Helsinki ottaa käyttöön uudet kaupunkipyörät ensi kesänä. Aluksi kaupunkilaisten ja turistien käytössä on 500 pyörää ja 50 pyöräasemaa.
Kolme pyörämallia on selvinnyt loppusuoralle, kun Helsinki valitsee uutta kaupunkipyörää. Ensi kesänä pyöriä pitäisi olla käytössä 500 ja seuraavana kesänä jo 1500.
Ensi kesänä kaupunkipyörien käyttöalue ulottuu Helsinginkadulle asti. Seuraavan vuonna aluetta on tarkoitus laajentaa Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan.
Ilkivalta kuriin tunnistamisella
Aiempia kaupunkipyöriä vaivannut ilkivalta yritetään nyt välttää käyttäjän tunnistamisella.
– Aina, kun pyörän ottaa käyttöön, niin tunnistautuu henkilökohtaisesti matka- tai luottokortilla tai vastaavalla, jotta tiedetään, kenellä se pyörä on. Monissa näissä järjestelmissä on myös joku paikannusjärjestelmä, että voidaan kadonnut pyörä etsiä. Joka tapauksessa, jos pyöriä katoaa, se tulee olemaan sen toimittajan vastuulla. Me ollaan määritelty heille, paljonko niitä pyöriä pitää olla jatkuvasti käytettävissä, selittää Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) projekti-insinööri Samuli Mäkinen.
Lyhyet matkat tavoitteena
Pyörät on tarkoitettu erityisesti kaupunkilaisten käyttöön, mutta turistitkin voivat niillä ajella. Tavoitteena on, että kaupunkipyörillä ajettaisiin pääsääntöisesti muutamien kilometrien matkoja. Pisin käyttöaika olisi kolme tuntia. Pyöräilyn tarkkaa hintaa ei ole vielä päätetty.
– Esimerkiksi jotain tällaista, että 20 euron vuosimaksulla saa käyttää pyörää puoli tuntia ilmaiseksi aina, kun haluaa. Sen jälkeen se hinta kasvaa, niin että se kannustaa semmoiseen lyhytaikaiseen käyttöön. Samalla pyörällä on tarkoitus saada tehtyä mahdollisimman monta matkaa yhden päivän aikana niin, etteivät pyörät jää vuokratuksi yhdelle ihmiselle vaan pysyvät jatkuvasti liikenteessä, kuvailee Mäkinen.
Kaupunkilaiset testaavat pyöriä
Kaupunkipyöräjärjestelmän rahoitus koostuu käyttömaksujen lisäksi yritysrahoituksesta ja kaupungin rahoituksesta. Yritysrahoituksen muotoja voivat olla esimerkiksi pyörissä olevien mainospaikkojen myynti, järjestelmän sponsorointi sekä ulkomainospaikkojen myynti.
Kaupunki investoi järjestelmään enintään 4,95 miljoonaa euroa ja vuosikustannuksiksi on arvioitu noin 2 miljoonaa euroa.
Ensi viikolla 30 eri ikä- ja käyttäjäryhmiin kuuluvaa helsinkiläistä pääsee testaamaan pyörämalleja. Myös heidän arvionsa vaikuttavat pyörävalintaan.
Kaikilla kiinnostuneilla on mahdollisuus testata pyöriä Narinkkatorilla ensi viikon perjantaina 9.10. kello 15-17.
HKL:n johtokunta valitsee käyttöön tulevan pyörämallin loka-marraskuun vaihteessa.