MM-rallikausi 2022 palautti Suomen maailmanmestaruuskantaan, kun Kalle Rovanperä jyräsi kaikkien aikojen nuorimmaksi mestariksi. Toyltalle kyseessä oli jo neljäs peräkkäinen kuljettajien maailmanmestaruus, ja valmistajissakin titteli oli toinen peräkkäinen. MM-rallivaltikka on tukevasti Toyotan käsissä, mutta jo ensi vuosi kaiken muuttaa voi, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Ott Tänakilla oli kauden viimeisen ek:n maalissa mielessään vain yksi kysymys Toyota-kuljettajista – sivuutti Hyundain täysin
LUE MYÖS: Kovaa tekstiä! Sébastien Ogier heitti Pirellin bussin alle vielä kauden päätteeksi
Alkukaudesta jopa musertavalta vaikuttaneen Toyota-ylivoiman siemen oli kylvetty jo paljon ennen kauden alkua. Hyundain Rally1-projektin viivästyminen tarjosi Toyotalle tuntuvan etumatkan, jonka Suomessa päämajaansa pitävä talli myös käytti hyväkseen.
Ilman Kalle Rovanperää kaikki olisi todennäköisesti ollut kuitenkin toisin.
Vasta kolmannen kautensa MM-sarjan pääluokassa ajanut Rovanperä otti uusien Rally1-autojen metkut haltuun nopeammin ja paremmin kuin suurimpana ennakkosuosikkina kauteen lähtenyt Elfyn Evans. Kävi juuri niin kuin monet asiantuntijat povasivat heti pian sen jälkeen, kun FIA oli nuijinut läpi nykyautojen tekniset suuntaviivat maaliskuussa 2020.
Useamman vuoden R5-autoilla ajanut Rovanperä tiesi muita paremmin, mitä tuleman pitää, ja nuorena, verrattain kokemattomana kuljettajana hänellä ei ollut tässä tapauksessa kokemuksen tuomaa rasitetta.
– Pitää saada tunne autoon ja mennä auton ehdoilla. Vaikka tuntee, että joku mutka on menty aiemmin kaasu pohjassa, jos auto ei pysy tiessä, ei voi mennä enää kaasu pohjassa. Ei voi mennä muistikuvan varassa, Jari-Matti Latvala maalaili MTV Urheilulle huhtikuussa 2020.
– Kuljettajalla on oma identiteettinsä. Ei sitä pysty täysin muuttamaan, mutta sopeutumaan pystyy kyllä. Sopeutuminen on kaikkein tärkein asia.
Rovanperä sopeutui sen verran hyvin, että hänen suhteellinen mestaruusmarginaalinsa – 50 pistettä eli 20 prosenttia omasta pistesaaliista – oli suurempi kuin kenenkään toisen mestarin nykyisen pistejärjestelmän (2017–2022) aikana.
Evansia kävi useampaan otteeseen jopa sääliksi. Hänen kohdallaan sorruttiin ennen kauden alkua vanhanaikaiseen: rallissa, ja urheilussa ylipäätään, ei voi koskaan luottaa etukäteen siihen, että hyvän nykytilanteen anisiosta ensi vuonnakin on mahdollisuus.
Evans tuskin olisi voinut Rovanperälle mitään muutenkaan, mutta hänet myös tuhottiin henkisesti heti alkukaudesta. Tämä tapahtui juuri niissä kolmessa kisassa, joissa Rovanperä nousi peräkkäisillä voitoillaan historiankirjoihin.
Ruotsissa Evans veti lauantai-illan viimeisellä pätkällä Uumajan ralliareenalla lamput pimeäksi taistellessaan voitosta Rovanperän kanssa. Sunnuntaina Evans ajoi ulos ja keskeytti. Kroatiassa kaikki meni heti avaus-ek:lla tulleeseen rengasrikkoon, ja Portugalissa Rovanperä käänsi voittotaistelun itselleen vaikeissa olosuhteissa lauantaina iltapäivällä.
Evansin surkean kauden kruunasi sunnuntaiaamun pettymys Japanissa, ja kahden seuraavan kuukauden aikana saakin tapahtua ihmeitä, että auton numero 33 kuljettajaa olisi syytä pitää ensi kaudella mestarikandidaattina.
Tänakilta jäätävät jäähyväiset
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vuoden ensimmäisellä puoliskolla Toyota vei kuudessa ensimmäisessä osakilpailussa tallipisteet 62 pisteen erolla Hyundaihin. Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ajetuissa seitsemässä MM-rallissa ero oli vain 8 pistettä.
Kun tarkasteluun otetaan kuljettajien pisteet, asetelma tallien välillä kääntyi loppukauden aikana täysin päälaelleen.
