Kansainvälisen Autoliiton FIA:n entinen puheenjohtaja Max Mosley uskoo, että Fernando Alonson Australiassa kokema ulosajo olisi ollut kuolettava 15-20 vuotta sitten.
Mosley oli yksi F1-sarjan turvallisuuden kehityksen voimahahmoista. Hän ja lääkäri Sid Watkins tekivät rajusti töitä sarjan turvallisuuden parantamiseksi Ayrton Sennan ja Roland Ratzenbergerin kuoltua Imolassa vuonna 1994.
Alonso sanoi kolarinsa jälkeen olevansa kiitollinen hengestään FIA:lle. Mosley uskoo, että Alonso ei olisi selvinnyt rajusta ulosajostaan, jos se olisi tapahtunut 15 tai 20 vuotta sitten.
– En usko, että olisi. Varmasti ei voi tietää ilman yksityiskohtaista analyysia, mutta yleisesti sanottuna tuollaiset onnettomuudet olisivat tuottaneet vakavan loukkaantumisen tai kuoleman, Mosley sanoi The Telegraph -lehdelle.
– Onneksi se on nyt saatu loppumaan, Mosley kiitteli.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Alonson auto lähti ilmalentoon hänen ajettuaan Esteban Gutierrezin auton takarenkaaseen. Auto meni aivan säpäleiksi, mutta ohjaamo pysyi kunnossa. Alonso koki Telegraphin mukaan iskussa 46 G:n voimat.
– Edelleen tapahtuu hulluja onnettomuuksia, kuten Jules Bianchin oma, mutta tämäntyyppisistä vakavista kilpailukolareista odotetaan kuljettajien kävelevän itse pois. Tilanne ei ollut sama 20 vuotta sitten, hän sanoi ja viittasi Bianchin hengen vaatineeseen onnettomuuteen.
Mosley kertoi myös olevansa ensi kaudeksi kaavaillun halo-pääsuojan kannattaja.
Alonson auto rusinaksi