Yllätyksellisin kärkikolmikko moneen vuosikymmeneen, Mercedeksen paha romahdus sekä Ferrarin totaalinen masennus olivat kansainvälisen F1-lehdistön pääpuheenaiheita tapahtumarikkaan Italian GP:n jälkeen.
LUE MYÖS:
Lewis Hamilton yllättävässä tilanteessa: kilpailukielto enää muutaman pisteen päässä!
F1-kuski alkoi paljastaa tallinsa emämokaa tiimiradiossa – pian linjoilla kuului tallipäällikön ääni: "Tämä ei ole oikea paikka"
Lewis Hamilton säntäsi valittamaan rangaistuksestaan – pomo tukena: "Ei koskaan sanoisi mitään, mikä ei ole totta"
Kimi Räikkönen ajoi satumaista kisaa, mutta sitten alkoi viuhua – "Mitä pystymme tekemään?"
Monzan kisan voittoon ajoi suureksi yllätykseksi AlphaTauri-tallin Pierre Gasly, joka pomppasi kärkeen Lewis Hamiltonin mentyä suorittamaan varikkorangaistuksensa uusintalähdön jälkeen. Toiseksi ajoi tiukasti voitosta kamppaillut McLarenin Carlos Sainz ja kolmanneksi Racing Pointin Lance Stroll.
Mercedekseltä Valtteri Bottas oli viides ja hänniltä nousun aloittamaan joutunut Lewis Hamilton seitsemäs. Red Bullin Max Verstappen sekä Ferrarin Sebastian Vettel ja Charles Leclerc keskeyttivät kisan.
Taika-Gasly nosti trikolorin salkoon
Ranska sai ensimmäisen F1-voittajansa yli 24 vuoteen, kun Gaslysta tuli Olivier Panis’n vuoden 1996 Monacon sensaatiovoiton jälkeen ensimmäinen ranskalaisvoittaja. Kaukana ovat ajat, jolloin F1-sarjan kärkitaistelut kuhisivat ranskalaiskuskeja Alain Prostin johdolla, mutta nyt maassa eletään uuden nousun aikaa.
– Taika-Gasly, otsikoi Ranskan suurin urheilulehti L’Equipe etusivullaan.
– Olivier Panis on (viimeinkin) saanut seuraajan! Lause, josta pelkäsimme, ettemme saa ikinä kirjoittaa, mutta viimein siitä tuli totta, tänä sunnuntaina Monzassa. Pierre Gaslysta, 24, tuli 109:s kisavoittaja, ja 13:s ranskalainen.
Lehti muisti Gaslyn tärkeällä hetkellä, kuinka raakaa aikaa tämä on elänyt viime vuoden kesätauolla tulleiden Red Bull -potkujensa jälkeen. Kisan loppukamppailu oli hermoja raastavaa seurattavaa.
– Ranskalainen löysi itsensä johdosta, viisi sekuntia Carlos Sainzia edellä, 25 kierrosta ennen maalia. Espanjalainen pääsi asteittain lähemmäs ja jopa yritti hyökätä viimeisen kierroksen ensimmäisessä shikaanissa. Mutta 53 kierroksen jälkeen Gasly otti ensimmäisen voittonsa. Mikä vapautuminen! kirjoitti L’Equipen toimittaja Fabrice Bosset.
Myös Ranskassa kisoja televisioivan Canal+:n selostuksessa oli tunnetta Gaslyn tullessa maaliin:
Espanjalaislehti AS harmitteli Sainzin täpärälle jäänyttä voittotaistelua.
– Se oli katkeransuloinen palkintopalli Carlos Sainzille. Kuka olisi uskonut, että kakkossija Italian GP:ssä, hänen uransa toinen palkintosijansa, ei juuri maistuisi? Monza oli hullu, uskomaton kisa, jossa madridilainen oli loistelias, mutta syyskuun 6. päivän oli tarkoitus olla Pierre Gaslyn päivä vastoin todennäköisyyksiä.
