Paluun rallin MM-osakilpailuun perjantaina Rovaniemellä käynnistävässä kisassa tekevä Esapekka Lappi ajaa WRC2-luokan sijoitusten lisäksi suurella panoksella oman uransa tulevaisuuden puolesta.
Puolitoista vuotta Toyotalla ja yksi kausi Citroenilla olivat vasta koulimassa Esapekka Lapista huipputason WRC-kuskia. Sitten ranskalaistallin lähtö MM-sarjasta kauden 2019 päätteeksi vei pohjan tulevalta ja vähensi radikaalisti tarjolla olevia ajopaikkoja.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi selvittää erikoista kuviotaan MM-ralliin – ”Kävi aika hyvä tuurikin”
Jatko viime kauden tiimissä M-Sportilla olisi vaatinut maksumieheksi ryhtymistä, mihin Lappi ei ollut halukas. Rovaniemen MM-ralliin hän sai tarjouksen ajotehtävistä italialaiselta Movisportilta, joka kisaa WRC2-luokassa Volkswagen Polon R5-kalustolla.
– Ei voi koko kautta olla ajamatta, jos haluaa vielä joskus koettaa saada tästä jotain hommia, Lappi tiivistää tilanteensa.
Lappi kertoo, ettei MM-rallin siirtyminen Rovaniemelle ollut ainoa syy sille, miksi hän on mukana lähtölistalla. Ajotehtävät olisivat yhtä voineet olla edessä Ruotsin rallissa, jos sitä ei olisi peruttu.
Vaikka Movisport on italialainen talli, Polon kalusto tulee Lievestuoreella toimivalta Printsportilta. Tiimi odottaa Lapilta pistesuoritusta, mutta hänen henkilökohtaiset tavoitteensa ovat myös korkealla.
WRC2-luokassa ajavat muun muassa Skodalla Monte Carlon kisan voittanut Andreas Mikkelsen ja M-Sportin ranskalaislupaus Adrien Fourmaux.
– Totta kai me voittaa koetetaan, mutta taso on kova. Siellä on monta tosi raakaa kuskia, eikä tule olemaan mikään helppo keissi, mutta toivottavasti pystytään olla siinä mukana, Lappi pohtii.
– En minä nyt mitään kakkossijaa lähde hakemaan. Se ei johda minulla yhtään mihinkään, niin koetetaan mennä täysiä koko viikonloppu.
Onko M-Sport hukannut Lapin puhelinnumeron?
Rovaniemen jälkeen Lappi aikoo katsella tulevia vaihtoehtoja. Toistaiseksi keskustelut jatkosta eivät ole johtaneet mihinkään konkreettiseen.
– Koetetaan nyt keväällä ajaa joku toinen kisa vielä, hän heittää.
WRC-paikan lunastaminen vaatii Lapin mukaan ensinnäkin kaikkien, myös vaakalaudalla tasapainotelleen Hyundain, jatkamista MM-sarjassa. Lisäksi onnea pitäisi olla matkassa.
– Mahis on ohut, mutta se on silti olemassa.
Ensi kaudella käyttöön tulevat hybridiautot vaativat paljon testausta, ja esimerkiksi M-Sport on vihjannut, että se kaipaisi kokenutta kuskia testaamaan vuoden 2022 ajokkiaan. Lappi on ehdottomasti valmis testihommiin, jos kutsu käy.
– Totta kai. Ei vain (tallipäällikkö Rich Millener) ole soittanut minulle vielä. En tiedä, onko numero hukkunut vai mikä on, Lappi vitsailee.
– Ilman muuta. Sehän olisi tavallaan hyvää valmistautumista siihen, jos ajopaikan saisi ensi vuonna. Ja kyllähän se mielenkiintoista hommaa olisi kehittää uutta autoa. Joskus aikanaan olen sellaisessa mukana ollut ja se oli ihan siistiä.
– Laittakaa sille Richille minun numeroni, jos se on hävittänyt sen, Lappi nauraa.