Sähköautomarkkinat kasvavat kiihtyvään tahtiin, ja nyt Jaguar tulee peliin mukaan ensimmäisellä sähköautollaan. Ajoitus I-Pacella on suorastaan loistava, sillä kilpailjoita markkinoilla ei vielä liiaksi ole.
Hinta alkaen 84 980 €
Sähköautokentällä kilpailu alkaa pikku hiljaa kiristyä. Vuosien ajan Tesla on ollut käytännössä ainoa täyssähköinen vaihtoehto korkeammassa hintaluokassa, mutta tämän ja ensi vuoden aikana markkinoille on tulossa useampia kilpailijoita. Ehkä hieman yllättäen ensimmäisenä täyssähköisen premium-luokan autonsa esitteli Jaguar.
Uuden I-Pacen muodoissa on paljon piirteitä Jaguarin muista malleista, mutta kokonaisuuden mittasuhteet ovat hyvin erilaiset. Koriylitykset ovat lyhyet ja isot pyörät sijaitsevat lähellä kulmia. Keulan ilmettä hallitsevat viirumaiset ajovalot ja perinteistä ilmanottoaukkoa jäljittelevä maski, jonka ylälaidasta ilma pääsee virtaamaan keulapellissä olevan aukon kautta tuulilasille ja sieltä auton yli. Aerodynamiikkaa on siis kiinnitetty paljon huomiota, ja onhan se yksi tärkeä asia kulutuksen ja optimoinnissa. Sivuprofiilia hallitsee korkea ja taakse päin nouseva kylkilinja, jonka takapyörän pokkauksessa on samaa tyyliä kuin F-Typessä ja E-Pacessa. Kylkien puhtaan ilmeen viimeistelevät sisään vetäytyvät ovenkahvat. Takaosaan siirryttäessä huomio kiinnittyy leveyttä korostaviin mataliin ja leveisiin takavaloihin.
Galleria
Ohjaamossa on vastassa moderni ilme. Mittariston tehtävä hoidetaan aina näytöllä, ja kojelaudasta löytyy iso kosketusnäyttö. Ilmastoinnilla on myös oma näyttöpaneelinsa, mutta lämmönsäätö hoidetaan pyöritettävillä ja painettavilla rullilla. Nousevasta keskikonsolista löytyvät painikkeet ajovaihteille sekä ajomoodeille. Kokonaisuus on hyvin siistin ja laadukkaan oloinen, mutta etenkin pyöritettävien painikkeiden tuntuma on valitettavan epämääräinen. Esimerkiksi lämpötilan säätö pyörähtää helposti useamman pykälän kuin olisi tarkoitus. Myös keskusnäytön reagointi kosketukseen oli ajoittain hämmentävän hidasta, mutta tämä saattaa olla vain esisarjaa edustavien autojen ominaisuuksia. Takapenkillä on riittävät tilat kahdelle aikuiselle, mutta näkyvyys ulos on hieman rajoittunut matalan ikkunalinjan ja leveän C-pilarin myötä.
Jaguar I-Pacea kuljettaa eteenpäin kaksi sähkömoottoria, jotka tarjoavat yhteistehoa 400 hevosvoimaa ja vääntöä 696 newtonmetriä. Näiden turvin auto liikahtaa satasen nopeuteen 4,8 sekunnissa, joten suorituskyky on riittävä. Täyteen ladatulla 90 kWh:n akustolla pystyy valmistajan mukaan taittamaan matkaa 480 kilometriä. Koeajojen aikana käyttö oli keskimääräistä rankempaa ja auton oman ajotietokoneen arvio toimintamatkasta oli noin 300 kilometrin luokkaa.
Galleria
Sähkömoottorien avulla liikkeelle lähdetään pehmeästi lipuen. Käytön kannalta sähköautojen miellyttävimpiin ominaisuuksiin lukeutuu katkoton veto ja vahva vääntö heti liikkeellelähdöstä alkaen. Myös viiveetön vaste kaasupolkimen painallukseen on kiintymystä herättävä piirre. Kuten muissakin sähköautoissa myös Jaguarissa on mahdollisuus säätää auton moottorijarrutuksen eli regeneroinnin voimakkuutta. Tehokkaammalla asetuksella ajaminen luonnistuu täydellisiä pysähdyksiä lukuunottamatta käytännössä yhdellä polkimella. Ja hyvä niin, sillä jarrupolkimen tunnottomuus ja jousimainen vaste tekevät sen avulla tasaisesti hidastamisesta haastavampaa kuin tehokkaammalla regeroinnilla.
Voimalinjan puolesta ratin takana viihtyy hyvin, mutta alustalta toivoisi hieman enemmän mukavuutta. Etenkin lisävarusteisen ilmajousituksen tapauksessa, sillä nyt jopa mukavuuspainotteinen asetus tuntui epämiellyttävän pintakovalta. Lisäksi ero Comfort ja Dynamic -asetusten välillä jää yllättävän pieneksi, mikä hieman ihmetyttää mahdollisuuksia tarjoavan ilmajousituksen tapauksessa. Vauhdin kasvaessa alusta tuntuu toimivan paremmin huonokuntoisellakin tiellä, mutta samalla ohjaukseen kaipaisi aavistuksen lisää tunnokkuutta.
Jaguar I-Pace on ehdottoman tervetullut uutuus sähköautomarkkinoille. Se on itsevarma ilmestys, joka tulee varmasti herättämään paljon kiinnostusta, ja pääsee hyvän ajoituksen ansiosta ottamaan markkinoita haltuun ennen luokan merkittävää kasvua ja kilpailun kiristymistä.
Palaamme I-Pacen pariin kattavamman koeajon merkeissä.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin 15. tuotantokauden jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.