Citymaasturi on käsitteenä varsin laaja ja usein harhaanjohtava. Vasta luokan pienimmät edustajat ovat oikeasti kaupungissa elementissään.
Audi on esittelyt juuri lehdistölle Q-perheen tuoreimman tulokkaan eli Q2:n, ja Teknavi oli paikan päällä Zürichissä hakemassa ensimmäiset ajokokemukset. Ensituntuman perusteella käsissä on Audin ensimmäinen ehta citymaasturi, sillä Q2:een verrattuna jopa Q3 tuntuu välillä turhan kömpelöltä ja kookkaalta ison kaupungin ydinkeskustassa kruisaillessa.
Kokonsa puolesta Q2 on melko tarkalleen saman verran pienempi Q3:sta kuin mitä Q3 on Q5:sta. Ulkomittojen puolesta se on myös suurempi kuin A1, mutta pienempi kuin A3. Kaikki tarkkaan harkittua siis, autolle on oma lokeronsa Audin sisäisessä hierarkiassa.
Suomalaiset suosivat tunnetusti isompia autoja, jos se vain hinnan puolesta on mahdollista. Kaupungissa pääosin liikkuvalle ja asuvalle 4,19 metriä pitkä Q2 on kuitenkin paljon muutakin kuin vain puoli numeroa Q3:a pienempi vaihtoehto.
Teknisesti Q2 on melko lähellä A3:a, mutta yli kahdeksan senttiä korkeampi istuma-asento on valttia kaupunkiliikenteessä – näkyvyys muun liikenteen yli on hyvä. Tämä etu tosin heikkenee jatkuvasti, kun katumaastureiden osuus katukuvassa jatkaa kasvamistaan. Q2:n raideleveyttä on myös kasvatettu selvästi takana, ja tällä kompensoidaan tietysti auton kasvanutta korkeutta. Q2 istuu siis varsin tukevasti tiessä.
Q3:een verrattuna Q2 on myös varsin tuoreen näköinen, siinä on selvästi enemmän fiilistä ja särmää. Ja tämä korostuu etenkin ohjaamossa. Kojelauta on rakennettu niin, että se myös istuu sekä kauniimman sukupuolen että maskuliinisempien kuskien makuun. Yksityiskohdilla voi myös korostaa mukavasti omaa persoonaansa.
Ja vaikka Q3 on noin 20 senttiä Q2:ta pidempi, ei autojen takatiloissa loppujen lopuksi kovin suurta eroa ole. Myöskään ero tavaratilojen vetoisuudessa ei ole mitenkään järjetön. Q2 taipuu hyvin arjen kuljetuksiin, ero tulee oikeastaan esiin vasta koko perheen kimpsuja ja kampsuja mukaan lastattessa.
Ensimmäiset Q2:t saapuvat Suomeen syksyllä ja moottorivalikoima kattaa litraisen ja kolmisylinterisen bensaturbon (115 hv), 1,4-litraisen bensaturbon (150 hv), 2-litraisen bensaturbon (190 hv), 1,6-litraisen dieselin (115 hv) sekä kaksi tehoversiota kaksilitraisesta dieselistä (150 ja 190 hv). Tehokkaimmat versiot ovat aina nelivetoautomaatteja, matalatehoisimmat ovat puolestaan etuvetoisia. Kaikkiin malliversioihin on tarjolla automaattivaihteisto.
Suomen hinnat eivät ole vielä selvillä, mutta ne jäävät luonnollisesti Q3:n alle. Kuinka paljon alle, se loppupeleissä ratkaisee auton suosion. Monessa maassa Q2:n hinnat osuvat lähemmäs A3:a kuin Q3:a.
Ja palataan lopuksi vielä hetkeksi siihen citymaasturi nimikkeeseen. Q2 on kokonsa puolesta siis ehta cityauto, mutta entä se maasturi… maavaraa on tarjolla toki lähes 15 senttiä, ja kori on hieman tavallista korkempi – ja kyllähän lyhyet etu- ja takaylitykset auttaisivat maastossa nekin, mutta… tuskin Q2:lla kukaan kuitenkaan metsään puolukoita poimimaan lähtee.
Myöskään englanninkielinen SUV-lyhenne eli Sport Utility Vehicle ei istu Q2:een, sillä kyseessä ei ole kovinkaan urheilullinen sen paremmin kuin hyötyajoneuvokaan. Ei. Kysessä on ulkomitoiltaan hieman pikkuautoa isompi ja korotettu ajoneuvo, joka kantaa riittävästi maasturin geenejä ollakseen uusi tredikäs vaihtoehto Audi-malliston jatkeeksi. Q2 hyötyy myös isosisaristaan, sillä autoon on tarjolla lähes kaikki esimerkiksi A4:ään saatavat modernit varusteet.
Kuvat: Vesa Eskola