F1-lehdistökatsaus: Ferrarin kahden kukon kanalassa räjähti – ”Kaksi lasta törmäilyautoissa”

GettyImages-1188029365
2019 Getty Images
Julkaistu 18.11.2019 17:55
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Odottamattomien tapahtumien aiheuttama kaaos Brasilian F1-kisassa teki sunnuntain kilpailusta yhden vuosikymmenen unohtumattomimmista. Kansainvälinen F1-lehdistö käsitteli kisan jälkeen niin Max Verstappenin voittosuoritusta, palkintopallin ensikertalaisia kuin myös Ferrarin sisäisen taistelun rumaa käännettä.

LUE MYÖS NÄMÄ:
Ferrari synkissä tunnelmissa – pomo jyrisi kolarikaksikko Sebastian Vettelille ja Charles Leclercille

Valtteri Bottaksen reaktio Ferrari-kuskien kolariin huvittaa maailmalla – ”Suomessa tuota kutsutaan shokiksi”

Brasilian GP:n topit ja flopit: Voi Kimi, jos olisit tiennyt panokset loppuratkaisussa!

Verstappen ajoi paalupaikalta voittoon ohitettuaan radalla kahdesti Lewis Hamiltonin. Brittikuski sortui lopussa virheeseen Mercedeksen huonon taktisen valinnan jälkeen ja sai rangaistuksen Red Bullin Alexander Albonin kisan pilaamisesta.

Toro Rosson Pierre Gasly taisteli maaliin toisena ennen Hamiltonia ja lopulta myös McLarenin Carlos Sainz nostettiin kolmossijalle vielä palkintojenjaon jälkeen. Kimi Räikkönen oli Alfa Romeolla neljäs, ja Valtteri Bottas joutui keskeyttämään Mercedeksen moottoririkon takia.

Ranskassa ja Espanjassa harvinaista herkkua

Käydään ensiksi läpi, mitä Ranskassa ja Espanjassa kirjoitettiin kahdesta palkintopallin ensikertalaisesta. Kummassakin maassa on päästy maistamaan menestystä, mutta edellisistä juhlista on kulunut aikaa.

Autourheiluperinteistään tunnetulle Ranskalle Pierre Gaslyn sensaatiomainen nousu kisan toiseksi oli ensimmäinen palkintopallisijoitus sitten Romain Grosjeanin vuoden 2015 Belgian GP:n kolmossijan. Edellisestä ranskalaisvoitosta, Olivier Panisin Monacon ihmeteosta on kulunut jo 23 vuotta.

– Kisan hullussa lopussa Gasly pystytti sankarillisen vastarinnan Hamiltonille, hehkutti Eurosport otsikossaan.

– Ranskalaisille 23 vuotta, yhdeksän kuukautta ja kymmenen päivää vanhana hänestä tuli nuorin trikolorin edustaja F1:n palkintopallilla, huomautti Republican Lorrain -lehti.

Carlos Sainz oli puolestaan vasta neljäs espanjalainen, joka on saavuttanut palkintosijan formula ykkösissä Alberto de Portagon, Pedro de la Rosan ja Fernando Alonson jälkeen. Hän myös otti Espanjalle sadannen palkintopallin, mihin tietysti Alonso oli tehnyt paria kisaa lukuun ottamatta kaiken pohjatyön.

– Hän (Sainz) myös saavutti kaksi huippuhetkeä hakematta tuoreita renkaita kahden turva-autotilanteen aikana. Hän kesti Räikkösen ”itsemurhaiskun” kisan lopussa, mutta ennen kaikkea hän teki historian neljänneksi komeimman comebackin, Marca-lehden Miguel Sainz viittaa sukunimikaimansa nousuun viimeisestä lähtöruudusta kolmanneksi.

