Jari-Matti Latvalan johtama Toyota välttämässä sudenkuopan – näin toistuviin ongelmiin on reagoitu: "Enemmän on kyse siitä"

Rallin MM-kausi jatkuu ensi viikolla Meksikon paahtavassa helteessä.

Luvassa on kovapintaisia soraerikoiskokeita ohuessa ilmanalassa, sillä pätkiä ajetaan korkeimmillaan liki kolmessa kilometrissä. Viime kaudella Jari-Matti Latvalan johtama Toyotan WRC-talli oli isoissa ongelmissa kovan sorapinnan kisoissa kuten Sardiniassa ja Kreikassa.

Tiimi testasi Espanjan Almeríassa helmikuun lopussa. Testeissä yritettiin parhaalla mahdollisella tavalla simuloida Meksikon olosuhteita. Tiimipäällikkö Latvala sai kuljettajiltaan hyvää palautetta.

– Meksikoon lähdetään ihan hyvillä mielin. Meillä oli tietysti viime vuonna vähän haastetta sorakisoissa, missä on kova alusta, liukasta ja kova rengas. Olemme me töitä ainakin tehneet. Kommentit kuljettajilta ovat olleet positiivisia. Uskon, että meidän pitäisi olla suorituskykyisempiä tällä kaudella, Latvala vakuutti MTV Urheilulle.

– Meidän kuskien lähtöpaikat ovat myös hyvät. Kallen (Rovanperä) ei tarvitse aurata tietä ja myös Elfyn (Evans) pääsee kohtuulliselta paikalta kisaan. Takamotolla (Katsuta) on erinomainen lähtöpaikka ja (Sebastien) Ogierilla aivan loistava. Sen puolesta meillä on ainakin kaikki eväät menestykseen.

Testi on kuitenkin aina testi. Kuten viime kaudella nähtiin, ei testien työtä läheskään joka kerta palkittu. Latvala on silti luottavaisin mielin.

–Minun mielestäni olemme menneet eteenpäin. Luotan niihin kommentteihin, mitä kuljettajilta ja insinööreiltä olen saanut. Olemme tehneet jousituksen ja sen geometrian kanssa paljon töitä. Sen puoleen kaiken pitäisi olla reilassa.

Takavuosina Toyotalla oli Meksikossa kerta toisensa jälkeen ongelmia myös jäähdytyksen kanssa. Edellisen kerran Meksikossa voittoa juhli kuitenkin Toyota, kun Sebastien Ogier kiipesi ykköskorokkeelle koronapandemian supistamassa kilpailussa.

– Vanhat ongelmat ovat jo korjattu ja hanskattu. Moottorin ja jäähdytyksen puolesta en ole yhtään huolissani. Enemmän on kyse siitä, että saamme jousituksen toimimaan. Siihen on nyt yritetty monenlaista. Tärkeintä on, että saamme pitoa tiehen ja sitä kautta kuljettajille luottoa, Latvala toteaa.

Meksikon rallissa korkea ilmanala vie moottorin tehosta jopa neljänneksen. Ilmanalan vaikutusta hybridiyksikön toimintaan ei ole vielä tietoa.

– Viime vuonna nähtiin hybridien osalta, että lämpö ei ole ongelma. Oikeastaan ohuempi ilmanala on kysymysmerkki. Lämpö itsessään ei ole ollut ongelma. Se on uusi juttu, mitä ei tiedetä ja sen näkee vasta rallissa, Latvala miettii.

– Olemme kuitenkin nähneet, että ralleja voi jopa voittaa, vaikkei yksikkö toimisikaan koko ajan. Toivotaan, että kaikki pelaa, mutta pitää vähän henkisesti valmistautua, että jotain voi tulla.

Lue myös:

    Uusimmat