Poliisiautoista on tullut vuosikymmenten varrella aiempaa näyttävämpiä ja paremmin varusteltuja. Millaisia ajatuksia tämä herättää hälytysajoneuvoja kuvaavassa ylikomisariossa?
Ylikomisario Sami Hätösen ottamat upeat poliisiautokuvat ovat tuttuja monille suomalaisille sosiaalisesta mediasta. Valokuvauksesta jo lapsena kiinnostunut Hätönen on taltioinut poliisin työtä ja työkaluja koko uransa ajan, ja hän on julkaissut Instagram-tilillään satoja poliisiaiheisia kuvia.
Vaikka kuvaaminen ei hänen nykyisiin työtehtäviinsä Poliisiammattikorkeakoulussa liitykään, kertoo hän kuviensa kiinnostavan ihmisiä siinä määrin, että oman osaamisen hyödyntäminen tällä tavoin tuntuu mielekkäältä.
Keskiviikkona Hätönen julkaisi Instagram-tilillään kuvan poliisin partio-Skodasta.
Lue myös: Helsingin poliisin uudet mönkijät kulkevat jopa 100 kilometrin tuntivauhtia: "Ei missään nimessä mikään jokamiehen laite"
– Poliisikuljetin ilta-auringon kilossa. Käheet on vanteet ja kaikki, Hätönen kirjoitti.
Hätönen totesi, kuinka ennen vanhaan poliisiautoissa ei näin näyttäviä vanteita nähty.
– Vielä 2000-luvun taitteessa oli toisin. Joissakin harvoissa poliisiautoissa vakiovarusteena olleet erikoisvanteet huutokaupattiin pois, koska eihän poliisiautoissa sopinut sellaisia olla, Hätönen kertoi julkaisemansa kuvan kuvatekstissä.
Artikkeli jatkuu Instagram-upotuksen alla.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Poliisiauton ulkonäöllä ei sinänsä ole väliä
Kysyimme Hätöseltä, mikä sitten on muuttunut parissakymmenessä vuodessa.
Lue myös: Poliisille ensimmäinen töpselimaija – tältä näyttää Lahteen sijoitettu täyssähköinen Mersu
– Autoissa on nykyään yleensä alumiinivanteet vakiovarusteena, joten siksi ne ovat yleistyneet poliisiautoissakin. Erityisesti tämä koskee tehokkaampia malliversioita, jollaisia yhä useammat poliisiautot ovat, Hätönen kertoo ja muistuttaa, että poliisiautot ovat pitkälti samoja autoja, joita myydään tavan asiakkaillekin.
Alumiinivanteet olivat aiemmin harvinaisempia varusteita siviiliautoissakin.
– Poliisi ei niitä lisävarusteeksi lähtenyt hankkimaan, vaikka kiistatta niissä olisikin tiettyjä etuja, Hätönen sanoo.
– Muistan, kun poliisin käyttöön tuli 2000-luvun vaihteessa V6-moottorilla varustettuja Ford Mondeoita koira-autoiksi. Niissä oli silloin vakiovarusteena hienot alumiinivanteet. Niitä ei kuitenkaan otettu käyttöön, koska tuohon aikaan poliisiautoon ei katsottu sopivaksi huomiota herättäviä erikoisvanteita, Hätönen toteaa.
– Näin jälkikäteen tuo tuntuu huvittavalta, mutta silloin ajat olivat toiset, hän jatkaa.
Poliisiautot ovat työvälineitä, eikä niiden ulkonäöllä ole Hätösen mukaan käytännössä minkäänlaista merkitystä, mutta aluvanteilla voi olla vaikutusta auton ajo-ominaisuuksiin ja esimerkiksi jarrujen jäähdytykseen.
Hätönen arvelee, että nykyisin alumiinivanteet saattavat olla vakiovarusteena, koska valmistaja on suunnitellut auton toimivan parhaiten niillä varustettuna.
– Ajoneuvon turvallinen käyttäytyminen on osa poliisin työturvallisuutta, josta ei pidä tinkiä, Hätönen sanoo.
Lue myös: Poliisin uudet maijat jo tien päällä – tältä tuliterät Mersut näyttävät tutussa kuosissa!
"Ovathan poliisiautot nykyään hienoja"
Hätönen pitää alumiinivanteiden yleistymistä poliisiautojen kuvaamisenkin kannalta positiivisena asiana.
– Esteetikkona olen tietysti mielissäni tästä nykysuuntauksesta.
Hätönen kertoo poliisiautojen kehittyneen hänen 24-vuotisen virkauransa aikana valtavasti, etenkin varustelun osalta.
– Työskennellessäni vielä kenttätehtävissä en voinut kuvitellakaan, millaisia liikkuvia toimistoja ja runsaudensarvia poliisiautot voisivat jonain päivänä olla.
– Ja ovathan poliisiautot nykyään hienoja, sekä ulkoa että sisältä.