Esapekka Lappi paljasti uutta tietoa keskeytyksestään – Hyundai pelasi Chilessä kovaa peliä

1:09img
Esapekka Lappi kolhi autoaan Chilen MM-rallin toiseksi viimeisellä ek:lla – hetkeä myöhemmin seurasi keskeytys
Julkaistu 02.10.2024 14:06
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Hyundain Esapekka Lappi joutui keskeyttämään viime viikonloppuna ajetussa Chilen MM-rallissa. Lappi kolhi autoaan toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, mutta keskeytyksen syy ei varsinaisesti liittynyt siihen.

LUE MYÖS: MM-taistelu tiivistyi – Ott Tänakilta varoitus Thierry Neuvillelle: "Hän ei ole turvassa"

LUE MYÖS: Mitä Toyotalla tapahtuu? Sébastien Ogierilta arvoituksellinen lausunto

MM-rallikauden kolmanneksi viimeinen osakilpailu oli Lapille tämän vuoden viides ja viimeinen kerta Hyundain Rally1-auton ratissa.

Viikonloppuun mahtui suomalaiskuskin kannalta valitettavan paljon tapahtumia.

Perjantaina iltapäivällä ajetulla rallin neljännellä erikoiskokeella Lapin renkaasta kuoriutui pinta irti täysin yllättäen keskellä suoraa. Lauantaamuna Lappi liukasteli mutaisessa mutkassa niin, että hänen autonsa puskuri irtosi. Matka jatkui kuitenkin päivähuoltoon ja edelleen siitä eteenpäin.

Sunnuntaina rallin toiseksi viimeisellä ek:lla ajouraan tarttuneen auton keula raapaisi penkkaa mutkan sisäreunassa, ja osuma irrotti puskurin samalla tavalla kuin edelisenä päivänä. Lappi ajoi pätkän läpi, mutta rallin päättäneen Power Stagen lähdössä häntä ei enää nähty.

Hyundai tiedotti, että Lapin auto vedettiin kisasta pois penkkaosuman aiheuttamien vahinkojen vuoksi, mutta Lapin mukaan keskeytyspäätöksen taustalla oli muita syitä.

– Vaikka puskuri olisi ollutkin kiinni, uskon, että näin olisi silti käynyt. Eihän se puskurin puuttuminen vaikuttanut mihinkään muuhun kuin aerodynamiikkaan. Lauantainahan kävi sama, että se taipui alle ja ajelimme ihan normaalisti loput pätkät läpi, Lappi kertoo MTV Urheilulle.

MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen huomautti suorassa lähetyksessä vahingot nähtyään, että auton jäähdytinkin pääsi rytäkässä liikahtamaan.

– Johtoja ja jarrujäähdytysputkia repsotti, mutta ei se (jäähdytin) vuotanut yhtään mihinkään. Se oli liikkunut kyllä, mutta tuo uusi jäähdytyspaketti on ihan hauskasti suunniteltu, että se pystyy vähän elämään. Se ei pääse heti välttämättä puhkeamaan. Kaikki oli siinä mielessä ihan kunnossa, Lappi sanoo.

Esimerkiksi Dirtfish-sivuston toimittaja Colin Clark oli paikalla, kun Lappi ja kartturi Janne Ferm korjasivat autoaan toiseksi viimeisen pätkän jälkeen, ja Lappi kertoi saman tarinan jo tuolloin.

– Mehän ajoimme sen auton vielä huoltoon sieltä. Mitähän se siirtymä oli, 70 kilometriä.

Keskeytyksen perimmäinen syy löytyy Lapin mukaan sääntökirjasta.

Urheilusääntöjen pykälässä 17.1.1 todetaan, että kukin talli saa käyttää kauden aikana korkeintaan kahta moottoria autoa kohden. Pykälä 17.2.3 kuitenkin täsmentää, että "kun auto ei pääse Power Stagea läpi, kutakin autoa kohden voidaan sallia yksi ylimääräinen moottori ilman rangaistusta".

– Se uusi moottori tulee kyllä ilmeisesti tarpeeseen. Siellä oli ollut jonkinlaista haastetta muissakin moottoreissa, Lappi sanoo.

Hyundai-kuljettajilla on MM-sarjassa Thierry Neuvillen johdolla turvallisen tuntuinen kaksoisjohto, mutta valmistajien puolella Toyota nousi Chilessä täydellä pistepotilla vain 17 pisteen päähän Hyundaista.

Merkkimestaruustaistelua silmällä pitäen Lapilla oli sunnuntaina Chilessä tärkeä rooli.

– Tarkoitus oli, että kokeillaan riskillä mennä niin kovaa kuin pystymme, että pääsisimme Toyotan väliin ottamaan pisteitä pois. Tulin sen pätkän, jossa puskuri lähti, tosi isolla riskillä. Emme päässeet siihen väliin sekoittamaan pakkaa, niin meistä ei ollut hyötyä.

– Totta kai (meidän keskeytyksessämme) oli se riski, että jos Tänakille tai Neuvillelle olisi käynyt jotain Power Stagella. Se oli sellainen pieni uhkapeli, mutta välillä sitä peliä pitää pelata rajustikin.

Omalta kannaltaan Lappia harmittaa Chilen-keskeytyksessä se, että sen vuoksi hän ei päässyt ajamaan rallia loppuun Fermin kanssa, joka kertoi kisan jälkeen hyppäävänsä 15 vuoden yhteistyön päätteeksi sivuun Lapin rinnalta.

– Se oli se isoin asia. Yhteinen taival päättyi yhtäkkisesti ja eri tavalla kuin sitä oli ajatellut. Eihän se asia miksikään muutu, mutta kiva se olisi ollut sinne powerin maaliinkin päästä.

– Janneahan siellä olisi haastateltu eikä minua. Se oli jo vähän ennalta sovittu.

8:30img

Janne Ferm lopettaa kartturiuransa – esiintyi Esapekka Lapin rinnalla hyväntuulisessa haastattelussa
 

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli