Peugeot esitteli erittäin mielenkiintoisen tulokkaan kompaktien sporttien luokkaan. Moottorina toimii RCZ R:stä tuttu korkeaviritteinen bensaturbo.
Hinta alkaen 41 988 €
Peugeot on löytänyt viime vuosina hyvällä tavalla oman ilmeen autoihinsa. Etenkin pienet kaupunkiautot tarjoavat vaivattomuutta ja helpoutta luokassaan. Myös ranskalaisvalmistajan pienet turbomoottorit ovat saaneet paljon tunnustusta, ja sen valmistamien autojen keskipäästöt ovat yhdet alhaisimmista kaikkien autonvalmistajien keskuudessa.
Ekologisuuden lisäksi Peugeot on ollut aktiivinen pienten katusporttien saralla ja moottoriurheilussa etenkin rallin maailmassa. Nyt katumallien sporttista päätä vahvistaa uuden 308:n GTi-versio. Sen voimanlähteenä toimii kaksiovisesta sisarmallista tuttu 1,6-litrainen bensaturbo, joka tarjoilee kuljettajan käyttöön 270 hevosvoimaa. Vaihteistona toimii aina kuusiportainen manuaaliaski ja vetopidosta huolehtii mekaaninen tasauspyörästön lukko.
Auton tunnistaa ulkoa GTi:ksi muun muassa kahdesta pakoputken päästä, GTi-merkeistä, sekä massiiivisista jarruista. Sisälle istuttaessa pääsee urheilupenkin tiukkaan syleilyyn. Muuten sisätiloissa saisi olla jopa hieman enemmän maustetta erottuakseen muusta mallistosta. Auton asetuksiin pystyy vaikuttamaan keskikonsolista löytyvällä Sport-painikkeella, mikä jo GT-mallista tuttuun tyyliin vaikuttaan auton ääneen, ohjaukseen sekä kaasun vasteeseen.
Muutaman liukkaan ratakierroksen perusteella on vaikea vetään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä auton suorituskyvystä. Tehokkaan etuvedon tapaan pitoa ei oikein liukkaissa olosuhteissa löydy tasauspyörästön lukosta huolimatta. Vetopidon puutetta enemmän häiritsee auton voimakas taipumus puskea, mikä tekee mutkiin ajamisesta haastavaa. Myöskään kaasun nostaminen kesken kaarteen tai jarruttaminen mutkaan sisään eivät juurikaan irroita perää, vaan auto tuntuu kaikissa tilanteissa kovin etupainoiselta.
Liukas ja syheröinen rata talvella on yksi huonoimmista paikoista testata etuvetoista sporttimallia. Pitäen mielessä moottorin kyvyt ja Peugeotin muun malliston ajo-ominaisuudet odotan mielenkiinnolla pääsyä auton rattiin paremmissa keliolosuhteissa. Palaammekin 308 GTi:n pariin myöhemmin keväällä.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio