Esapekka Lapilta kovaa puhetta Toyotan touhuista – Meksikossa merkittävä jokerikortti: "Suurin hyöty mitä koskaan"

Hyundain suomalaiskuljettaja Esapekka Lappi janoaa palkintosijaa varhain perjantaiaamuna Suomen aikaa käynnistyvästä Meksikon MM-rallista.

Korealaisvalmistaja oli viime kaudella Meksikon kaltaisissa karkeissa ja teknisissä soraralleissa selvästi pahinta kilpailijaansa Toyotaa edellä. Vielä viime kaudella Lappi ajoi Toyotan haalareissa ja pystyy nyt vertailemaan, miksi Hyundai rökitti japanilaisvalmistajan pystyyn sekä Kreikassa että Sardiniassa.

Lappi kuitenkin kokee, että puntit ovat luultavasti tasoittuneet.

– Sanotaanko näin, että ymmärsin testeissä, miksi emme viime vuonna Kreikassa ja Sardiniassa pärjänneet. Toyota on kuitenkin varmasti tehnyt kotiläksynsä. Se oli tiimin heikko lenkki viime vuonna, mutta he tietävät tasan, mistä se johtuu, Lappi sanoi Meksikon MM-rallin aattona MTV Urheilulle.

– He ovat tehneet kovasti töitä ja ovat varmasti valmiimpia näissä olosuhteissa. Täällä ei varmaan tulla näkemään sellaista dominointia meidän tiimiltämme, mitä esimerkiksi Kreikassa viime vuonna nähtiin.

Pieksämäkeläinen testasi i20 N Rally1 -kilpuria Espanjassa. Kauden ensimmäiseen sorakisaan Lappi sai testeistä hyvän itseluottamuksen.

– Nyt aika lailla kaikki säädöt on pystytty jo hakemaan asvaltilla ja soralla tasauspyörästön lukkojen osalta. Niihin ei tarvinnut enää keskittyä. Pystyimme ajamaan jousituksen ja geometrioiden testiä pelkästään. Sillä tavalla mukavampaa, kun ei tarvitse kaikkea kokeilla, Lappi totesi.

– Se on hienoa, että tietää jo ne perussäädöt, mitkä itselle tuolla autolla sopii. Sen myötä voi keskittyä muihin asioihin. Ensimmäisestä vedosta lähtien tuntui ihan hyvältä. En näkisi mitään syytä, miksi se ei tuntuisi täälläkin hyvältä.

Meksikossa ajetaan yli kahden kilometrin korkeudessa, mikä tietää isoa tehohävikkiä moottoriin. Lapin mukaan hybridiyksikkö voi nousta kilpailussa suureen arvoon.

– Veikkaan, että hybridistä on täällä suurin hyöty, mitä on koskaan ollut. Ilmanala ei vaikuta sähkömoottoriin. Tärkeintä on, että hybridi pysyy elossa, eikä ylikuumene. Totta kai sekin on fakta, että paljon kiivetään ylämäkeen, niin silloin lisäteho jeesaa, Lappi summasi.

– Tärkeää on myös onnistua jarrutuksissa, että saa yksikköä hyvin ladattua. Hybridi tulee olemaan varmasti suurimmassa asemassa, mitä koskaan aiemmin. Siitä on oikeasti hyötyä.

Kun erikoiskokeet ajetaan jopa 2 700 metrissä, häviää moottorin tehosta noin 25 prosenttia, mikä tarkoittaa karkeasti laskettuna peräti sataa hevosvoimaa.

– Kyllä se aika raa´asti teho tippuu. Aina kun tänne tulee, niin tuntuu, että auto on rikki. Ei se jaksa mennä ja herkemmin on lyötävä pienempää vaihdetta pesään. Moottori ei myöskään herää niin nopeasti ja sen takia pitää pikkaisen aiemmin painaa kaasua suhteessa Eurooppaan. Siinä tulee joka kerta sellainen shokki.

Meksikossa Lappi on ajanut aiemmin kolme kertaa, mutta joka kerta tilille on rapsahtanut keskeytys. Kauden kaksi ensimmäistä MM-rallia menivät Lapilta penkin alle, joten hyvä tulos tulisi tarpeeseen.

– Maalinpääsy on ensimmäinen tavoite. En ole koskaan ajanut tätä kisaa maaliin ilman keskeytystä. Veikkaan, että ilman ongelmia olemme heittämällä viiden sakissa. Uskon, että meidän kyytimme riittää. Podium on nykyään oltava tavoitteena joka kerta. Sinne on lähdettävä rynnimään, Lappi niputti.

– Ainahan heikomman kierteen haluaa poikki ja koitetaan se myös tehdä mahdollisimman nopeasti. En kuitenkaan koe, että on mitään paineita. 

Kuinka Meksikon perineruokana tunnetut tacot maistuvat Esapekka Lapille? Katso suomalaistähden hilpeä vastaus pääkuvan videolta.

Lue myös:

    Uusimmat