MM-pisteiden jakauma alku- ja loppukauden välillä:
kuljettaja: | kisat 1-6: | kisat 7-13: | yhteensä: |
Kalle Rovanperä | 145 | 110 | 255 |
Ott Tänak | 62 | 143 | 205 |
Thierry Neuville | 80 | 113 | 193 |
talli: | kisat 1-6: | kisat 7-13: | yhteensä: |
Toyota | 246 | 279 | 525 |
Hyundai | 184 | 271 | 455 |
Rovanperä murskasi MM-pisteissä toiseksi sijoittuneen Tänakin kuudessa ensimmäisessä kisassa 83 pisteellä ja Neuvillenkin 65:llä. Kauden seitsemässä viimeisessä kilpailussa eniten pisteitä keräsi kuitenkin Tänak – 33 enemmän kuin Rovanperä. Neuville kiilasi kakkoseksi 3 pistettä Rovanperää isommalla loppukauden saldolla.
Eikä ilmeisen hyvin sujunut i20 N -auton kehitystyö suinkaan lopu tähän. Joidenkin arvioiden mukaan nyt se vasta alkaa. Yhtä kaikki selvää on, että sunnuntaina Japanissa nähty auto oli hyvin erinäköinen kuin se, joka ilmestyy tammikuussa lähtölavalle Monte Carlossa.
Hyundain tuloskäyrä osoittaa herkullisella tavalla ylöspäin, ja tämän on varmasti pannut merkille myös talliin ensi kaudeksi Toyotalta siirtyvä Esapekka Lappi.
Pappa jaksaa painaa
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Talousvaikeuksien vuoksi viime vuodet rumasti rypeneestä M-Sportista povattiin kauden 2022 mahdollista yllättäjää uudella Pumallaan.
Auton kehitystyöhön oli keskitytty pitkään ja hartaasti, ja kun ykköskuskiksi pestattiin viime vuosina Hyundailla hyviä tuloksia tehnyt Craig Breen, allekirjoittanut voi myöntää vilkuilleensa irlantilaisen mestaruuskertoimia kauden alla sillä silmällä – onneksi vain vilkuilleensa.
Breen oli kauden ylivoimaisesti suurin pettymys.
Periaatteessa on ehkä vähän epäreilua verrata ketään rallikuljettajaa Sébastien Loebiin, mutta koska 9-kertaisella maailmanmestarilla on ikää jo 48 vuotta ja hänen viimeisestä täydestä MM-rallikaudestaan on kulunut jo 10 vuotta, tehdään nyt poikkeus.
Tällä kaudella neljästi kilpaillut, Montessa uransa 80. MM-rallivoiton saavuttanut Loeb ajoi M-Sportille 14 pohja-aikaa. Kaikissa 13 osakilpailussa mukana olleen Breenin saldo oli 8.
Kun nämä lukemat suhteutetaan siihen, montako erikoiskoetta Loeb ja Breen ajoivat kauden aikana läpi, tilanne näyttää Breenin kannalta vieläkin lohduttomammalta: Loeb teki pohjat 30 prosentille ajamistaan pikataipaleista, Breen vain 4 prosentille.
Loeb jäi pohja-ajasta keskimäärin 0,26 sekuntia kilometrillä. Vertailun vuoksi: maailmanmestari Rovanperän lukema on 0,22 ja MM-hopeamitalisti Tänakin 0,25.
Loeb toki valikoi itselleen mieluisia kisoja, joissa hänellä on vieläpä hyvä lähtöpaikka sarjan kärkikuljettajiin verrattuna. Mutta toisin kuin Rovanperä ja Tänak, Loeb istui Rally1-auton ratissa vain hyvin harvakseltaan eikä hän saanut olla mukana autonsa kehitystyössä.
Vertailu Rovanperään ja Tänakiin ei ole tässä tapauksessa edes tärkeintä. Keskeisin pointti on siinä, että jos Loeb jäi ajamillaan 47 erikoiskokeella pohjista keskimäärin 0,26 sekuntia kilometrillä, M-Sportin lukema kauden kaikilla muilla erikoiskokeilla oli 0,57.
Puman ratissa olisi ensi kaudeksi tilausta tekijämiehelle.
Toivotaan, että MM-sarjaa pyörittävän WRC Promoter -yhtiön pomossa Jona Siebelissä olisi sen verran Bernie Ecclestonen vikaa, että hän saisi omalla vaikutusvallallaan ja kontakteillaan junailtua kulisseissa M-Sportille riittävän apupaketin Tänakin hankkimiseksi.
Kaikkein parasta tietysti olisi, kun sellaista ei tarvittaisi ollenkaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.