Euroopan komission kaksi kertaa vuodessa päivittyvä musta lista on luettelo, mihin mikään lentoyhtiö ei haluaisi nimeänsä.
Älä hyppää näiden koneiden kyytiin – Katso yläpuolelta neljä kyseenalaista lentoyhtiötä!
Tällä hetkellä 120 lentoyhtiöstä koostuva luettelo koostuu lentoliikenteen harjoittajista, jotka on asetettu Euroopan unionin alueella toimintakieltoon tai niiden toimintaan on asetettu EU:n alueella merkittäviä rajoituksia.
Suomen liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen kertoo, että vuodesta 2006 asti julkaistu lista on erittäin tärkeä osa koko EU:n toimintaa ja sitä, että Euroopassa lentäminen on ylipäätään turvallista.
– Luettelo on koottu lentoliikenteen turvallisuuden parantamiseksi ja EU:n kansalaisten suojelemiseksi. Tavoitteena on myös ennaltaehkäisevästi kannustaa niitä lentoyhtiöitä, joilla on ongelmia lentoturvallisuuden kanssa. Toivottavaa on, että nämä yhtiöt lähtisivät toimenpiteisiin jo ennen kuin niiden lisääminen mustalle listalle tulee ajankohtaiseksi.
Lue myös: Näillä katastrofikoneilla ei ole asiaa Eurooppaan – Esittelyssä neljä EU:n mustalle listalle kuuluvaa lentoyhtiötä
Kyseenalaisilla yhtiöillä ei välttämättä edes halua operoida Euroopassa
Mustalla listalla roikkuu kuitenkin vuodesta toiseen samoja lentoyhtiöitä, joiden turvallisuuspuutteita ei ole kehoituksista huolimatta pystytty parantamaan.
Kaakisen mukaan syitä heikkoon tasoon voi olla monia.
– Nämä yhtiöt eivät välttämättä ole edes aikeissa lentää Eurooppaan, eivät ole halukkaita taloudellisiin satsauksiin tai heidän oma ilmailuviranomaisen toiminta ei ole vaadittavalla tasolla.
"Nämä yhtiöt eivät välttämättä ole edes aikeissa lentää Eurooppaan"
Kaakinen mainitsee, että Euroopassa lentäminen on turvallista, koska siellä operoivat yhtiöt ovat jatkuvan valvonnan alaisena. Euroopan komission säännöt ja standardit ovat erittäin tarkkoja ja niissä on määritelty lentoturvallisuuden koko kirjo.
– Lentoturvallisuus koostuu useiden osatekijöiden kokonaisuudesta. Tähän kuuluu esimerkiksi huolletut koneet, asianosaava organisaatio, kehittyneet toimintamenetelmät sekä henkilöiden asenne, jota kutsutaan airmanshipiksi. Nämä saavutetaan vain koulutuksen ja kokemuksen myötä.
Hänen mukaansa lentoturvallisuus ei ole kuitenkaan aihe, jolla pitää "leuhkia".
– On hyvä muistaa, saavutettu turvallisuustaso ei ole tae tilanteen pysyvyydestä jatkossa. Turvallisuustyön tulee jatkua herkeämättä, korkealla tasolla joka päivä! Turvallisuusasia on vähän sellainen, ettei sillä passaa lähteä leuhkimaan, koska huono päivä saattaa sattua huomenna.
"Huono päivä saattaa sattua huomenna"
Mustan listan lentoyhtiöt ovat luettelossa syystä
Kaakinen ei suosittele matkustajia hyppäämään mustan listan koneiden kyytiin, sillä taustalla voi olla monia asioita, mitkä voivat pahimmassa tapauksessa johtaa äärimmäisyyksiin, kuten lento-onnettomuuteen.
– Onnettomuuksia tapahtuu onneksi harvoin. Usein niissä on kuitenkin kyse joko teknisistä vioista, ihmisen toimintakyvyn rajallisuudesta tai sääolosuhteista. Valitettavasti lisänä on välillä myös laittomia tekoja. En voi tietenkään kenenkään puolesta tehdä ratkaisua matkustamiseen, mutta en suosittele.