Esapekka Lappi teki ison päätöksen viime rallikaudella, kun pieksämäkeläinen päätti vaihtaa tallia. Torstaina käynnistyvään Monte Carlon MM-ralliin Lappi starttaa Citroenin tiimissä.
Monte Carlon ralli on aina arvoitus. Sitä se on myös tänä vuonna keliolosuhteiden osalta. Vielä nuotituksessa keli vaikutti kuivalta, jopa seesteiseltä, mutta keskiviikkopäivänä taivaalta tuli lunta.
– Keli mietityttää aika paljon, vaikka ei siihen voi vaikuttaa mitenkään. Rengasvalintojen täytyy osua kohdilleen, Lappi totesi rallin aattona MTV Urheilulle.
– Vielä nuotituksen aikana oli sellainen olo, että tämä on helpoin Monte Carlon ralli ikinä. Sitten tuli kuitenkin lunta ja se tekee hommasta jännän. Sääennuste lupaa pakkasta, joten vaikea kisa on varmasti luvassa, Lappi jatkoi.
Lappi edusti kaksi edellistä kautta Toytan rallitiimiä. Vaikka Tommi Mäkisen johtama "suomalaistalli" juhli viime kaudella valmistajien mestaruutta, on tekeminen Citroenin leirissä Lapin mielestä jopa vielä ammattimaisempaa.
– On siinä (toimintakulttuurissa) eroja. Tällä tiimillä on niin pitkä historia ja dataa monien vuosien ajalta säilössä. Toimintatavat ovat tosi rutinoituneita ja joka hommaan on oma mies. Resurssit ovat isommat kuitenkin, vaikka Toyota on iso tiimi myös, Lappi jutteli.
– Tuntuu, että täällä on vielä enemmän porukkaa ja sitä myötä pystyy miettimään asioita vielä pidemmälle ja vähän eri tavalla. On olemassa vielä varajärjestelmän varajärjestelmä. Tuollaiset pienet asiat voivat vaikuttaa lopulta, Lappi jatkoi.
"Ei kuutamolla auton kanssa"
Lappi on ajanut vain muutamat testit ennen kuin kausi starttaa Ranskan Alppien tuntumassa. Ensikosketus autoon on kuitenkin ollut positiivinen.
– Kisat näyttävät sitten, miten tämä tiimi toimii oikeasti. Kaikki testihommat ja muut jutut ovat menneet hyvin. En koe yhtään, että olen auton kanssa mitenkään kuutamolla. Autoon on hyvä luotto. En koe, että kenelläkään on etulyöntiasemaa sen takia, että ollaan vaihdettu tiimiä tai että en olisi sinut auton kanssa, Lappi sanoi.
Todellinen iskukyky mitataan torstai-iltana, kun ehkä kauden vaikein ralli starttaa kahdella pimeässä ajettavalla erikoiskokeella.
– Ei ole tavallaan mitään, mihin verrata vauhtia. Totta kai tuntui testeissä, että ajoin niin kovaa kuin vehkeistä lähti. Se, että riittääkö vauhti, niin sen näkee vasta huomenna tai viimeistään perjantaina.