Nigel Mansell sai vuoden 1991 Kanadan F1-osakilpailussa kokea karvaasti, mitä vanha muistisääntö tarkoittaa: jos haluat ajaa maaliin ensimmäisenä, ensin sinun täytyy ajaa maaliin.
LUE MYÖS: Kuva: Mercedeksen F1-tiimi rakensi hieman erilaisen menopelin – "kaunokainen" heti palkintopallille
Ylälaidan videolla Daniel Ricciardon voittotunnelmat Monacon GP:stä.
Brittilegenda ehti jo viimeisellä kierroksella tuulettaa kauden ensimmäistä voittoaan johdettuaan kisaa ylivoimaisesti molempien McLarenien ja Ferrarien sekä Williamsin tallikaverinsa Riccardo Patresen keskeytettyä. Parhaimmillaan hänen eronsa kakkosena ajaneeseen Benettonin Nelson Piquet’hen oli yli minuutin luokkaa parikymmentä kierrosta ennen maalia.
LUE MYÖS: Rajuudellaan hätkähdyttänyt F1-turma ei unohdu – "Oli iso onni, ettei keula enää osunut mihinkään"
Mansell teki kuitenkin kohtalokkaan virheen vilkuteltuaan yleisölle kisan lopussa. Hän päästi vahvistamattomien tietojen mukaan kierrokset laskemaan liian alas, mikä sai moottorin sammumaan. Raivostunut kuski takoi rattia körötellessään kuudennelle sijalle.
Tallipäällikkö Frank Williams kertoi kisan jälkeen keskeytyksen syyksi sähkövian sekä moottorin ylikuumenemisen. Mansell itse raivostui vihjailuista, joiden mukaan hän olisi omalla toiminnallaan edesauttanut moottorin sammumista.
38-vuotiaalle Piquet’lle voitto jäi lopulta uran viimeiseksi. Hänelle esitettiin lehdistötilaisuudessa johdatteleva kysymys entisestä tallikaveristaan: ”Sinä olet varmasti pahoillasi Nigelin puolesta”.
– Minä en ole pahoillani kenenkään puolesta! Piquet tokaisi ja sai toimittajat nauramaan.
– Sama on tapahtunut minulle ja se on osa moottoriurheilua. Voittaakseen pitää tulla ensimmäisenä ruutulipulle.
Myöhemmin Piquet kuvaili tuntemuksiaan hiukan ronskimmalla tavalla. Hän oli jo heittänyt aikaa sitten voittohaaveensa roskakoriin, kunnes häntä käskettiin yhtäkkiä tiimiradiossa kiristämään tahtia Mansellin menettäessä vauhtiaan.
– Minä melkein tulin siinä kohtaa! Piquet lohkaisi.
– Se oli iso yllätys – mukava sellainen. Voitin ehkä toisten epäonnen takia, mutta se on silti voitto, hän totesi.
Montrealin jälkeen Piquet nousi vielä kerran urallaan palkintopallille oltuaan kolmas saman vuoden Belgian osakilpailussa.
Lähteet: FIA:n virallinen kausikooste, Forix, Charles Jennings: Burning Rubber – A chequered history of Formula 1, F1 Fanatic