Rallin MM-sarjaan ensi kaudeksi kaavailtu aika-ajouudistus ei läpäissyt Kansainvälisen autoliiton ylimmän päätöksentekoelimen, Maailman moottoriurheiluneuvoston äänestystä. Kalle Rovanperälle tämä tietänee viime kauden autuuden jälkeen paluuta aiemmin tutuksi tulleeseen auramiehen rooliinsa. Rovanperän osa-aikainen viime kausi näytti, minkälainen ero lähtöpaikoista voi muodostua ja miksi MM-sarjan kärkimiehet jaksavat aina muistuttaa lähtöpaikkansa tuomasta haitasta.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: "Thierry Neuville selvisi säikähdyksellä" – asiantuntija hämmästelee Hyundain munausta MM-rallin kohutapauksessa
Ensi kauden MM-rallien yhteyteen väläytettiin niin sanotun aika-ajoerikoiskokeen palauttamista. Formaatti oli käytössä viimeksi vuosina 2012–2013.
Käytännössä MM-sarjan kärkikolmikko olisi ajanut torstain testi-ek:lla lähtöpaikoista perjantaipäivälle: parhaan ajan tehnyt kuljettaja olisi saanut valita haluamansa paikan ensimmäiseksi, toiseksi tai kolmanneksi ja niin edelleen. Muut kuljettajat olisivat lähteneet tämän kolmikon perässä MM-sarjasijoitusten mukaisessa järjestyksessä.
Nyt tämä uudistus siis torpattiin, ja kaikki perjantain lähtöpaikat jaetaan vastedeskin kuljettajien MM-sarjasijoitusten mukaan samalla kaavalla kuin vuodesta 2017 lähtien.
Ensi vuonna taas täyden MM-ohjelman ajava, vuosina 2022–2023 mestaruuden voittanut Rovanperä on lähtökohtaisesti suurin mestarisuosikki. Tämän vuoksi Rovanperä on myös todennäköisin vaihtoehto perjantain ensimmäiselle lähtöpaikalle, joka varsinkin lumi- ja sorakisoissa on monesti kaikkea muuta kuin toivottu.
Osviittaa siitä, minkälaiseen vauhtiin Rovanperä ilman Neuvillenkin toistuvasti kiroamaa lähtöpaikkrarasitetta pystyy, saatiin tänä vuonna, kun hän ajoi vain seitsemän MM-rallia 13:sta.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalta kova ennustus Kalle Rovanperän tulevaisuudesta – "Näen sen hänestä"
Rovanperä starttasi perjantaipäivään neljästi kuudentena ja kolmesti seitsemäntenä, ja hän jäi näinä päivinä pohja-ajasta keskimäärin vain 0,05 sekuntia kilometrillä. Mestaruuskausilla Rovanperän vastaava ero oli 0,25 sekuntia kilometrillä. Hänen lähtöpaikkansa oli tuolloin 22 kertaa ensimmäinen, kahdesti toinen, kerran kolmas ja kerran neljäs.
Vertailun vuoksi: tänä vuonna mestaruuden voittanut ja 12 kertaa 13:sta ensimmäisenä perjantaipäivään startanneen Thierry Neuvillen ero perjantain pohja-aikoihin oli keskimäärin 0,43 sekuntia kilometrillä. Kolmannelta lähtöpaikalta perjantaipäivät aloittaneet kuljettajat jäivät pohjista keskimäärin 0,29 sekuntia kilometrillä ja kymmenen MM-rallia 13:sta ajanut Sébastien Ogier 0,13 sekuntia kilometrillä. Ogierin keskimäärinen lähtöpaikka oli neljäs.
Lähtöpaikkahyödyn tuoman vauhdinlisäyksen ansiosta Rovanperän perjantaina tekemien pohja-aikojen määrässä nähtiin ajettuihin erikoiskokeisiin suhteutettuna tuntuva 69 prosentin lisäys. Rovanperä teki tämän kauden perjantaipäivinä 19 pohja-aikaa 43 erikoiskokeelle (44%), kun mestaruuskausilla pohjia kertyi 167 erikoiskokeella kaikkiaan 44 (26%).
Kalle Rovanperän keskimääräinen ero (s/km) pohja-aikaan vuosina 2022–2023 ja 2024:
torstai: | perjantai: | lauantai: | sunnuntai: | yhteensä: | |
2022–2023: | 0,50 | 0,25 | 0,12 | 0,25 | 0,22 |
2024: | 0,33 | 0,05 | 0 | 0,20 | 0,07 |
muutos: | –0,17 | –0,20 | –0,12 | –0,05 | –0,15 |
Rovanperän tekemien pohja-aikojen osuus kaikista ajetuista erikoiskokeista vuosina 2022–2023 ja 2024:
torstai: | perjantai: | lauantai: | sunnuntai: | yhteensä: | |
2022–2023: | 9% | 26% | 36% | 31% | 30% |
2024: | 33% | 44% | 51% | 19% | 40% |
muutos: | +267% | +69% | +42% | –39% | +33% |