Esapekka Lappi on totutellut uuteen työkaluunsa rallin MM-kauden avauskilpailuissa ja testeissä. Lappi siirtyi viime kauden jälkeen Toyotan WRC-tiimistä Citroenin palkkalistoille.
Pieksämäkeläisen ensimmäinen kilpailu Citroenin C3 WRC -autolla meni niin sanotusti vihkoon, sillä hänelle tuli Monte Carlossa peräti kaksi keskeytystä. Ruotsin talvikisassa Lappi sai kunnon startin Citroen-uralleen ajettuaan toiseksi.
Lapilla on vierähtänyt tovi aikaa oppia Citroenin metkut. Samalla hän on joutunut säätämään ajotyyliään.
– Nyt menen vielä enemmän keula edellä, koska tämä auto toimii eri tavalla. Lukot ja jarruramppi toimivat ensimmäistä kertaa kunnolla elämässäni. Skodassa ja Toyotassa vasen ja oikea puoli eivät jarruttaneet samalla tavalla, Lappi paljasti ennen Meksikon MM-rallia, joka käynnistyy varhain perjantaiaamuna Suomen aikaa.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala luottaa yhä mahdollisuuksiinsa – nosti esimerkiksi Ott Tänakin tempun
– Se on aiheuttanut hieman ongelmia, kun on ajanut kuusi vuotta sellaisella autolla, jossa nämä asiat eivät toimi samalla järjellä kuin tässä autossa. Vasemman jalan jarrutus ja sitominen tulevat minulla selkärangasta, ja se ei toimi ollenkaan tällä autolla. Minun piti muuttaa Ruotsissa ajotyyliä, kun huomasimme datasta, että sidoin liikaa autoa jarrulla. Lukko menee tavallaan jarrurampille, mikä ottaa liikaa pois vauhtia ja huonontaa kiihtyvyyttä mutkan jätössä, Lappi selvensi.
Vielä ennen kauden alkua Lappi oli vahvasti sitä mieltä, että Citroen C3 WRC:stä pitäisi saada huomattavasti enemmän irti varsinkin soraralleissa. Lapin mukaan auto sopii jo nyt paremmin hänen käteen kuin ensimmäisessä testissä joulukuussa.
– Silloin autoa ei ollut niin sanotusti tehty minulle. Sen takia tuntui siltä, että mitäköhän tästä oikein tulee. Ruotsissa saimme jo suuntaa siihen, että tästä autosta voi saada sellaisen kuin haluan. Saimme autoa vielä paremmaksi muutoksilla Espanjan soratestissä (ennen Meksikon MM-rallia), ja muutimme esimerkiksi jousituspuolta radikaalisti. Nyt auto alkaa tuntua omalta.
Meksikon MM-rallissa Lappi on kilpaillut vain kertaalleen. Lappi tiedostaa, että vähäisellä kokemuksella on vaikeaa tähdätä aivan terävimpään kärkeen.
– Pitää olla siinä mielessä realisti, ettei odota liikoja tältä rallilta. Kokemus ratkaisee paljon. En ihan täysin ymmärrä tämän rallin luonnetta ja kaikkia strategisia kohtia, Lappi totesi.
– Koetetaan mennä niin kovaa kuin hyvältä tuntuu. Ruotsissa se toimi hyvin, ja samaa taktiikkaa kannattaa käyttää täälläkin. Ei kannata myydä tonttia vielä siinä vaiheessa, jos välillä tulee huono pätkäaika. Koetamme räpiköidä tasaisesti sunnuntai-iltapäivään saakka, ja jos pystymme tulemaan ilman ongelmia, olemme varmasti ihan hyvillä sijoituksilla.