Hyundai on jäänyt viime vuosina pahasti sisarmerkki Kian jalkoihin, mutta nyt markkinoille on tullut tuote, joka voi onnistuessaan muuttaa koko merkin suunnan.
Uusi Tucson on näyttävän näköinen katumaasturi, joka on pakattu täyteen viimeisintä tekniikka. Myös tiloiltaan se on yksi luokkansa suurimmista.
Ei ole siis ihme, että maahantuojan edustajat olivat silminnähden innostuneita uutuustuotteestaan. Mallin lanseeraus tapahtui suomalaiselle lehdistölle tällä viikolla. Ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille parin kuukauden kuluttua.
– Auto tarjoaa hyvän hinta-laatusuhteen kilpailijoihinsa verrattuna. Se kannattaa koeajaa, niin ymmärtää mistä puhun. Täysin uusi Tucson on luokkansa levein ja tavaratila on luokkansa suurimpia. Edeltäjäsukupolveen verrattuna myös laatuvaikutelma on kohentunut huomattavasti. Tutkimuksen mukaan myös muotokieli puhuttelee asiakkaita, Hyundain Suomen PR- ja viestintäpäällikkö Sami Takaneva kommentoi Teknaville i35-mallin korvaavaa Tucsonia.
Galleria
Lyhyen tutustumisen perusteella voi jo todetakin, että Hyundain insinöörit ovat tehneet vakuuttavaa jälkeä. Tucson on hyvä ajaa – ennen kaikkea laatuvaikutelma on kohentunut selvästi. Perusmoottori on vapaastihengittävä 1,6–litrainen, joka jättää toivomisen varaa, mutta mallistosta löytyy myös tehokkaampia turbomoottoreita. Silloin hinta tosin pomppaa yli 30 000 euron.
Auton on muotoillut tähtisuunnittelija Peter Schreyer, jonka käsialaa ovat myös uudet Kiat. Ainakin allekirjoittaneen mielestä Tucoson on yksi markkinoiden parhaimman näköisistä katumaastureista. Autosta voi hyvinkin muodostua hittituote, kunhan maahantuoja saa vain vahvan jälleenmyyntiverkoston taakseen.
– Varovainen tavoitteemme on myydä vuositasolla noin 500 autoa. Sillä heltiäisi noin viiden prosentin markkinaosuus kyseisessä segmentissä. Todennäköisesti suurin osa tulee olemaan etuvetomalleja, mutta odotamme suosiota myös neliveto-dieselille, Takaneva sanoo.