Jep. Puhutaan uudesta A4 Allroadista, joka on parhaillaan Teknavin ajossa Münchenissä. Audin Drive Select -ajotilavalitsin on tuttu kaikille uusia Audeja ajaneille, ja Allroadissa siihen on lisätty tavalliseen A4:ään verratuna uusi profiili: Offroad. Muiden ajoprofiilien tapaan se optimoi moottorin, vaihteiston, ohjauksen sekä nyt ensi kertaa Allroadiin saatavan mukautuvan iskunvaimennuksen toimintaa maastoajon suuntaan.
Maasturia ei järjestelmä Allroadista tee, mutta se avittaa menoa teiden ulkopuolella liikuttaessa tai erittäin huonokuntoisilla poluilla edettäessä. Toki tässä auttaa enemmän Allroadin tavalliseen farmariin verrattuna 3,4 sentillä korotettu maavara.
Allroadissa on myös käytössä kaksi erilaista nelivetojärjestelmää: perinteinen mekaaninen tai kevyempi ja sähköinen. Jälkimmäistä käytetään Ultra-versiossa eli ainoastaan 2-litraisessa ja 251-hevosvoimaisessa bensaturbossa.
Mekaaninen neliveto jakaa voimasta normaalisti 60 prosenttia taka-akselille. Tarvittaessa voimasta jopa 85 prosenttia voidaan antaa taakse tai vastaavasti enimmillään 70 prosenttia eteen. Sähköisesti ohjatussa nelivedossa kaikki voima voidaan jakaa tarpeen tullen joko eteen tai taakse. Molemmat nelivedot ovat jatkuvia, eli niitä ei saa kytkettyä pois. Lisää tästä kaikesta hieman myöhemmin omassa jutussaan.
Ensituntuman perusteella Allroad on erittäin mielenkiintoinen lisä A4 farmarin päälle. Se viehättää ennen kaikkea mukavalla jousituksellaan (koeajoautossa oli mukautuva iskunvaimennus) sekä hiljaisuudellaan (autossa oli myös akustinen tuulilasi ja etusivuikkunat). Istuma-asento on hyvin henkilöautomainen, eli pientä korotusta ei juuri edes huomaa. Ja yleensä en ole muovisten korilisäkkeiden kannattaja, mutta Allroadiin ne istuvat yllättävän hyvin.
Suomeen Allroad saapuu kesä-heinäkuussa ja meillä suosituimmaksi moottoriversioksi noussee kaksilitrainen ja 190-heppainen diesel. Se on Suomeen aivan riittävä. Kone myös vetää nätisti jo alhaalta. Allroad-malliston hinnat alkavat 49 906 eurosta.