Edessä loistava tulevaisuus? Uudella Renault Meganella on hyvin vähän tekemistä esikuvansa kanssa

Renault on esitellyt Münchenin autonäyttelyssä katumaasturimaisen täyssähköisen Meganen.

Renault oli Nissanin ohella ensimmäisiä perinteisiä autovalmistajia, jotka hyppäsivät mukaan nykyaikaisten sähköautojen ensimmäiseen aaltoon. Ranskalaisvalmistajalla onkin jo yli kymmenen vuoden kokemus sähköautojen suunnittelusta, valmistuksesta, myynnistä ja huoltamisesta.

Sähköautojen kehitys on ottanut isoja loikkia sen jälkeen, kun Renault esitteli Zoe-sähköautonsa konseptimallin vuonna 2010. Sittemmin Rellu on myynyt Euroopassa yli 300 000 sähköautoa, ja viimeisen vuosikymmenen aikana peräti joka viides Renault mantereellamme on ollut sähköauto.

Maailmanlaajuisesti Renaultin valmistamia sähköautoja on liikenteessä 400 000 kappaletta ja niillä on ajettu yli kymmenen miljardia sähkökilometriä.

Meganen tarina jatkuu

Renault on pannut kaiken Zoesta oppimansa uuteen Megane E-Tech Electriciin, jonka linjoista saatiin esimakua Morphoz-konseptissa. Vaikka Renault itse ei autoaan katumaasturiksi kutsukaan, on selvää, minkä segmentin ostajia auton muodoilla yritetään kosiskella.

Vaikka katumaasturimainen uutuus ei muistutakaan ulkoisesti sitä Meganea, johon eurooppalaiset ovat tottuneet, ei nimi ei ole hatusta tempaistu. Renaultilla Megane on nimittäin ollut keskikokoluokan perheauton synonyymi siitä lähtien, kun ensimmäinen malli esiteltiin 26 vuotta sitten. Ja tämän päivän keskikokoinen perheauto on jotain muuta kuin 26 vuotta sitten, joten reseptiä on syytäkin tarkastella uudelleen.

Megane E-Tech Electric on osoitus siitä, että Renault haluaa jatkaa Meganen tarinaa. Samalla se antaa sille uuden elämän tämän hetken kuumimmassa segmentissä katumaasturimaisella ulkonäöllä ja todennäköisesti saa Megane-nimen keikkumaan myyntitilastoissa paremmilla paikoilla kuin mihin edeltäjä on hetkeen yltänyt.

Jopa 470 kilometriä latauksella

Auto on 4,2 metriä pitkä, ja akseliväliä löytyy mukavat 2,7 metriä. Uuden alustarakenteen ja mittasuhteiden ansiosta matkustajille ja heidän tavaroilleen on Renaultin mukaan runsaasti tilaa; esimerkiksi takajalkatiloja se kuvailee suorastaan ruhtinaallisiksi. Takakontin vetoisuus on 440 litraa, mutta latauskaapeleille on vielä oma lokero lattian alla.

Ajoakku on ohut, vain 11 sentin paksuinen, ja lattian alle asennettuna alentaa auton painopistettä. Edellisen sukupolven Meganeen verrattuna painopiste onkin jopa yhdeksän senttiä alempana, millä on todennäköisesti positiivinen vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin.

Moottorista on kaksi tehovaihtoehtoa, jotka ovat 96 kilowattia (130 hv) ja 250 newtonmetriä sekä 160 kilowattia (218 hv) ja 300 newtonia. Tehokkaammalla moottorilla varustettu malli kiihtyy nollasta sataan 7,4 sekunnissa. Tarjolle tulee 40 ja 60 kilowattitunnin akustot, joiden toimintamatkat yhdellä latauksella 300 ja 470 kilometriä.

Meganen tietoviihdejärjestelmä tulee rakentumaan Googlen kehittämän Android Automotive OS:n päälle, kuten esimerkiksi Polestarissa ja uusimmissa sähkö-Volvoissa. Tervetullut ratkaisu tuo älypuhelimista tuttua sujuvuutta auton käyttöliittymään.

Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen keväällä 2022, mutta myynnin tarkemmasta käynnistymisestä tai hinnasta ei ole vielä tietoa.

Lähde: Renault

Lue myös:

    Uusimmat