Autonäyttelyissä riittää aina kovasti puhetta villeistä konsepteista ja superautoista. Tärkeimpiä ovat kuitenkin kansanautot – ne, joita oikeasti myydään. Listasimme Pariisin viisi mielenkiintoisinta tuotantoautoa.
1. Nissan Micra: rohkein uudistuja (pääkuvassa)
Nissan Micra ei olisi voinut uudistua enempää. Micra on jäänyt jo aikaa sitten kilpailijoiden jalkoihin, joten sen pitikin uusiutua. Ja japanilaiset tekivät juuri oikean päätöksen. Kaikki vanha heitettiin historian roskatynnyriin, ja uudesta Micrasta tehtiin juuri sellainen kuin sen pitääkin olla, jos pikkuautoja haluaa Euroopassa myydä. Uusi Micra on selvästi isompi, tilavampi, hyvän näköinen – ja sen laatuvaikutelma on ottanut todella ison harppauksen eteenpäin. Lisäksi erilaisilla ulko- ja sisäväriyhdistelmillä autoa on mahdollista personoida todella reippaasti: väriyhdistelmiä on yhteensä 125.
Lue myös: Nissan kadotti Micran identiteetin – ja hyvä niin
---
2. Skoda Kodiaq: heilauttaa valta-asetelmia
Skoda Yeti on voittanut lukuisia autovertailuja ympäri Eurooppaa, eikä sillä ole edes Kodiaqin etua – kilpailijoita puolta numeroa isompaa kokoa. Kun Kodiaqin myynti alkaa Suomessa ensi vuoden alussa, se noussee nopeasti myydyimpien katumaastureiden joukkoon. Skoda tunnetaan sloganistaan simply clever, ja se on yksinkertaisesti nokkelaa myydä hieman isompaa autoa samaan hintaan kuin mitä moni kilpailija tekee. Resepti toimii: sen ovat todistaneet jo sekä Octavia että Superb. Lisäksi Kodiaqin 7-paikkaisuus on hyvä valttikortti sekin.
Lue myös: Video: Kirkuvan keltainen Kodiaq Skodan vetonaulana Pariisissa
---
3. Audi Q5: varma ja vakuuttava, mutta niin tylsä
Audi Q5 on juuri niin hyvä ja teknisesti vakuuttava sekä ohjaamon uudella teknologialla hurmaava kuin mitä siltä odottaakin. Mutta jotenkin siitä puuttuu se hurmaava imu, mitä Q7:ssä ja A4:ssä on. Auton ulkonäkö riippuu rajusti sen mittasuhteista, eikä Q5 ole tässä napakymppi. Ja kun Q7 ja A4 ovat jo hurmanneet monet Audin uudella ja särmikkäällä muotokielellä, eikä Q5 tuo tähän mitään uutta, Q5 jää hieman tylsän näköiseksi. Tämä on VW-konsernin heikkous. Liika sukunäkö potkii nilkoille. Toki Q2:n kanssa Audi pystyi leikittelemään hieman enemmän, kun Q5:n uudistamisen kanssa saksalaisten oli pakkokin olla selvästi varovaisempia.
Lue lisää: Parviäly auttaa Audi Q5 -kuskia entistä älykkäämpään liikkumiseen
---
4. Kia Rio: varman päälle peluri
Vahva ja uusi keulailme, vähän enemmän kokoa sekä tilaa ja sopivasti uutta tekniikkaa. Tuulilasiin houkutteleva hinta, kotiin vietäväksi hyvä takuu ja kaupan päälle vielä pari Kia-lippistä: avot – kaupat tuli. Kia Rio tulee myymään Suomessa hyvin, sillä se on juuri suomalaisen autonostajan näköinen auto. Se on perusauto sanan positiivisimmassa merkityksessä. Se tarjoaa kaiken tarvittavan, eikä yritä hurmata ostajaa millään ylimääräisellä.
Lue lisää: Video: Tällainen on Kian uusi pikkuauto – huipputärkeä uutuus Suomessa
---
5. Hyundai i30: moni odotti enemmän
Hyundai uudisti i30:n samalla reseptillä kuin mitä Kia teki Rion kanssa. Kialle tuo riittää, mutta Hyundai olisi tarvinnut jotain hieman enemmän. Toki i30:n ilme ja olemus ovat muuttuneet selvästi, ja ohjaamossakin on uusia tuulia, mutta mikään autossa ei hyppää silmille tai hurmaa. Ja jos tähtäimessä on VW Golf, i30:n pitäisi nimen omaan ainakin jossain määrin hurmata asiakkaansa. No, ehkä se riittää, että asiakas on tyytyväinen laatuun ja jos jokin takkuaa, takuu pelaa ilman turhaan kädenvääntöä diilerin kanssa.
Lue lisää: Hyundai-uutuus haluaa Golfiksi Golfin paikalle
---
Kuvat: Vesa Eskola