Vuonna 2015 rallin Tulevaisuuden tähti -palkinnon voittanut Jari Huttunen elää tulisilla hiilillä. Ainakin siinä mielessä, että kiuruvetisen työpaikka ensi kaudeksi on vielä epävarma.
Huttunen kiersi viime kaudella rallin MM-sarjassa WRC2-luokassa Hyundain i20 R5:lla. Kausi oli kuitenkin hankala ja ainoa palkintosija oli Suomen MM-rallissa luokassa herunut toinen sija. Viimeisen kisan Huttunen ja kartanlukija Antti Linnaketo ajoivat Kataloniassa lokakuussa ja sen jälkeen kaksikko on paiskinut töitä tämän kauden eteen.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperällä tarkat suunnitelmat tulevalle rallikaudelle – ”Odotan jo innolla”
– Me ollaan koitettu valmistautua ensi kauteen. Ei ole vielä oikein selvillä, mitä tullaan ajamaan. Sinänsä ei ole ihan täysin voinut vielä valmistautumaan eri kisoihin. Töitä on yritetty tehdä silti, Huttunen totesi MTV Uutisille.
– Toivottavasti saadaan joku ajopaikka ensi vuodeksi. Hyundain kuvio on vielä vähän kysymysmerkki, että miten siinä käy. Jotain varasuunnitelmia on. Fakta on kuitenkin se, että jos Hyundain homma ei onnistu, niin siitä tulee paljon vaikeampaa. Ainakin on aika turha ihan koko kaudesta haaveilla, Huttunen myöntää.
Täysin ilman kisoja Huttunen ei halua olla, mutta Hyundain kanssa käydään jopa koko uran kannalta erittäin tärkeitä neuvotteluita. Jos korealaisvalmistajan kanssa neuvottelut päättyvät ilman tulosta, on edessä sponsorien etsintä omatoimisesti.
– Asiat ovat oikeasti vielä levällään. Periaatepäätös on tehty, että joitain kisoja ainakin ajetaan, mutta en tiedä vielä millä. Hyundain kanssa pitää ensin asia odottaa loppuun asti. Aika piakkoin pitäisi kuitenkin asioiden ratketa.
Tunturi-rallissa huoltomiehen roolissa
Tammikuun lopussa ajettavassa SM-kauden avausrallissa Arctic Lapland Rallyssa Huttunen urakoi huoltomiehenä. Kartturi Linnaketo istuu nimittäin rallicrossin MM-sarjasta tutun Niclas Grönholmin kyydissä.
– Niclakselle lähden huoltoon Tunturiin. Hauska nähdä, miten hän pärjää, sillä onhan hän ajomiehiä. Uskon, että Niclas kehittyy nuotin kanssa aika nopeasti. Ralli on toki eri laji kuin rallicrossi. Hän osaa kyllä ajaa, siitä ei ole epäilystä, mutta rallissa pitää siihen nuottiin luottaa, Huttunen mietiskeli.
Uuden vuoden aluksi tehdään monesti erilaisia lupauksia, mutta mikä olisi Huttusen oma toive täksi vuodeksi rallin suhteen?
– Olisin tyytyväinen, jos pääsen ajamaan WRC2-luokassa MM-sarjan läpi. Kokemusta tarvitaan lisää. Toivon toki, että myös kalusto olisi vähän luotettavampi, jotta voisi näyttää myös tuloksia.
Hyundai i20 R5 ja sen epäluotettavuus oli yksi syy suomalaiskuskin vaisuihin tuloksiin viime kaudella, mutta myös omia virheitä sattui matkan varrelle.
– Sitä nyt on turha arvailla jälkikäteen, mitä sijoja olisi saatu ilman teknisiä murheita. Minä olen itse tehnyt virheitä, mutta on myös auto ollut vielä aika kehitysversio, Huttunen sanoi.