Kalle Rovanperä ei pidä käsillä olevasta muutoksesta: muistuttaa kuljettajien turvallisuudesta – "Outoa"

GettyImages-1234046694
Kalle Rovanperä suhtautuu kriittisesti rallin MM-sarjan muutoksiin.2021 Getty Images
Julkaistu 07.01.2022 08:03
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

@TuoHamalainen
Toimittajan kuva

Kasperi Kunnas

kasperi.kunnas@mtv.fi

@kaustoFI

Kalle Rovanperä suhtautuu ihmetellen yhteen rallin MM-sarjassa nähtävistä muutoksista, kun rattivaihteista palataan vaihdekeppiin. Toyotan suomalaiskuljettaja alleviivaa, että turvallisuuskin heikkenee.

Rallin MM-sarjassa siirrytään tänä vuonna uudella aikakaudelle, kun uusissa Rally1-ajokeissa on on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmä eli hybridi. Rovanperä on päässyt ajamaan hybridiautoilla jokusen testipäivän edestä soralla ja asvaltilla, ja tulevalla viikolla testejä on ohjelmassa Monte Carlossa, jossa MM-kausi myöhemmin tammikuussa käynnistyy.

– On aika mielenkiintoista, kun hybridi tulee autoon. Ajotyyli ja tietenkin säännöt muuttavat autoa aika paljon. Teknisesti autot ovat aika erilaisia, Rovanperä sanoo MTV Urheilulle.

– Fiilis on aika erilainen, mutta silti ihan hyvä. Mielenkiinnolla odotan kyllä ensimmäisiä kilpailukilometrejä, että näkee vähän, missä kaikki menevät.

LUE MYÖS: "Pakko myöntää rehellisesti, että harmittaa" – Jari-Matti Latvala pettyi FIA:n uuteen sääntöön

Rovanperä pitää siitä, että kuljettajilla on hybridiautoissa aiempaa lisää tehoa käytettävissä.

– On kuljettajille aina hyvä asia, että on lisää tehoa. Siitä varmasti kaikki tykkäävät.

Aerodynamiikkaa, jousitusta ja voimansiirtoa kuitenkin yksinkertaistetaan, ja Rally1-autot ovat aiempia WRC-menopelejä hitaampia. Tähän vaikuttaa myös hybridiyksiköstä tuleva lisäpaino, jonka on kerrottu olevan 100 kiloa. Rovanperä sanoo, ettei lisäpaino "ole missään nimessä hyvä asia".

– Jos edelliseen autoon vertaa, ei ole hirveästi positiivisia asioita, hän ruotii yleisesti.

"Minkä takia pitää mennä takaisin niihin"

Rattivaihteista palataan käyttämään mekaanista vaihdekeppiä, mitä Rovanperäkin kummastelee. 

– On vähän outoa, jos miettii, minkä takia pitää mennä takaisin niihin. 

Rovanperä huomauttaa, että keppivaihteet alkavat olla harvinaisuus moderneissa siviiliautoissakin. Nopeassa ralliajamisessa turvallisuuden voi ajatella heikkenevän.

– Rally1-autolla, joka on kuitenkin nopea auto ja jossa on paljon tehoa, saa olla aika paljon vaihtamassa. Yhdellä kädellä ajetaan paljon enemmän kuin aikaisemmilla autoilla. Se on totta kai turvallisuusasia. Jos ohjaukseen tulee vähän vikaa – ohjaus menee jäykäksi tai jotain tällaista – olisi paljon parempi mahdollisuus selvitä siitä tilanteesta, jos olisi kaksi kättä ratissa.

– Jos yhdellä kädellä tapahtuu jotain tuollaista, se voi olla aika paljon vaikeampi ottaa haltuun.

Mielipide ei jää epäselväksi.

– Kyllä rattivaihteet olisi minun mielestäni hyvä olla.

