Esapekka Lappi lähtee siipimiehenä tämän viikon Katalonian MM-ralliin. Pieksämäkeläisen tehtävänä on tukea tallikaveri Sebastien Ogierin mestaruustaistoa.
Ranskalaisen urakka tosin vaikuttaa varsin haastavalta, sillä ero kärkimies Ott Tänakiin on 28 pistettä ennen kahta viimeistä osakilpailua.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala näytti testierikoiskokeella, että vauhtia löytyy
Lapin mukaan Citroeniin löydettiin parannuksia testeissä.
– Muutettiin autoa aika paljon. Ne olivat isoimpia muutoksia, mitä on tehty tällä kaudella. Silti on vaikea sanoa, että mikä vauhti on verrattuna muihin. Ainakin se tuntui helvetisti nopeammalta. On tällä autolla ainakin ennen tässä rallissa pärjätty, Lappi muistutti.
– Kyllä siellä on muutamalla kuskilla aika paljon paineita. Saan itse aika rennosti lähteä ajamaan. Toki tiedän tallin odottavan, että voin auttaa Ogieria mahdollisimman paljon.
Isoja päivityksiä ensi kaudella
Kataloniassa ajetaan perjantaina soralla ja kaksi seuraava päivää asvalttiteillä. Juuri asvaltilla Citroen on ollut suurissa ongelmissa. Lapin mukaan parannuksia on saatu varsikin auton tasauspyörästön lukkoihin sekä pienempiä kehitysaskelia iskunvaimentimiin.
LUE MYÖS: Verokarhu sekoitti Jari-Matti Latvalan ajatukset – "Se ei ole vieläkään ohi"
Citroenin, Lapin ja varsinkin Ogierin kannalta suuremmat auton geometriaa sekä aerodynamiikkaa koskevat päivitykset voidaan ottaa käyttöön vasta ensi kaudella.
– Ajoimme Jämsässä testiä viime viikonloppuna. Täällä Espanjassa ajettiin vain asvaltilla Sebin kanssa. Seb kokeili uutta "aeroa" täällä ja minä sunnuntaina Suomessa. Se oli vain testiä ensi vuotta varten, koska ei niitä osia ole ennen ollut autossa, eikä niitä voi vielä tänä vuonna käyttää.
– Meillä ei riitä luokittelujokerit, joten valitettavasti niitä osia ei saatu tänne, Lappi sanoi.
LUE MYÖS: Henri Toivosen vuoden 1985 voittoauto huutokaupataan – hinta-arvio päälle 800 000 euroa
Toyota-kuljettaja Ott Tänak väitti aiemmin, että Citroen on kopioinut aerodynamiikkapäivitykset Toyotasta. Vielä viime kaudella Tommi Mäkisen johtamassa Toyotan tiimissä ajanut Lappi myönsi, että "uusilla siivillä" myös Citroen tuntui kotoisalta.
– Sanotaanko näin, että tuli ihan mukavia muistoja mieleen, kun lähti ensimmäistä kertaa vetämään, naurahti Lappi, joka tunnusti uusien aerodynamiikkaosien muistuttavan paljon Toyota Yaris WRC:n aeropakettia.
– Fiilis oli aika huima. Tuli tunne, että taas pitää joku katkaisija laittaa pois päältä aivoista. Downforcea oli niin paljon enemmän, että en vain uskaltanut ajaa tarpeeksi kovaa.