Dani Sordon mukaan rallin MM-sarjalla on rutkasti parantamisen varaa.
Rallin MM-sarjan promootioyhtiö esitteli viime viikolla Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle muutosehdotukset, jotka se haluaisi tehdä kilpailuformaattiin. FIA tekee ehdotuksista päätöksensä lokakuun lopulla.
Hyundain WRC-tallia edustava Sordo kuuluu MM-sarjan konkareihin. Espanjalainen ajoi ensimmäisen MM-rallinsa vuonna 2003 eli 20 vuotta sitten. Sen jälkeen hänelle on kertynyt MM-rallistartteja 188 ja rutkasti menestystä.
LUE MYÖS: Rallin MM-sarja hamuaa isoja liikkeitä – "En epäröi myöntää"
Joten kun Sordo avaa suunsa ja kertoo mielipiteensä lajin nykytilasta, kannattaa häntä kuunnella tarkalla korvalla.
– Asioita pitää muuttaa. Jos jatkamme samalla tavalla, olemme onnekkaita, jos mukana on edes kaksi valmistajaa, Sordo kertoi pari viikkoa sitten Kreikan Akropolis-rallin jälkeen.
Sordon mukaan MM-sarjassa on useita ongelmia. Yksi suurimmista on se, että pääluokassa on vain kolme tallia, joissa on rajallisesti paikkoja tarjolla. Sordon mukaan nuorille kuskilupauksille pitäisi olla mahdollisuus päästä näyttämään taitonsa.
– Kun minä aloitin rallin, (Manfred) Stohl pystyi ajamaan kisoja yksityistiimin autolla, ja (Gianluigi) ”Gigi” Galli pystyi taistelemaan voitosta esimerkiksi Sardiniassa Pirellin autolla. Suomessa taas oli aina mukana suomalaisia kuskeja taistelemassa, ja Henning Solberg ajoi yksityistiimin alla. Nykyään se on mahdotonta, Sordo sanoi.
Mediavastaava puuttui haastatteluun
Jos Sordo saisi päättää, jatkossa kisapäivät olisivat tiiviimpiä. Espanjalaisen mukaan ajan kuluttaminen siirtymillä on täysin turhaa.
– Esimerkiksi täällä (Kreikassa) tulimme huoltoalueelle kello 5.30 aamulla, ja myöhemmin meillä oli tunnin kokoomatauko. Minkä takia? Sitäkö varten, että tulimme syömään pitsaa huoltoalueelle? Joku voisi selittää minulle, miksi lähdemme 5.30 aamulla ja sen jälkeen odottelemme kuuden aikaan 25 minuuttia ennen ensimmäisen pätkän lähtöä. Tämä on typerää, Sordo täräytti.
– Tämä johtuu siitä, että ralleja tekevät ihmiset, jotka eivät tiedä mitään rallista, espanjalainen jatkoi suoraan sävyyn.
Tässä vaiheessa Hyundain mediavastaava puuttui hieman haastattelun kulkuun.
– Se oli melko rohkea lausunto, mediavastaava yritti toppuutella väliin.
– Mutta totta se on! Sordo huudahti perään.
Sordon mukaan kilpailuviikonloppuina aikaa pitäisi antaa enemmän katsojille ja muille sidosryhmille. He kun lopulta mahdollistivat koko touhun.
– Jos meille tulee sponsorin edustaja vieraaksi, hän saattaa kysyä, olisiko minulla aikaa kuvaan. Mutta joudun sanomaan, ettei minulla ole, koska huollossa on aikaa vain 20 minuuttia. Jos toimimme näin, ensi vuonna he eivät enää ole maksamassa kaikesta tästä, Sordo painotti.
– Miksi he olisivat mukana, jos heistä ei pidetä huolta? Saadakseen tarran Hyundain autoon? Nämä ihmiset haluavat muutakin kuin pelkän tarran.
Sordo nostaa esimerkiksi ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan, jota espanjalainen seuraa tiiviisti. Sordon mukaan MotoGP:ssä tallien vieraat otetaan huomattavasti paremmin huomioon, ja myös katsojat saavat rahoilleen paremmin vastinetta.
– Rallissa taas sanotaan, että ensimmäinen pätkä on tuolla puolentoista tunnin päässä. Seuraava pätkä on taas toisella puolella kahden tunnin päässä, Sordo vertasi.
Sordon vertauksen jälkeen Hyundain mediavastaava laittoi haastattelulle lopun.
– Ehkäpä meidän on nyt mentävä eteenpäin. Pahoittelut, mediavastaava sanoi ja veti Sordon sivummalle.