McLaren julkaisi maanantaina tulevan F1-kauden menopelinsä. McLaren oli samalla ensimmäinen talli, joka esitteli uuden autonsa ulkokuoren. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen tarttui heti kiinni sääntömuutoksiin, jotka tulivat nyt konkreettisesti esille.
Katso pääkuvan videolta, miltä uusi McLaren näyttää!
McLarenin ensi kauden auto kantaa nimeä MCL35M. Brittitalli esitteli uuden autonsa Englannin tehtaallaan Wokingissa.
C Moren asiantuntijan Ossi Oikarisen huomiot kohdistuivat ensi kauden sääntömuutoksiin, jotka tulivat nyt konkretian kautta esille.
– Nyt McLarenin autosta näkyi se, että käytössä oleva pohjalevy on viimevuotiseen verrattuna paljon kapeampi ja yksinkertaisempi. Esimerkiksi takarenkaan edessä ei ole enää niin paljon pohjalevyä mitä siinä oli vielä viime vuonna. On silmiinpistävää, miten paljon enemmän tilaa auton renkaan edessä on ja miten paljon tuo sääntömuutos muokkaa koko pohjalevyn muotoa, Oikarinen miettii MTV Urheilulle.
Miksi muutos on sitten niin iso? F1:ssä pohjalevy on auton merkittävin aerodynaaminen osa. Se peittää ison osan auton rungosta ja muodostaa maaefektin, eli vetää autoa "kohti lattiaa".
F1 ja kansainvälinen autoliitto FIA halusivat rajata pohjalevyyn tuotavia ilmanohjausosia niin, että auton suorituskykyyn tulisi merkittäviä muutoksia.
– Tavoitteena on ollut se, että pudotus veisi kehitystyötä noin vuoden verran taaksepäin. Onko yksikään talli pystynyt kuromaan muutoksesta johtuvaa eroa kiinni? En usko. Mutta se, että paljonko tässä on menetetty aerodynaamista voimaa, se on toinen juttu, Oikarinen pohtii.
Ei vielä mestariksi
McLaren on yksi tulevan F1-kauden mielenkiintoisin talli. Ikoninen brittitalli kokee isoja muutoksia niin auton osien kuin kuljettajien rintamalla.
McLaren käyttää ensi kaudesta lähtien Mercedeksen moottoreita, jotka ovat hallinneet F1-sarjaa kaudesta 2014 lähtien.
Samalla McLaren lähtee uuteen kauteen muokatulla kuljettajakokoonpanolla, kun Daniel Ricciardo korvaa Ferrarille lähteneen Carlos Sainzin.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen uskoo, että McLarenin moottorimuutos ei vie tallia automaattisesti pykälää korkeammalle tasolle.
– He joutuvat käyttämään kehitystyötön liittyviä pelimerkkejä tähän moottorimuutokseen. Se taas näkyy siinä, että muut tallit ovat voineet viedä autojaan eteenpäin enemmän kuin McLaren.
– McLaren saa nyt Mercedeksen koneet, jotka ovat hyviä, mutta samalla muut tallit ovat saaneet Mercedestä aika paljon kiinni viime vuosien aikana. Sen lisäksi McLarenin pitää nyt opetella toimimaan uuden voimalähteen kanssa. Tuossa riittää haastetta heille.
Miten näet, että missä McLaren menee tällä hetkellä?
– On vaikea nähdä heitä vielä missään mestaruustaistossa. Toivottavasti he saavat autonsa sille tasolle, että he voivat taistella yksittäisistä voitoista. Ei se mitenkään helppoa ole, Oikarinen pohtii.