Seat sai vihdoin tehdä oman katumaasturinsa. Palikat ovat pitkälti samat kuin uudessa VW Tiguanissa, mutta auto on hieman pienempi ja selvästi edullisempi.
Kun Seat esitteli uuden Leonin, se sai oikeastaan ensimmäistä kertaa käsiinsä valtavirran tuotteen, joka oli käytännössä samalla viivalla kuin sen VW-sisar Golf. Toki Leonin ohjaamo oli hieman karumpi, eikä tarjolla ollut aivan kaikkia viimeisimpiä varusteita, mutta muuten palikat olivat kohdallaan. Ja itse asiassa Leon on hiljaisempi kuin Golf – ja jopa parempi ajaa. Vielä herkullisemmaksi tilanne muuttui Cupra-versioiden myötä, koska Seat oli selvästi tehokkaampi kuin Golf GTI tai Skoda Octavia RS. VW-konsernissa joku on selvästi vihdoinkin hoksannut, että Seat tarvitsee tasapuolisia tuotteita sen Saksan ja Tsekin serkkuihin nähden.
Siksi odotukset Atecan suhteen ovat kovat. Ja tuote on Teknavin saamien ensimaistiaisten perusteella hyvä; Ateca on jopa saatu pikkukikoilla näyttämään riittävän erilaiselta kuin VW. Tyylissä on enemmän särmää.
Ensituntumalta myös niin melutaso kuin matkustusmukavuus ovat kohdallaan. Joku autossa kuitenkin hieman tökkää, se ei tunnu käteen aivan yhtä hyvältä kuin uusi Tiguan. Eikä tuo tökkäys johdu ainoastaan hieman muovisemmasta ohjaamosta tai siitä, ettei aivan kaikkia VW-varusteita ole edes tarjolla Seatiin.
Toisaalta tämä pieni ero on sallittava, Seat ja VW kun painivat hieman eri hintaluokassa. Atecan tehtävä on kilpailla ensisijaisesti Nissan Qashqaita vastaan, ja tässä kisassa se tuntuu nopeasti haluttavalta tuotteelta. Tarjolla on paljon autoa houkuttelevaan hintaan.
Ateca on jopa saatu pikkukikoilla näyttämään riittävän erilaiselta kuin VW. Tyylissä on enemmän särmää.
Tämä kaikki tietysti sillä varauksella, että Atecan hinnat saadaan samalle viivalle Qashqain kanssa. Tämä selvinnee aivan lähiaikoina, kun Suomen maahantuoja saa autoille hinnat. Ensimmäisiä autoja on lupa odotella maahan kesälomien jälkeen. Alustavien arvioiden mukaan Atecan hinnat alkavat noin 23 000-24 000 eurosta.
Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Zeitungen ensikoeajoon verrattuna pääsimme nyt myös suomalaisten suosikkiversion eli 150-heppaisen ja käsivaihteisen bensaturbon puikkoihin. Moottori on riittävän tehokas ja voimaakin on tarjolla kohtuullisesti, joskin Barcelonan kukkulainen maasto on haastava ympäristö mille tahansa normaalitehoiselle autolle. DSG-vaihteisto olisi näissä maisemissa poikaa, ja toki automaatti tekee myös taajamissa pyörimisestä mukavampaa.
Ensivaikutelma Seat Atecasta on se, että espanjalaisilla on käsissä juuri oikeanlainen tuote kasvattaa myyntiä. Katumaasturibuumi kun ei osoita mitään laantumisen merkkejä. Yksi suuri haaste myynnille kuitenkin edelleen on. Monissa maissa Seatin myyntiä jarruttaa ennen kaikkea heikko jälleenmyyntiarvo, joka on aivan eri luokkaa kuin VW:llä. Ja jälleenmyyntiarvon nostaminen on hidas ja kallis projekti, joka vaatii pitkäjänteistä työtä. Toivottavasti VW-konsernin nykylinja pitää. Seat on saatu pitkän tappiokierteen jälkeen taas kannattavaksi. Ja kyllä se tuotteiden hyvyys heijastuu jossain vaiheessa myös siihen jälleenmyyntiarvoon.
Ja Seatin nykyinen positiivinen tulos lupaa hyvää myös malliston laajennukselle. Tästä tulevaisuudesta saamme lisää vinkkejä syksyllä Pariisin autonäyttelyssä.