Yhden euron panostus pyöräteihin tuo mukanaan kahdeksan euron hyödyt, kertoo HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen. Hän iloitsee menestyksekkäästä kaupunkipyöräkaudesta. Esimerkkiä ottavat ensi vuonna Espoo, Turku ja Kuopio.
– Tavoitteena oli kaksinkertaistaa käyttäjämäärä – se yli kolminkertaistui, riemuitsee Jääskeläinen.
Helsingissä ensi kesänä uusia kaupunginosia ei avaudu kaupunkipyöräparkeille. Sen sijaan suuremmissa kaupungeissa seurataan pääkaupungin esimerkkiä.
7:12
Espoo, Turku, Kuopio, Tampere, Jyväskylä...
Espoon osalta kaupunkipyöräverkko rakentuu hartaasti odotetun Länsimetron varrelle.
– Espoon lisäksi ensi vuonna Turku ja Kuopio ovat saamassa myös omat kaupunkipyöräpalvelunsa ja sitten Jyväskylä ja Tampere ovat myös suunnittelemassa. Ja varmaan moni muu pienempikin kaupunki on tehnyt selvityksiä ja harkitsee kaupunkipyöräpalvelua, Jääskeläinen kertoo.
"Auton omistaminen ei ole enää statusasia"
Asiantuntijat arvioivat, että tulevaisuuden liikenne näyttäytyy muun muassa pienempinä automäärinä.
– Ympäristöystävällisestä liikkumisesta on tulossa yhä enemmän arkipäivää eikä se ole enää marginaalia tai jotain erikoista. Siltä pohjalta voisi ennustaa, että auton käyttö kaupungeissa vähenee, arvioi Tytti Viinikainen, joka työskentelee Liikennevirastossa kestävän liikenteen asiantuntijana.
– Auton omistaminen ei ole enää sellainen statusasia, jatkaa Jääskeläinen.
1,6 miljoonaa poljettua matkaa
Kauden saldo Helsingin kaupunkipyörien osalta on 1,6 miljoonaa poljettua matkaa. Merkittävä osa liikkujista vaihtoi auton polkimiin, sillä HSL:n asiakaskyselyn mukaan 14 prosenttia kaupunkipyörän käyttäjistä olisi ilman pyöräpalvelua tehnyt matkansa autolla.
14 prosenttia – sehän tarkoittaa yli 200 000 matkaa?
– Jotain sitä luokkaa kyllä. Se on varsin iso luku. Verrattuna maailman muihin kaupunkipyörämetropoleihin – siellä 3-4 prosenttia on korvannut automatkoja kaupunkipyörällä, Jääskeläinen summaa.