Millaiset ovat rajoitukset ovensa jälleen avanneissa elokuvateattereissa?
Elokuvien ystävät ovat jo pitkään joutuneet kärvistelemään kotileffailtojen parissa, sillä elokuvateatterit ovat koronarajoitusten vuoksi pitäneet oviaan kiinni. Nyt Finnkino on kuitenkin alkanut hiljalleen avata salejaan asiakkaille – voimassa olevia koronarajoituksia noudattaen.
Keskiviikkona elokuvateatterien kesästä Uutisaamussa olivat puhumassa Finnkinon kaupallinen johtaja Hannele Wolf-Mannila sekä Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen. Millaisin rajoituksin elokuvateatterit ovat avautuneet?
– Meillä on vähän erilaiset rajoitukset eri paikkakunnilla. Täällä pääkaupunkiseudulla eilisestä päivästä lähtien on noudatettu kahden metrin turvavälejä. Henkilömäärä riippuu salin koosta, Wof-Mannila kertoo.
Muualla Suomessa, alueilla, joilla ollaan koronan perustasolla, Finnkinolla noudatetaan metrin turvavälirajoitusta.
– Keskimäärin saliin pääsee 20–25 prosenttia kapasiteetista. Vähän riippuu siitä, minkä kokoisia ryhmiä saliin tulee, mutta aika pienillä kapasiteeteilla edelleen mennään, Wolf-Mannila toteaa.
Lue myös: Koronarajoitukset höllentyivät – puistojuhlijat pitivät poliisin toimeliaana perjantaina: "Ei tämä eronnut päättäjäisviikonlopusta paljoakaan"
"Todella kummallinen tilanne"
Tiukaksi mielletty rajoituspolitiikka aiheuttaa närää elokuva-alalla. Mikä rajoituksissa erityisesti hiertää?
– Tällä hetkellä ne alueet, joilla on kahden metrin turvavälivaatimus, niin se ei koske mitään muuta osaa yhteiskunnasta. Todella kummallinen tilanne meillä, että meiltä vaaditaan kahden metrin turvaväliä, joka siis syö todella paljon kapasiteettia elokuvasaleista ilman, että millään muulla yhteiskunnan osa-alueella sellaisia vaaditaan, Koistinen hämmästelee.
Koistinen huomauttaa, että elokuvateattereista ei ole lähtenyt tunnettuja tartuntaketjuja.
– Me pystytään hoitamaan tämä homma turvallisesti. Haluaisin nähdä sen paperin, jossa näytetään, kuinka vaarallisia nämä yleisötilaisuudet sitten ovat, kun pitää tällaista pitää suhteessa muuhun toimintaan.
Koistisen mielestä eri elinkeinot laitetaan rajoituksilla epätasa-arvoiseen asemaan.
Lue myös: "Riittävän turvavälin" käsite hämmentää tapahtumajärjestäjiä – avit: Arvioidaan tapauskohtaisesti
"Haastavaa aikaa"
Elokuvateatterit ovatkin kärsineet korona-ajasta. Wolf-Mannila huomauttaa, että kuluneet 15 kuukautta ovat olleet vaikeita.
– Ei sitä oikein bisnekseksi voi sanoa.
Finninkon elokuvateatterit ovat käytännössä olleet viimeiset puoli vuotta kiinni, eikä kävijöitä ole ollut juuri ollenkaan. Viime syksynä toimittiin jo rajoitetulla kapasiteetilla.
– Kyllähän tämä todella haastavaa aikaa on ollut.
Finnkino on joutunut myös tekemään erilaisia sopeutustoimia. Henkilöstömäärää on jouduttu pienentämään ja osa henkilökunnasta on ollut lomautettuna joko osittain tai kokonaan.
Tulossa on "elokuvien tsunami"! Kuinka paljon elokuvia tulee valikoimiin? Vastaukset kysymyksiin ja haastattelun kokonaisuudessaan näet alta. Juttu jatkuu videon alla.
8:04
"Kahden vuoden elokuvat tulevat vuoden aikana", lupailee Finnkinon kaupallinen johtaja Hannele Wolf-Mannila.
Lue myös: Elokuvateatterit tuskaisina: Katsojia menetetty korona-aikana yli 8 miljoonaa – "Se on aivan järkyttävän suuri määrä"
Näin uutta eväsohjeistusta perustellaan
Aiemmin tällä viikolla uutisoimme Finnkinon uudesta ohjeistuksesta, jonka mukaan asiakkailta on omat eväät kielletty elokuvateattereissa. Wolf-Mannila kommentoi eväskieltoa Uutisaamussa huomauttamalla, että kyseessä on ihan normaali toimintatapa tapahtuma-alalla, kuten jäähalleissa tai konserteissa.
– Meillä Finnkinolla se on toki uusi käytäntö, ja kyllä tämä pandemia-aika on ollut meille haastava ja ollaan mietitty erilaisia tulonlähteitä. Tämä on yksi ratkaisu tämän tilanteen paikkaamiseksi. Toivotaan, että ihmiset hankkii ne eväät ja leffaherkut meidän teattereista.
Wolf-Mannilan mukaan ihmiset ovat olleet ymmärtäväisiä, mutta mukaan on mahtunut myös soraääniä.
– Osa on tähän tilanteeseen suhtautunut kriittisesti, ja sekin ymmärretään.
Wolf-Mannilan mukaan elokuvien ohella myytävät herkut ovat merkittävä osa liikevaihtoa samalla lailla kuin vaikkapa kokoustilat tai mainosmyynti.
– Se on osa tätä pakettia, ja osa sitä, että me pystytään tähän elämykseen panostamaan.