Elfyn Evans palasi Kroatiassa MM-rallivoittajaksi ensimmäisen kerran sitten lokakuun 2021. 34-vuotias walesilaiskuljettaja on viime vuoden tapahtumien jälkeen erittäin tervetullut lisä MM-sarjan kärkitaisteluun, vaikka suorituskyvyn puolesta hän ei koskaan missään ollutkaan, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
Neljättä kauttaan Toyotalla ajava Evans oli vuosina 2020 ja 2021 tallikaverinsa Sébastien Ogierin lähin uhkaaja MM-taistossa, mutta joutui molemmilla kerroilla taipumaan hopealle.
LUE MYÖS: Elfyn Evans palasi MM-rallivoittajaksi! Esapekka Lappi nappasi kolmossijan
Kun Ogier tämän jälkeen jättäytyi sivuun täysipäiväisestä ralliammattilaisuudesta, vuodesta 2022 odotettiin Evansin suurta mahdollisuutta.
Sitä ei koskaan tullut, kiitos Kalle Rovanperän ylivoiman. Evans jäi MM-pisteissä neljänneksi, ja Rovanperän lisäksi hänen edelleen kiilasivat niin Ott Tänak kuin Thierry Neuvillekin.
Mitä tapahtui?
Viime vuonna puhuttiin, ettei Evans oikein tahtonut sopeutua uuteen Rally1-autoon, ja tämän pohjalta kauden 2023 alla kysyttiin, muuttuisiko mikään.
Neljän ensimmäisen osakilpailun jälkeen voi sanoa, että kyllä muuttui – mutta ei sillä tavalla kuin monet ehkä ajattelevat.
Evansilla on nyt koossa 69 pistettä, 33 enemmän kuin viime vuonna vastaavassa vaiheessa kautta. Hän on MM-sarjassa toisena – tasapisteissä kärkimies Ogierin kanssa – kun vuosi sitten sijoitus oli viides.
Kyse ei kuitenkaan ole mistään äkillisestä suorituskykyloikasta.
Evansin keskimääräinen ero pohja-aikaan on tällä kaudella ollut 0,28 sekuntia kilometrillä. Lukema on itse asiassa niukasti heikompi kuin kahdella edellisellä kaudella (molemmilla 0,27), ja vuonna 2020 se oli vielä hieman tätä kautta heikompi (0,32).
Ja lisäksi: Evansilla on tältä kaudelta vain kolme pohja-aikaa. Ogierilla niitä on nyt peräti 21, ja viime vuonna Evansilla oli neljän kisan jälkeen 12 pohja-aikaa.
Juttu jatkuu tilaston jälkeen.
Keskimääräiset erot (sekuntia per kilometri) pohja-aikaan eri vuosina:
vuosi: | Elfyn Evans: | voittajat keskimäärin: | kolmanneksi sijoittuneet keskimäärin: |
2020 | 0,32 | 0,20 | 0,29 |
2021 | 0,27 | 0,07 | 0,26 |
2022 | 0,27 | 0,09 | 0,36 |
2023 | 0,28 | 0,10 | 0,29 |
Pohja-ajat 2023:
kuljettaja: | talli: | pohja-aikaa: |
Sébastien Ogier | Toyota | 21 |
Kalle Rovanperä | Toyota | 18 |
Thierry Neuville | Hyundai | 16 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 7 |
Ott Tänak | M-Sport | 7 |
Craig Breen | Hyundai | 4 |
Elfyn Evans | Toyota | 3 |
Takamoto Katsuta | Toyota | 1 |
Dani Sordo | Hyundai | 1 |
Evansin muhkea pistesaldo selittyy sillä, että virheet on alkukaudella karsittu minimiin. Hän on yksi kolmesta kuljettajasta, jotka ovat ajaneet läpi kauden 2023 kaikki pätkät. Ruotsissa sattui lauantaina iltapäivällä pieni pyörähys, mutta siitäkin selvittiin.
Viime kausi oli tältä osin jotain ihan muuta.
Evans ajoi heti Monte Carlossa ulos 3. sijalta ja muutamaa viikkoa myöhemmin Ruotsissa 2. sijalta. Kesäkuussa Sardiniassa sattui teknisestä viasta aiheutunut keskeytys kärkipaikalta, ja syyskuussa Kreikassa tekninen vika yllätti 4. sijalta. Lokakuussa Uudessa-Seelannissa Evans ajoi vielä ulos oltuaan rallin kärjessä.
Rovanperä päinvastainen esimerkki
Jos Evans näyttää yhtäkkiä tehneen hurjan harppauksen eteenpäin, Rovanperän kohdalla hätäisimmät voivat jo ajatella päinvastaista.
Viime vuonna Rovanperän saldo neljän kisan jälkeen oli kolme voittoa ja 106 pistettä. Nyt hän on yhä ilman voittoa, palkintosijojakin on vain yksi, ja pistesarakkeessa lukee 68.
LUE MYÖS: Tunteikas maaliintulo: Esapekka Lapilla ja Janne Fermillä kyyneleet silmissä raskaan MM-rallin jälkeen
Rovanperä ei itse asiassa ole voittanut kilpailuakaan sen jälkeen, kun hän kuusi kuukautta sitten sinetöi MM-tittelinsä Uudessa-Seelannissa. Kuusi kisaa ilman voittoa on Rovanperän pisin kuiva kausi sen jälkeen, kun hän avasi voittotilinsä Virossa 2021.
Vaan ei syytä huoleen.
Rovanperän tulokset kauden neljästä ensimmäisestä kilpailusta eivät varsinaisesti vastaa hänen vauhtiaan.
Vyöllä on 18 pohja-aikaa, kolme vähemmän kuin tilaston piikkipaikkaa pitävällä Ogierilla, joka siis ei aja täyttä kautta.
Rovanperän keskimääräinen ero pohja-aikaan on tämän kauden osalta 0,20– sekin toiseksi paras lukema heti Ogierin jälkeen. Huomionarvoista on, että lukema on jopa hieman parempi kuin mestaruuskaudella 2022 (0,21).
Jossain kohtaa se alkaa väistämättä tuoda voittojakin.