Suomalaistähti Elmer Bäck niitti kiitosta Berliinin elokuvafestivaaleilla.
Suomalaisnäyttelijä Elmer Bäck esittää pääosan yhdessä Berliinin elokuvajuhlien kilpasarjan teoksista. Peter Greenawayn ohjaama Eisenstein in Guanajuato kertoo venäläisen elokuvaohjaaja Sergei Eisensteinin matkasta Meksikoon vuonna 1931.
– Elokuva yllätti minutkin, kun sen nyt valmiina näin, Bäck kertoo STT:lle Berliinissä.
– Olen nähnyt kaikki Greenawayn elokuvat. Tämä on helpommasta päästä, tässä on juonikin.
Britti Greenaway tunnetaan elokuvista Piirtäjän sopimus ja Kokki, varas, vaimo ja rakastaja. Niistä on jo yli neljännesvuosisata. Viime aikoina Greenaway on tehnyt poikkitaiteellisempaa taidetta.
Greenawayn paluu kertovaan elokuvaan otettiin innolla vastaan. Bäckille huippuhetki olivat gaalanäytöksen päätteeksi annetut aplodit. Ne kestivät pitkään.
– Tämä vuorokausi on ollut hurja. Vuoden olen odottanut tätä ensi-iltaa, ja epätodelliselta tämä silti tuntuu.
Torstaina ilmestyneissä ensimmäisissä arvosteluissa on kehuttu Bäckiä, joka on tehnyt aiemmin Suomessa muutamia elokuva- ja televisiorooleja ja paljon teatteria. Hän pärjää harkitun kaaoksen keskellä. Greenawayn lähestymistapa on liioitteleva ja värikäs. Bäck on valkokankaalla kuin väkkärä.
– Useimmat elämäkertaelokuvat kertovat yhden ihmisen elämästä dramaattisia käännekohtia parin tunnin ajan. Se ei ole realistista sekään, Bäck sanoo.
– Mitä se realismi on? Kun katselee kadulla kulkevia ihmisiä, ei heistäkään kovin moni ole realistinen. Meidän rationaalisessa yhteiskunnassamme muka oikea ihminen on sellainen, joka on vain rauhallinen ja hillitty.
Bäck uskoo, että elokuvan hahmo on lähellä oikean Eisensteinin sielua.
– Lukemani perusteella hän oli erittäin energinen tyyppi.
Mahdollisuudet palkinnoille
Elokuvan arvosteluissa mainittiin usein tietty kohtaus. Tarinan ytimessä on elokuvaohjaan matka omaan seksuaalisuuteensa. Eisensteinin uskotaan menettäneen neitsyytensä nimenomaan Meksikossa, yli kolmikymppisenä.
Miesten välinen seksikohtaus on lajissaan paljastava, mutta myös oudolla tapaa hauska.
– Se tehtiin yhdellä otolla, mentiin vaan. Sitä oli outoa katsoa yleisön kanssa, Bäck myöntää.
– Siinä on valkokankaalla kaikin puolin niin alasti kuin vain ikinä voi olla. Minään yllätyksenä sen kuvaaminen ei tietenkään tullut. Peter kuvaili kohtausta ja kertoi sen tärkeydestä alusta asti.
Elokuvan yleistunnelma on lämmin. Greenaway ihailee kaikista elokuvantekijöistä eniten juuri Eisensteiniä, joka vei taiteenlajia eteenpäin teoksillaan Panssarilaiva Potemkin ja Lokakuu.
– Peter on elänyt Eisensteinin kanssa 40 vuotta, Bäck kuvailee.
– Hän puhuu Eisensteinistä kuin vanhasta ystävästään.
Berliinin elokuvajuhlien palkinnot jaetaan lauantaina. Elokuva saattaa hyvinkin voittaa jotain, eikä ole mahdotonta, että Bäck saisi parhaan miesnäyttelijän palkinnon. Hän pistää paljon peliin ja tekee vaikutuksen.
Greenaway on tekemässä toisenkin elokuvan Eisensteinin elämästä. Ohjaajan rooli menisi taas Bäckille.
– Kun tapasin Peterin ensimmäisen kerran, hänen elokuviensa perusteella odotin, että tuleeko sieltä joku demoni. Hän oli ihan muuta, Bäck sanoo nauraen.
– Peter on kohtelias ja lämmin ihminen, joka tekee vielä 72-vuotiaanakin 14-tuntisia päiviä. Energian määrä on huima.