"Yrittää sisäistää mahdollisimman hyvin"

GettyImages-1346604841

Kalle Rovanperä muistuttaa maltillisesti, että aika näyttää, ketkä hyötyvät muutoksista, mutta pohtii myös, että ne voivat suosia häntä.

On eri asia, miten muutokset sopivat kullekin kuljettajalle. Rovanperää on pidetty nopeana oppijana, ja muutosvaihe voi olla hänen etunsa.

– Ihan mahdoton on vielä sanoa, miten päin se tulee olemaan, mutta itse näen sen asian niin, että yrittää sisäistää sen (muutoksen) mahdollisimman hyvin. Kuskit, jotka ovat ajaneet edellisillä autoilla kauemmin, ovat tottuneet niihin tosi hyvin ja heillä voi ottaa kauemmin vaihtaa, Rovanperä pohtii.

– Itse ei kerennyt ajaa kuin sen pari vuotta noilla (WRC:ssä), niin ehkä se ei ole niin iso asia vaihtaa.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala avaa, miksi hybriditesteissä on tullut rutkasti romua – autoissa on tapahtunut radikaaleja muutoksia

Mutta kuten Rovanperä eri kohdissa haastattelua tuo esiin, vasta rallikauden alkaessa nähdään, kuka ottaa muutoksista kopin nopeimmin. Hän toivoo, että tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan johtama Toyota on tässä eturintamassa.

"Mestaruustaistossa tai vähintään mitalikamppailussa mukana"

Rovanperä on aloittamassa rallin pääluokassa kolmatta kauttaan. Ensimmäiseltä sesongilta napsahti MM-sarjan viides sija, toiselta nelossija. Toinen kausi toi myös ensimmäiset voitot, kun suomalainen kaasutteli ykköseksi Virossa ja Kreikassa.

Rovanperä korostaa, että kokemuksessa on vielä kirimistä, kun rinnalla MM-sarjassa on tukku pitkään sarjassa operoineita kilpaveljiä.

– Erilaisten tilanteiden kokemus auttaa tosi paljon varsinkin mestaruuskamppailussa, kun pitää koko kausi suorittaa tasaisesti. Sanoisin, että viime kaudestakin kun oltaisiin otettu huonoja kisoja ja teknisiä vikoja pois, olisimme todellakin olleet mitalikamppailussa.

Nyt Rovanperä yrittää olla "mestaruustaistossa tai vähintään mitalikamppailussa mukana".

"Helpottaa aika paljon kautta, jos sieltä pääsee ehjästi läpi"

Kauden avaava, torstaina 20. tammikuuta käynnistyvä legendaarinen Monte Carlon ralli ei lukeudu Rovanperänkään suosikkeihin. Häneltä on sieltä edellisiltä kausilta vyöllään viime vuoden neljäs ja sitä edeltävän vuoden viides sija.

– En tiedä hirveän montaa kuskia, joiden lempiralleja se on. Se on spesiaali ja hieno kisa. Kun se menee hyvin, tulee hyvä fiilis, että sen pystyy ajamaan ilman isompia ongelmia läpi hyvällä tuloksella.

– Tänä vuonna paljon vaikuttavat kuitenkin täysin uudet autot. Mennään ensimmäistä kertaa ajamaan nuotista pätkiä uudella hybriditekniikalla. Veikkaan, että tämän vuoden Montessa on aika paljon muutakin kuin että se on haastava kisa olosuhteiltaan.

Rovanperä asemoi kuvainnollisia kiikareitaan Montessa kolmeen jaossa olevaan palkintokorokesijaan.

– Viime kauden suoritusten perusteella palkintopallitavoite on sellainen, jota voi lähteä asvaltiltakin hakemaan.

– Monte on sellainen kisa, että helpottaa aika paljon kautta, jos sieltä vain pääsee ehjästi läpi ja saa hyvät pisteet. Koetetaan olla podiumkamppailussa totta kai.

Katso Tulosruudun tuore juttu Rovanperästä ylälaidan videolta.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli