Dallasin pomppuisella katuradalla hirvittävässä helteessä ajettu Yhdysvaltain GP muistetaan Keke Rosbergin F1-uran kovimpana temppuna, mutta sekava kisaviikonloppu piti sisällään paljon muutakin.
Fair Parkissa heinäkuun 8. päivänä 1984 järjestetty kisa oli ensimmäinen ja viimeinen Dallasissa järjestetty F1-kisa, jonka käänteet tekevät yksittäisestä tapahtumasta sitäkin legendaarisemman.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella 7.-9.4!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Keskikesän paahtava helle oli alun perin perua koko tapahtuman, mutta lopulta järjestäjät päättivät aikaistaa startin aamupäivään. Tämä kuitenkin tarkoitti, että kisapäivän lämmittelysessio jouduttaisiin ajamaan paikallista aikaa kello kuudelta aamulla. Ranskalaisveijari Jacques Laffite teki asiasta koomisen mielenilmauksen saapumalla varikolle pyjamassa. Lopulta koko warm-up peruttiin radan pinnoitteen säästämiseksi.
Lämpötila nousi kisan aikana liki 40 asteeseen ja radan pinnasta mitattiin kaikkien aikojen korkein lämpötila F1-kisassa: peräti 66 astetta. Kun olosuhteisiin lisättiin vielä kamalassa kunnossa ollut kuoppainen asfaltti, asetelma oli kuin pedattu ronskista ajotyylistään tunnetulle Rosbergille.
Monttujen paikkausaineina käytetty sora levisi nopeasti pitkin rataa ja aiheutti lukuisia ulosajoa sekä rengasrikkoja. Paalupaikalta kisaan startannut Lotus-kuski Nigel Mansell kesti lähes loppuun asti kärkipaikalla, kunnes Rosberg ohitti hänet. Hänen autonsa vaihdelaatikko petti viimeisellä kierroksella ja epätoivoinen britti lähti työntämään autoaan kohti maaliviivaa, mutta tuupertui tappohelteen takia sen viereen.
Rosberg ajoi voittoon ennen Ferrarin Rene Arnoux’ta ja Lotuksen Elio de Angelisia. Maaliin pääsi vain kahdeksan autoa. Suomalaisen kikka käyttää kypärän alla viilentävää kypärämyssyä saattoi riittää pitämään hänet ajokykyisenä maaliin asti.
Yksi kisapäivän omituisimmista keskeytyksistä oli tulokaskuski Ayrton Sennan tapaus. Nuori Toleman-kuski spinnasi joukon hännille jo kisan alussa, mutta onnistui nousemaan takaisin pistetaisteluun. Lopussa hän kuitenkin ajoi seinää päin ja väitti kisan jälkeen tiimilleen, että tilanteessa betoniseinä oli päin vastoin tullut häntä päin. Tuolloin Tolemanilla Sennan kisainsinöörinä työskennellyt Pat Symonds kertoi myöhemmin haastattelussa käyneensä Sennan pyynnöstä paikalla mutkassa.
– Ajattelin, että hän puhuu paskaa, mutta hän halusi mennä tarkistamaan asian. Menimme paikalle ja arvaatteko mitä: seinä oli liikkunut, Symonds hämmästeli.
– Se oli tehty isoista betonielementeistä, mutta siinä oli käynyt niin, että joku oli osunut muurin toiseen päähän ja työntänyt sitä, mikä sai etupään liikkumaan muutaman millin ja hänet osumaan siihen.
– Silloin hänen ajamisensa hienopiirteisyys todella kolahti minulle. Älkää unohtako, että tämä kaveri ajoi ensimmäistä F1-kauttaan ja oli tullut suoraan F3-sarjasta, Symonds kertoi Motorsport-sivustolle.