– He kaksi (Sainz ja de la Rosa) tietävät, kuinka vaikeaa on nousta palkintopallille ja kuinka pahasti me ehdimmekään tottua samppanjan makuun, Miguel Sainz jatkaa viiteen vuoteen venyneestä kuivasta kaudesta espanjalaiskuskien kohdalla.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Brasilian F1-kisa sai hullun lopun, joka purkautui Pierre Gaslyn tiimiradiossa mielipuolisena huutona.

Onko Ferrarin mahdollista jatkaa näin?

Ja mitä olisi F1-maanantai ilman italialaislehtien täydellistä lyttäystä Ferrarin toimintaa kohtaan. Kehuja toki tulee silloin kuin aihetta on, mutta tällä kertaa Sebastian Vettelin ja Charles Leclercin yhteentörmäys taistelussa kisan neljännestä paikasta oli äärimmäisen noloa punaisille.

– Kaksi lasta törmäilyautoissa, tokaisi La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni kolumninsa otsikossa.

– Kahden kukon Ferrari-kanala räjähti kauden viimeistä edellisessä kisassa, kun palkintona oli tallin sisäinen paremmuus. Kuvitelkaa, mitä tapahtuisi sinä päivänä, kun Ferrari voisi taistella maailmanmestaruudesta, hän jatkaa.

Tilanne kuskien välillä on ollut tulenarka jo alkukaudesta lähtien, mutta nyt yhteiselo alkaa näyttää jo toivottamalta.

– Onko mahdollista jatkaa näin? kysyy Sky Italian asiantuntija ja F1-blogisti Leo Turrini.

– Tällaista ei tapahdu vahingossa. Ei todellakaan. He ovat liian samanlaisia, vaikka ovatkin todella erilaisia. Heillä on samanlainen pakkomielle voittaa. Ja mitä tahansa sanotkin, se ei vaikuta kovinkaan paljon heidän suorituksiinsa, Turrini pohtii.

Ferrarin entinen viestintäpäällikkö Alberto Antonini muistuttaa Formula Passionin blogissaan, että syy kolariin oli ennen kaikkea Vettelissä, mutta myös punaisten johdon hampaattomuudessa.

– Leclercilla oli kolminkertainen etu: MM-sijoitus, paremmat renkaat ja kisasijoitus.

– Maalaisjärjen puute, kontrolli ja itsehillintä puuttui molemmilta kuskeilta ja myös kaikilta, jotka johtavat heitä. Nyt heidän on vaikea saavuttaa edes minimitavoitettaan: kuljettajien MM-sarjan kolmatta sijaa, Antonini toteaa.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Charles Leclercin ja Sebastian Vettelin yhteentörmäys tuhosi Ferrarin molempien kuskien kisan.

Hamiltonin banzaitemppu jää Ferrarin sekoilun varjoon

Kisan alkuperäinen voittotaistelu käytiin kuitenkin Red Bullin ja Mercedeksen välillä. Max Verstappen oli paalupaikkansa jälkeen uskomattomassa liekissä myös kisatapahtumissa, mikä pakotti Mercedeksen hölmöihin taktisiin virheisiin.

Ensin Valtteri Bottas menetti kisamahdollisuutensa Mersun toiveikkaan yhden pysähdyksen taktiikan takia ja myöhemmin Lewis Hamilton putosi voittotaistelusta rangaistuksensa myötä seitsemänneksi, kun hän sortui kamppailussaan Red Bullin Alexander Albonia vastaan virheeseen.

– Verstappenin mestarisuorituksesta – hollantilainen osoitti jälleen, miksi jotkut pitävät häntä sarjan parhaana kuskina – ja Hamiltonin Albonia kohtaan tekemästä banzaitempusta huolimatta kauden viimeistä edellinen kisa saatetaan sittenkin muistaa oljenkorresta, joka mursi kamelin selän Ferrarilla, kirjoittaa The Telegraph -lehden Phil Duncan.

F1-kausi päättyy kahden viikon päästä Abu Dhabin osakilpailuun.

Tuoreimmat aiheesta

F1