Valmentaja Melody Wilding paljasti Forbes-lehden blogissaan, millaisia lauseita ja sanapareja töissä kannattaa välttää.
”Vain”
Sana ”vain” vähättelee ideoitasi ja saa sinut vaikuttamaan anteeksipyytelevältä ja puolustuskannalla olevalta. Kun haluat ”vain” tarkistaa nopeasti yhden jutun, pyydät samalla anteeksi sitä, että viet työtoverisi aikaa. Ajattele nyt: sanoisitko mieluummin ”minulla on yksi idea” vai ”minulla on vain yksi idea”?
Ala lukea läpi kaikki sähköpostit, jotka lähetät. Poista kohdat, joissa vähättelet itseäsi vain-sanan avulla. Huomioi, miten voimakkaalta viestisi kuulostaa ilman tätä sanaa. Siirrä sitten sama tapa puhuttuun kommunikaatioon.
”En ole asiantuntija, mutta…”
”En ole asiantuntija, mutta…” -lause kertoo ideasi olevan surkea jo ennen kuin työyhteisö on edes kuullut sitä. Näin kuulija ei pääse torjumaan sinua – teit sen jo itse.
Älä aloita lausettasi pehmikkeellä vain siksi, että pelkäät, mitä mieltä muut ovat. Jokainen saa töissä joskus ideoita, jotka eivät toimi tai johda mihinkään – se kuuluu työelämään.
Jos käytät mielelläsi tällaisia "suojamuureja" puheessasi, vedä syvään henkeä, ennen kuin alat puhua. Näin saat aikaa ajatella ja järjestellä lauserakenteen uudelleen.
”En oikein voi”
Annat pois tilanteen hallinnan, kun sanot, ettet voi. ”En voi” on passiivista tekemistä; ”en tahdo” on aktiivista tekemistä.
"En voi" kertoo kuulijalle, ettet osaa; se on vain tapa sanoa kierrellen, ettet tahdo tehdä jotakin, muttet nyt oikein kehtaa suoraan kieltäytyäkään… Ala käyttää aktiivisia sanoja: älä sano ”en voi”, sano ”en tahdo”, ”en ehdi”. Se, että ilmaiset tahtoa, antaa voimakkaan signaalin.
Tuntuuko pelottavalta? Se on normaalia!
”Mitä, jos kokeilisimme niin, että…”
Sinut otetaan todennäköisemmin vakavasti, jos et esitä ideaasi kysymyksenä. Kysymykseen voi antaa kieltävän vastauksen helpommin!
Kun kysyt, "tehtäisiinkö" jotain, teet samalla alitajuista gallup-kyselyä. Et usko, että idea on hyvä, elleivät kaikki muutkin ole samaa mieltä.
Älä sano ”entä, jos etsisimme uuden asiakasryhmän?” Sano ”jos etsisimme uuden asiakasryhmän, voisimme hyötyä siitä tällä ja tällä tavalla”. Ideariihessä kysymysten heitteleminen ilmoille on sopivaa. Ennen kuin puhut, mieti kysymystä mielessäsi, ja muuta se sitten muotoon ”uskon, että…” tai ”mielestäni…”.
”Se on niinku niin hyvä idea, silleen, tai siis…”
Kuulijoiden keskittyminen herpaantuu, jos yläasteikäisten suosimat täytesanat syövät puheesi. Kommunikoi selkeästi, mutta kuitenkin omaan tyyliisi – selkeys ei tarkoita sitä, että pitäisi puhua tylsästi ja kankeasti.
Jos sinulla on tapana nostaa äänenpainoa lauseen lopussa, voit treenata tavasta pois lukemisen avulla. Lue lehteä käsivarsi koholla, ja aina lauseen loppuun tullessasi pudota käsi rennosti sivullesi. Laske samaan tahtiin äänenpainoasi.
”Kiitti! Ihanaa! :):):)”
Innostusta tai kiitollisuutta ei tarvitse ilmaista hymiöin jokaisessa pikkuviestissä. Hymiöiden ryöstöviljelijä todennäköisesti jännittää muiden mielipiteitä ja haluaa rakentaa itsestään kuvaa mukavana, jonkun arvoisena tai edes tarpeeksi pidettynä. Hymiöpommitus on kuin ennenaikaista rauhanturvausta: sillä yritetään varmistaa, ettei kukaan voi nähdä lähetettyä viestiä negatiivisessa valossa.
Älä kirjoita ”siis miten ihanaa!!!!” Kirjoita sen sijaan selkeä arvio positiivisesta tilanteesta: ”Hän kuulostaa hyvältä tyypiltä, ja on varmasti arvokas lisä tiimiimme”. Katso, miten asiallisempaa kieltä käyttävät, hymiöistä tietämättömät työtoverisi kirjoittavat.
”Onko puheissani edes järkeä?”
Oli, ennen kuin menit kyseenalaistamaan kaiken. Yleisö kuuntelee tyytyväisenä, mutta kun puhuja sanoo ”osaankohan edes selittää tätä”, mieleen voi hiipiä epäilys: ”Niin, osaatko? Entä, jos hän onkin koko ajan puhunut läpiä päähänsä…”
Vaikka kyseenalaistaisit taitojasi saadaksesi aitoa palautetta toiminnastasi, kerrot samalla muille, että uskot olevasi huijari. Kerrot, ettet ole läheskään tarpeeksi pätevä puhumaan käsillä olevasta asiasta töissä.
Jos oikeasti haluat kuulla muiden mielipiteitä kertomastasi, sano ”odotan innolla kommentteja ja kysymyksiä aiheesta”. Älä yritä korjata tilannetta ja varmistaa, että jokainen ymmärsi sataprosenttisesti kaiken, mitä sanoit.
Hio sanojasi vaikka näin:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähde: Forbes.com