Lentoyhtiöt ovat kansainvälisesti suurissa vaikeuksissa koronaviruspandemian vuoksi tehtyjen kansallisten rajoitusten takia.
Tänään norjalaisen lentoyhtiö Norwegianin osakkeenomistajat ovat hyväksyneet yhtiön pelastussuunnitelman. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtiö välttää konkurssin toistaiseksi.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Satu Toepfer kertoo MTV Uutiset Liven haastattelussa, että Norwegianin tilanne on näkynyt Suomen kuluttajaviranomaiselle saakka.
– Meille on tullut matkustamisesta paljon yhteydenottoja koronan tiimoilta. Yhteensä noin 1550, joista lentoliikennettä koskevia 430. Norwegianilta tulee tasaisesti noin kymmenen yhteydenottoa päivässä kuluttajaoikeusneuvontaan.
Lue myös: Lentoyhtiö Norwegian pelastui! Osakkeenomistajat hyväksyivät pelastussuunnitelman
Parempi on, jos lentoyhtiö peruu lennot
Kuluttajan oikeudet ovat puhuttaneet paljon korona-aikana. Toepfer korostaa, että vallitsevassa poikkeustilanteessa maltti on valttia.
– Yleensä kuluttajan kannattaa odottaa, että lentoyhtiö peruuttaa lennon, koska silloin kuluttajan oikeudet ovat selkeämmät ja varmemmat.
– EU-alueelta lähtevillä tai EU-alueelle suuntautuvilla EU-maan lentoyhtiöiden lennoilla oikeuksiin kuuluu, että kuluttaja saa rahansa takaisin kokonaisuudessaan maksetusta lentolipusta, tai voi valita uudelleenreitityksen myöhempänä ajankohtana. Se on nyt hämärän peitossa, että milloin sopivampi ajankohta olisi.
Toepfer muistuttaa, että pandemia on koko maailmaa koskeva yhteinen katastrofi.
– Kukaan tätä tilannetta ei ole toivonut. Tämä lyö lentoalaa alas ennennäkemättömällä tavalla ja saattaa kuluttajat vaikeuksiin.
Mitä tehdä, jos jo varattua matkaa ei järjestetäkään?
Toepferin mukaan jo maksettujen lentolippujen palauttamista voi vaatia lentoyhtiöltä.
– Kannattaa muistaa, että tämä on ennennäkemätön tilanne, joka kysyy hermoja ja kärsivällissyyttä kaikilta, ja volyymit lentoyhtiön päässä ovat valtavat. Normaaleissa palautusaikarajoissa ei siis ole varmaankaan realistista pysyä.
Mikäli lentoliput on maksettu luottokortilla, voi kuluttaja pyytää palautusta myös luottoyhtiöltä.
– Luottoyhtiön puoleen voi kääntyä saadakseen lentolipusta rahat takaisin. Luottoyhtiöllä on yhteisvastuu eli luotonantaja ei voi edellyttää sitä, että on ensin kääntynyt lentoyhtiön puoleen.
Lue myös: Miten Suomi alkaa palata normaaliin? Tämä kaikki tiedetään hallituksen koronarajoituksia purkavista neuvotteluista
Kannattaako vaihtaa lippu lahjakorttiin?
Lentoyhtiöt saattavat vaihtoehtoisesti tarjota maksettujen lentolippujen vaihtamista lahjakorttiin. Tämä vaatii Toepferin mukaan kuluttajalta omaa hyvää harkintaa ja muutamien seikkojen selvittämistä.
– Jos vaihtaa lentolipun palautuksen lahjakorttiin, rahoja ei välttämättä saa luotonantajalta takaisin, jos lentoyhtiö menee myöhemmin konkurssiin.
– Lahjakortteihin saatetaan liittää houkuttelevia lisäetuja, jotka tekevät niistä kuluttajan mielestä kiinnostavia. Jos lahjakorttia harkitsee, kannattaakin ottaa ainakin selville, että se on riittävän kauan voimassa.
Onko Finnair työllistänyt Suomen kuluttajanviranomaista? Kuuntele, kuinka ryhmäpäällikkö Satu Toepfer kommentoi suomalaisen lentoyhtiön tilannetta MTV Uutiset Liven haastattelussa. Haastatteluun pääset jutun alussa olevalta videolta.