Poliisin käyttöön on luovutettu ensimmäinen pelkästään sähköllä kulkeva partioauto.
Suomen poliisilla on käytössään noin 1 500 autoa, joista runsaat 170 kulkee jollain muulla käyttövoimalla kuin bensalla tai dieselillä. Viime vuonna poliisi hankki siviilikäyttöön parikymmentä täyssähköistä Hyundai Ioniqia, mutta nyt se on saanut historiansa ensimmäisen partiokäyttöön tarkoitetun ja poliisin tunnuksilla sekä täydellä poliisivarustuksella viimeistellyn sähköauton.
Mercedes-Benzin eVito-sähköpaku luovutettiin Hämeen poliisilaitokselle Lahdessa tänään keskiviikkona 30. kesäkuuta. Tarkoituksena on hakea kokemuksia täyssähköautojen soveltuvuudesta poliisin valvonta- ja hälytystehtäviin.
– Ajoneuvon rakenne on pitkälti sarjatuotanto-Viton mukainen, mutta pilottiauto on vaatinut muutoksia muun muassa lattiaan, seiniin ja istuimiin yhteistyössä maahantuojan kanssa, materiaalihallintopäällikkö Jussi Kiiski Poliisihallituksesta kertoo.
Lue myös: Moottoripyöräpoliiseille aivan uusi työkalu – tämän katuraketin kanssa ei kannata lähteä kilpasille
Lahti on Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021
Hämeen poliisilaitoksen apulaispoliisipäällikkö Tero Seppänen kertoo, että täyssähköinen maija sopii mainiosti Euroopan ympäristöpääkaupungin virkaa tänä vuonna hoitavaan Lahteen.
Seppänen kertoo tiedotteessa, että uutta autoa käyttävät kokeilun aikana ennalta estävän toiminnon poliisit, jotka ajavat sitä hyvin monipuolisissa tehtävissä.
– Näin saadaan arvokasta kokemusta sähköauton soveltumisesta niin yleisötilaisuuksien valvontaan kuin hälytystehtäviin. Jokainen autoa käyttävä poliisi saa uuteen autoon ja sen käyttöön koulutuksen, Seppänen sanoo.
Poliisille myös oma latausverkosto
Mikäli käyttökokemukset pilottiautosta ovat hyviä ja täyssähköisen partiokäyttöisen ajoneuvon ominaisuuksien havaitaan riittävän poliisitehtävien täysimääräiseen hoitamiseen, tullaan sähköautojen osuutta kasvattamaan. Se tehdään kuitenkin poliisin rakenteilla olevan latausverkoston sallimissa rajoissa.
Poliisi rakentaa omien toimipisteidensä yhteyteen yli 700 latausaseman verkoston vuoteen 2025 mennessä. Viime vuonna poliisin omia latureita pystytettiin jo 174.
Usean maan poliisilla jo täyssähköautoja
Vaikka sähköautot ovatkin Suomen poliisin käytössä vielä tuore tuttavuus, on niitä käytetty muualla maailmassa jo pitkään. Kokemukset ovat tosin olleet vaihtelevia.
Esimerkiksi Isossa-Britanniassa poliisi on osin pettynyt sähköautoihinsa niiden riittämättömäksi koetun toimintamatkan sekä hitaasti tapahtuvan latauksen vuoksi.
Los Angelesin poliisi puolestaan testasi partiokäytössä Tesla Model S:ää, mutta hylkäsi sen lopulta liian kalliina ja hankki BMW:n i3-sähkömalleja.
Sveitsissä sijaitsevan Sankt Gallenin kantonin poliisi hankki pari vuotta sitten 13 Hyundai Kona -sähköautoa.
Lue myös: Poliisille merkittävästi paranneltuja moottoripyöriä: "Samat toiminnot kuin poliisiautoissa"
Lähde: Poliisi