Rallin MM-sarjan kilpailukalenteri kaudelle 2024 julkaistiin viime viikolla, ja vaikka siinä ei huhuihin peilaten ollut mitään yllättävää, kritisoitavaa on löydetty sitäkin enemmän.
LUE MYÖS: EK1: Kisajärjestäjiltä epämieluisa yllätys Kalle Rovanperälle – Esapekka Lappi sai heti aikasakon
LUE MYÖS: Voiko Esapekka Lappi jopa lopettaa uransa? Näin suomalainen vastasi
Kausi 2024 alkaa tämän vuoden tavoin tammikuussa Monte Carlosta ja päättyy marraskuussa Japaniin. Kisoja on yhteensä 13, ja niistä valtaosa (10) ajetaan tuttuun tapaan Euroopassa.
Kokonaan uutena kilpailuna MM-sarjaan liittyy Latvia, joka muodostaa kesäkuukausina kolmen nopean sorarallin putken yhdessä Suomen ja MM-sarjaan kuuden vuoden tauon jälkeen palaavan Puolan kanssa.
– Semmoinen EM-sarja parilla höysteellä, niin karulta kuin se kuulostaakin, Hyundain Esapekka Lappi kommentoi tulevaa.
– On se aika mielenkiintoista, että Puola on takaisin. Ei mulla muuten ole mitään sitä vastaan, mutta aika karmeita virheitähän siellä sattui järjestäjien suunnalta silloin aikanaan, minkä takia se pois kalenterista lähtikin.
Ensimmäisen kerran vuonna 1921 ajettu kilpailu on yksi koko maailman perinteikkäimmistä ja pitkäikäisimmistä. Osana MM-sarjaa se ajettiin jo ensimmäisellä MM-rallikaudella 1973. Nykyisin Puolan rallin keskuspaikkana toimivan Mikolajkin kaupungin ympäristössä kisa on ajettu MM-rallina vuosina 2009 ja 2014–2017.
Kaudeksi 2018 Puola pudotettiin MM-kalenterista toistuvien turvallisuusrikkomusten vuoksi.
FIA antoi kisajärjestäjille varoituksen katselupaikkojen rajoittamiseen liittyen vuonna 2015, ja lopullinen niitti tuli kaksi vuotta myöhemmin, kun järjestäjät eivät taaskaan saaneet katsojia kuriin. Lisäksi yhdellä erikoiskokeista paikallinen paloauto lähti ajamaan pikataivalta väärään suuntaan poliisista ja sulkunauhasta piittaamatta. Kolari vältettiin vain siksi, että paloauto sattui kohtaamaan kisavauhtia vastaan tulleen ralliauton paikassa, jossa tie oli riittävän leveä.
– Tuntuu vain, että raha määrää. Jotenkin sen perässä kuljetaan nyt koko ajan, Lappi sanoo.
Koronavuodet kaiken huippu
Lapin näpäytys "EM-sarjasta" on sikäli paikallaan, että kun ensi kausi otetaan huomioon, 2020-luvun MM-ralleista peräti 79 prosenttia on ajettu Euroopassa. Lukema on korkeampi kuin yhdelläkään vuosikymmenellä sarjan 1970-luvulla alkaneessa historiassa.
Huomionarvoista toki on, että vuosina 2020–2021 Euroopassa ajettiin erityisesti koronan vuoksi. Euroopassa ajettujen osakilpailujen osuutta näinä vuosina kuvaavat prosenttilukemat 86 ja 92 ovat kaikkien aikojen kovimmat.
Alkuperäisen kisakalenterin mukaan Euroopassa ajettujen osakilpailujen osuuden piti itse asiassa olla vuonna 2020 historian toiseksi pienin, vain 57 prosenttia.
Koko MM-rallihistorian pienin Eurooppa-kisojen osuus nähtiin vuonna 1996, kun viisi osakilpailua (56 %) yhdeksästä ajettiin vanhalla mantereella.
Koko MM-sarjan historiassa Euroopassa on ajettu keskimäärin 70 prosenttia kilpailuista. Ensi kauden kalenteriin peilaten se tarkoittaisi yhdeksää, ei kymmentä osakilpailua Euroopassa.
MM-rallien jakautuminen Euroopan ja muun maailman välillä:
Euroopassa vs. muualla maailmassa (%): | |
1970-luku: | 73 – 27 |
1980-luku: | 65 – 35 |
1990-luku: | 65 – 35 |
2000-luku: | 73 – 27 |
2010-luku: | 76 – 24 |
2020-luku: | 79 – 21 |