hyundain tuore hankinta löi heti Kalle Rovanperän – "Vietän nyt varmasti paremman joulun"
Kun Rovanperä jättäytyi täksi kaudeksi osa-aikaiseksi, Evansin nimi nousi taas esiin mestaruuskaavailuissa. Mutta kun Neuville lähti jo alkukaudesta omille teilleen, taas oli hopeaa jaossa.
2022 Evans ei voittanut alkukauden mestarisuosikkina ainuttakaan osakilpailua, tänä vuonna ensimmäinen ja ainoa voitto tuli kauden viimeisessä osakilpailussa Japanissa.
– Oli kiva voittaa, mutta se ei ollut pääasia, Evans sanoi Dirtfishille.
– En luonnollisestikaan ole kovin tyytyväinen kauteeni, mutta oli tietysti kiva saada siihen hyvä lopetus, ja valmistajien maailmanmestaruus oli tiimille tärkeä. Oli kiva olla osa sitä, ja se teki tallin sisällä tietysti hyvää.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä teki järisyttävää jälkeä – tämä selittää rallin MM-sarjassa tutuksi tulleen itkuvirren
Tasaisuuden puutteesta Evansia ei voi syyttää. Hän saavutti kauden aikana seitsemän palkintokorokesijoitusta (1–5–1), ja tähän saldoon pystyi vastaamaan vain tallikaveri Ogier (3–4–0). Mestaruuden voittanut Neuville nähtiin palkintopallilla kuudesti (2–1–3).
– Toivon joka tapauksessa pärjääväni ensi vuonna paremmin.
– Jos ei voita mestaruutta, on aika selvää, miksi en voi olla tyytyväinen. Suoritukseni ei vastannut odotuksiin, ja meillä oli selkeitä vaikeuksia läpi vuoden. Jotkut asiat olivat epäonnea, mutta kaikki saavat osansa siitä kauden aikana, joten sitä ei voi kokonaan syyttää.
Evansin mukaan se, että hän ei pystynyt voittamaan Rovanperän vapaaksi jättämää mestaruutta, oli ja ei ollut menetetty mahdollisuus.
– Aina pitää voittaa ne, jotka ovat paikalla. Se on aina ollut homman nimi tässä sarjassa. Voimme kilpailla vain niitä vastaan, jotka ovat mukana kilpailemassa, mutta tavoitteemme eivät ole ensi vuonna yhtään alempana.
– Se, onko Kalle mukana vai ei, ei muuta odotuksia.
Evans itse toivoo, että hybridiyksikön poistaminen ensi kaudeksi sataisi hänen laariinsa.
– Auto on periaatteessa yhä sama. Toivon, että se olisi vähän ketterämpi. En tiedä, mitä se (hybridiyksikön poistaminen) tarkoittaa auton tasapainon kannalta.
– 80 kiloa muuttaa tietysti jotain. Eli jos autosta voidaan tehdä taas reaktiivinen ja ketterä, se olisi aika kiva. Mutta katsotaan, miltä se tuntuu.
LUE MYÖS: Kipinöikö Hyundailla heti? Rallitähti tiukkana – "Ehkä he voivat kysyä sitä Tänakilta"
Evansin kohdalla on viimeiset kolme vuotta puhuttu siitä, että hän ei onnistunut pääsemään täysin sinuiksi Rally1-autojen kanssa – tai ainakaan yhtä sinuiksi kuin vuosina 2017–2021 käytössä olleiden viimeisten WRC-autojen kanssa.
Kisamäärään suhteutettuna Evans onkin kolmen viime kauden aikana tehnyt lähes neljänneksen (24%) vähemmän pohja-aikoja kuin 2020–2021, mutta keskimääräisen ek-vauhdin osalta Evansin viime vuosista paljastuu tähän peilaten yllättävä yksityiskohta.
Muutos vuosien 2020–2021 ja 2022–2024 välillä on ollut lähes olematon.
Vuosina 2020–2021 Evans jäi pohja-ajasta keskimäärin 0,29 sekuntia kilometrillä, ja kolmen viime kauden ajalta vastaava ero on 0,31 sekuntia kilometrillä.
Elfyn Evansin keskimääräinen ero (s/km) pohja-aikaan Toyota-vuosinaan 2020–2024:
2020: | 0,32 |
2021: | 0,28 |
2020–2021: | 0,29 |
2022: | 0,27 |
2023: | 0,34 |
2024: | 0,33 |
2022–2024: | 0,31 |