Italialainen Luca de Meo on nähnyt johtajana monta automerkkiä. Nyt hänen vastuullaan on nostaa Seatin markkinaosuutta ja tehdä samalla Seatista taloudellisesti kannattava automerkki.
Olette juuri aloittaneet Seatin johtajana. Mitkä ovat ensivaikutelmat?
– Seatin uuden nousun perusta on olemassa. Organisaatio on tehnyt viime aikoina erinomaista työtä. Espanjalainen tunnelataus ja saksalainen tekniikka on sekoitus, joka on löytänyt asiakkaat. Nyt meidän pitää vain huolehtia jatkuvuudesta.
Seatin menestyksen takana ovat Ibiza ja ennen kaikkea Leon. Kuinka suuri rooli uudella katumaasturilla on tulevaisuudessa?
– Ateca on tärkeä palanen myynnin tasaamisessa. Mitä laajempi mallisto on, sitä tasaisempaa myynti on. Ateca on myös tärkeä imagotuote meille ja antaa mallistoon tärkeän ja haluttavan lisäversion.
Uusi katumaasturi tuskin kuitenkaan riittää tulevaisuuden turvaajaksi. Mitä muuta Seatilta on luvassa?
– Ateca aloittaa Seatin mallistolaajennuksen, luvassa on kolme uutta mallia seuraavan kahden vuoden sisällä. Ateca saa pian myös pikkusisaren. Uusien tuotteiden avulla meidän pitää muuttaa Seatin imago edelläkävijän suuntaan.
Mikä rooli Alhambralla on jatkossa Seatin mallistossa?
– Alhambra on erittäin tärkeä malli Seatille. Me tarvitsemme sille seuraajan. Miten se toteutetaan, siitä ei ole vielä päätöstä.
Entä Mii?
– Sen seuraajan on oltava selvästi nykyistä parempi. Auton pitää näyttää paremmalta, jotta Seat voi pärjätä tässä kokoluokassa entistä paremmin. Kokoluokka on meille tärkeä, mutta markkinaosuuden kasvattaminen tulee olemaan iso haaste.
Seat on löytänyt uuden menestysreseptin tuomalla vahvan ja ilmeikkään muotoilun tutun VW-peräisen tekniikan päälle. Eikö tätä olisi hyvä korostaa vielä erityisesti tunteisiin vetoavalla korimallilla? Miten olisi avonainen Seat?
– Ennen kuin aika on kypsä tähän, meidän pitää tehdä muutama muu asia ensin. Tärkein tehtävämme on nyt siis myyntimenestyksen jatkaminen sekä tulevaisuuden turvaaminen kestävän kasvun myötä. Ja kun kerran puhumme tunteista, minä olen Cupra-fani.