Scifi-elokuvien inspiroimassa Cybertruckissa on kyse ennen kaikkea Tesla-pomon omien haaveiden toteutumisesta. Auton ei ole määrä olla kaupallinen menestys – tai näin ainakin Elon Musk haluaa antaa ymmärtää.
Tuskin mikään nykyauto on jakanut niin paljon mielipiteitä kuin Teslan viime marraskuussa esittelemä Cybertruck-avolavamalli.
Ulkoisesti täysin ainutlaatuisen luomuksen taustalla on muun muassa se tosiasia, ettei autoa suunnitellessa turvauduttu perinteisiin markkinatutkimuksiin. Sen sijaan muotoilun innoittajana toimivat muun muassa Blade Runner -elokuvat.
Cybertruck sai alkunsa Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin omasta haaveesta, eikä unelman toteuttamisen tielle lähdetty ehdoin tahdoin asettelemaan kompastuskiviä. Valtaisa riski, jollaista tuskin tullaan perinteisiltä autovalmistajilta näkemään.
"Se on varastrategiamme"
Vaikka Musk on todennut sen jo aiemminkin, korosti hän asiaa myös tuoreessa Automotive Newsin haastattelussa: Cybertruckia ei pyritty luomaan kaupalliseksi menestystarinaksi. Mikäli se sattuisikin sadoista tuhansista ennakkovarauksista huolimatta floppaamaan tullessaan myyntiin, ei Musk aio menettää yöuniaan.
– En ole ollut designista kovin huolissani, koska jos ihmiset eivät halua ostaa erikoisen näköistä ajoneuvoamme, teemme sitten tavallisemman näköisen, hän totesi haastattelussa.
– Markkinoilla on paljon tavallisia avolava-autoja, jotka näyttävät keskenään hyvin samanlaisilta. Voisimme tehdä vain kopion, se olisi helppoa. Se on varastrategiamme.
Tesla saattaa kuitenkin joutua koskemaan Muskin unelma-autoon jo ennen sen päätymistä markkinoille, sillä auto ei marraskuussa nähdyssä muodossaan kelpaa tieliikenteeseen kaikilla markkina-alueilla, kuten EU:ssa. Se vaatii parannuksia muun muassa jalankulkijaturvallisuuteen.
Lähteet: Automotive News, Forbes
Lue myös: Paluu menneisyyteen? DeLoreanin ikoninen peltilehmä takaisin tuotantoon – näin se uudistuu