Bottakselle kovaa löylyä konkaritoimittajalta
Mercedeksen viikonlopulta uusista moottorikarttojen rajoituksista huolimatta näyttänyt Monzan kisa kääntyi yllättäen sijoiksi viisi ja seitsemän, kun ensin Bottas hukkasi kisansa heikkoon starttiin ja myöhemmin talli teki Hamiltonin kanssa harvinaisen virheen varikolle tultaessa, mikä johti kisan pilanneeseen rangaistukseen.
Valtteri Bottas ei saanut silittelyitä epäonnistumisestaan. Surkea lähtö pudotti hänet heti ensimmäisellä kierroksella kuudenneksi, minkä lisäksi Bottas kärsi auton pahoista ajettavuusongelmista ja moottorin lämpötilojen noususta.
– Kun Valtteri Bottas teki ensimmäisen kalliin Mercedes-virheen, hän ei voinut tietää, kuinka pahasti se tulisi haittaamaan hänen tiiminsä tulosta, ja lopulta buustaamaan Gaslya, toteaa Autosportin Alex Kalinauckas toteaa.
– Se oli avaintekijä Gaslyn voittoon, koska se sysäsi Bottaksen pois kärjestä siitä lähtien, hän huomauttaa.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kärkipaikkaa hallussaan pitänyt Hamilton kurvasi turva-auton tultua radalle ensimmäisenä varikolle sen ollessa vielä suljettuna, koska Haasin Kevin Magnussenin autoa oli jäänyt portin lähelle. Britti sai kymmenen sekunnin rangaistuksen, jonka takia hän putosi koko porukan perälle.
Tässä tilanteessa Mercedes olisi kipeästi kaivannut Bottasta. Kokenut F1-toimittaja Peter Windsor antoi palaa YouTube-kanavallaan poikkeuksellisen rajua tekstiä.
– Sitä kuvitteli, että Valtteri Bottas olisi voittanut tämän kisan. Sen takia Mercedes on palkannut hänet, että kun Lewisilla on ongelma, sinä voitat tämän kisan, Valtteri.
– No, hän ei voittanut. Hän oli todella kateissa. Hän ajoi yhden huonoimmista, hitaimmista, epäinspiroivimmista avauskierroksista, jonka olen nähnyt pitkään aikaan.
– Ensin hän sanoi, että autossa on rengas puhki. Sitten hänellä oli ongelmia lämpötilojen kanssa. Hän ei vain pystynyt pääsemään ohi Lando Norrisin McLarenista. Hän vain oli siellä ja yritti, Windsor kritisoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mattia Binotton kuuluisat viimeiset sanat
Ja sitten on taas aika katsoa, mitä Italiaan kuuluu Ferrarin kotikisan jälkeen. Kaikkien aikojen mahalaskuksi muodostuneen aika-ajon jälkeen kumpikin kuskeista oli kärkikymmenikön ulkopuolella. Kisassa ensin Sebastian Vetteliltä pettivät jarrut ja myöhemmin Charles Leclerc ajoi rajusti ulos Parabolica-mutkassa.
Tällä viikolla ajetaan Mugellon radalla Ferrarin historian 1000:s osakilpailua, mikä ei voisi osua synkempään ajanjaksoon. Tunnelmat Italiassa ovat syystäkin lyödyt.
– Masennus on totaalista. Niille, jotka työskentelevät maailmalla tunnetuimmassa italialaisessa brändissä, tilanne on ennennäkemättömän kivulias, blogisti Leo Turrini kuvailee.
– (Tallipäällikkö) Mattia Binotton kuuluisat viimeiset sanat tulivat Monzassa. Ja ne eivät ole lohduttavia. ”Tämä kausi tekee meistä vahvemman”, hän vakuutti. On ihailtavaa, miten joka kerta yrität nähdä edes muutaman pisaran vettä lasissa. On silti todella vaikeaa ajatella, että tämä katastrofaalinen kausi tekisi teistä vahvempia, säestää La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni.
Autosprintin entinen päätoimittaja Alberto Sabbatini kaivoi edes jotain hyvääkin Monzan lopputuloksesta. Lewis Hamilton olisi voinut nousta tällä kertaa jo tasoihin Michael Schumacherin kanssa 90 kisavoittoon. Mercedeksen sääntömuutoksen heikentämä iskukyky osui kuitenkin oikeaan aikaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.