Saksalainen Hans Heyer on jäänyt formula ykkösten historiaan kuljettajana, joka on keskeyttänyt ja hylätty kilpailussa, johon hänen ei pitänyt saada edes osallistua. Tapahtumarikas viikonloppu osui Heyerille vieläpä kotiyleisön edessä vuonna 1977.
Pitkän uran tehnyt Heyer muistetaan moottoriurheilussa lähinnä kotimaansa urheiluautosarjasta DRM:stä sekä Spa-Francorchampsin 24 tunnin ajojen kolmesta luokkavoitostaan ja useasta Le Mans -edustuksesta vuosina 1972–86. Hänen ainoa kokeilunsa formula ykkösissä tuli 34-vuotiaana saksalaistalli ATS:n autolla vuoden 1977 Hockenheimin kisassa.
ATS oli aloittanut kauden vain yhdellä autolla eikä Heyer ei ollut ehtinyt tutustua omaan ajokkiinsa juurikaan ennen aika-ajoja. Hän jäi 12. ruutuun yltäneestä tallikaveristaan J.P. Jarierista liki 2,4 sekuntia. Siitä huolimatta hän oli ensimmäinen kisasta karsiutunut kuljettaja jättäen taakseen viisi autoa. Tästä syystä tiimi laittoi sunnuntaina kaiken valmiiksi kisaa varten, jos yksikin kuski olisi edeltä jättäytynyt pois startista.
Liekö lauantain täpärä karsiutuminen jättänyt jotain hampaankoloon, sillä Heyer ampaisi autollaan sääntöjenvastaisesti muiden perään varikkosuoralta. Legenda kertoo, että saksalaistoimitsijat katsoivat ATS-Penske-tallin toimintaa sormiensa läpi, vaikka Heyerilla ei ollut tunnetusti mitään oikeutta osallistua kisaan. Myös lähtövalot oikuttelivat ennen kisastarttia ja lähtö jouduttiin lopulta toteuttamaan Saksan lippua heilauttamalla, mikä saattoi osaltaan mahdollistaa sekaannuksen.
Heyer nousi heti kaksi sijaa heti ensimmäisellä Alan Jonesin ja Clay Regazzonin kolaroitua. Viisi kierrosta myöhemmin myös tallikaveri Jarier joutui keskeyttämään vaihdelaatikko-ongelman takia. Kun vielä John Watson keskeytti kärkisijoilta, Heyer oli hetken 19:ntenä. Hänen taipaleensa kuitenkin katkesi yhdeksän kierroksen jälkeen tallikaverinsa tavoin vaihteistovikaan.
Pian kävi ilmi, ettei Heyerin olisi pitänyt osallistua kisaan lainkaan, joten hänet hylättiin lopputuloksista.
Heinäkuisen kisan voittoon ajoi Ferrarin Niki Lauda, jolle osakilpailuvoitto oli Etelä-Afrikan GP:n jälkeen kauden toinen. Lauda kruunattiin lopulta toista kertaa urallaan maailmanmestariksi saatuaan vuotta aikaisemmin vakavia palovammoja niin ikään Saksan GP:ssä.
Lähteet: Forix, F1.com, Wikipedia, F1rejects.com