Ennen Cybertruckin julkistusta tehty haastattelu paljastaa – ainakin jollain tasolla – miksi Teslan avolavamalli on niin poikkeuksellisen näköinen.
Pöly Teslan Cybertruck-julkistuksen ympärillä ei ole ehtinyt missään vaiheessa laskeutua, sillä yksi aikamme erikoisimmista tuotantoautoista paistattelee edelleen päivittäin otsikoissa.
Autoa on vajaassa parissa viikossa ennakkovarattu yli 250 000 kappaletta. Siitäkin huolimatta, että se sai hyvin kahtiajakautuneen vastaanoton.
8:51
"Cybertruck perustuu aavistukseen"
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk vieraili taannoin USA:n ilmavoimien konferenssissa, jossa hän avasi ajatuksiaan Cybertruckista sekä sen designista. Autoa ei oltu vielä tuolloin julkaistu.
Muskin kommentit eivät herättäneet sen suurempaa huomiota ennen Cybertruckin esittelyä, mutta nyt jälkikäteen pisteiden yhdistäminen on helppoa.
The Wall Street Journalin artikkelia siteeraava Tekniikan Maailma nostaa esiin toimittaja Sam Walkerin kommentin.
– Tämän ajoneuvon röyhkein elementti ei ole sen muotoilu vaan tapa, jolla se syntyi, suunniteltiin ja esiteltiin. Tämä ei ole sellainen laskelmoitu strateginen peliliike, jonka odottaisit 60 miljardin dollarin arvoisen pörssiyrityksen tekevän. Cybertruck perustuu pohjimmiltaan aavistukseen.
Musk: Tuotteita suunnitellaan liian paljon kuluttajia ajatellen
Jutun lopusta löytyvällä videolla Musk kertoo, että Cybertruck näyttää panssaroidulta miehistönkuljetusajoneuvolta tulevaisuudesta.
– Se ei näytä tavalliselta pickupilta, ettekä te välttämättä pidä siitä, mutta minä pidän siitä, Musk totesi.
– Se näyttää siltä kuin se olisi tulossa elokuvan kuvauspaikalta. Kun näet sen kadulla, ajattelet vain, että mikä tuo on.
Musk harmittelee, että niin monet tuotteet suunnitellaan siltä pohjalta, mitä kuluttajien ajatellaan haluavan. Tällöin käy helposti niin, etteivät tuotteiden takana olevat ihmiset pidä tuotteestaan itse.
– Jos et itse pidä tuotteestasi, et voi odottaa, että muutkaan pitävät.
– Mutta jos se vetoaa sinuun, se vetoaa myös muihin.
Ei markkinatutkimuksia
Musk teki myös mielenkiintoisen paljastuksen yhtiön toiminnasta liittyen uusien tuotteiden lanseeraamiseen.
– En tee minkäänlaista markkinatutkimusta. Meillä ei ole edes varsinaista markkinointiosastoa.
Musk on tunnettu työnarkomaani, joka viettää usein öitään toimistossaan. Hän kertoi haastattelussa, että vaikka pitääkin välillä lyhyitä taukoja työnteosta, on hänen edellisestä viikon lomastaan kulunut jo varsin pitkä aika.
– Se oli vuonna 2000. Minulla oli malaria, Musk lohkaisi saaden yleisön ratkeamaan.
Katso Muskin haastattelu alta.
Lähteet: US Air Force, The Space Archive (YouTube)