Noin kolmasosa potilasvahinkoilmoituksista johtaa korvausten maksuun. Päätöksen vahingonkorvauksista tekee potilasvakuutuskeskus.
Jos potilas epäilee hoitovirhettä, riittää että hän tekee siitä ilmoituksen potilasvakuutuskeskukselle. Tämän jälkeen asia siirtyy PVK:n lääkärien ja lakimiesten käsiteltäväksi.
– Vahinkoilmoitus kannattaa lukea tarkkaan ja vastata niihin kysymyksiin. Tärkeintä on, että siinä on merkittynä se, missä potilaan mielestä vahinko on tapahtunut ja milloin, potilasvakuutuskeskuksen yksikönjohtaja Minna Plit-Turunen kertoo Studio55.fi-lähetyksessä.
– Se on tietysti hyvä, jos potilas kertoo oman näkemyksensä siitä mahdollisimman tarkkaan, että mikä hänen mielestään on mennyt pieleen. Sitten tiedetään suoraan, että mitä aletaan tutkia.
Tämän jälkeen potilasvakuutuskeskus huolehtii potilaskertomusten ja muun aineiston hankinnasta.
– Näiden aineistojen perusteella meidän lääkäri ensin arvioi, että täyttyykö hänen mielestään joku näistä korvausperusteista, ja sen jälkeen tehdään se juridinen pohdinta siinä asiassa.
– Potilaallehan tämä on tosi helppo, että hänen ei tarvitse huolehtia mistään muusta.
Noin kolmannes vahinkoilmoituksista johtaa korvauksiin
Suurin osa korvausvaatimuksista evätään. Hakemuksista hyväksytään vuosittain noin kolmannes.
– Tämä on aina lääketieteellistä ja juridista arviointia, ja potilaan on itsensä vaikea arvioida sitä etukäteen, että täyttyykö joku lain korvausperusteista. Eli siellä on paljon sellaisia tapauksia, joissa oikeasti on tapahtunut joku hoitovahinko, mutta siitä ei ole tapahtunut potilaalle mitään haittaa, eli ei ole mitään korvattavaa. Sen takia ei korvausta myöskään makseta.
Minkälaisista hoitovahingoista maksetaan korvauksia? Miten korvaussumma määräytyy? Katso koko lähetys!