M-Sport Fordin suomalaiskuski Esapekka Lappi pettyi sekä vauhtiinsa että autoonsa Meksikon MM-rallin perjantain aamupäivän erikoiskokeilla.
Pieksämäkeläinen oli kuuden ajetun erikoiskokeen jälkeen rallissa neljäntenä 16,6 sekuntia kisaa johtavan Toyotan Sebastien Ogierin takana.
– Auto tuntui ihan hirveältä. Tuntui, että se ei tartu tiehen yhtään. Vaikka kuinka jarrutti, niin auto vaan valui ja valui. Eilen ensimmäiset vedot testipätkällä tuntuivat hyvältä, mutta sen jälkeen vaihdettiin kaikki lukot ja muut varaosat. Niiden piti olla ihan samoja, mutta ei toiminut, Lappi ihmetteli.
– Kukaan ei näe, onko jotain vikaa, mutta tuntuu vaan, että on hirveän liukasta. Paljon paremmin on toki mennyt kuin koskaan aiemmin tässä rallissa, mutta toki lähtöpaikka olisi oikeuttanut parempaankin.
LUE MYÖS: Teemu Sunisen WRC-auton kojelauta loisti kuin joulukuusi – "Ei tiennyt yhtään, kuinka pitkään auto kulkee"
Iltapäivän kivikkoisille teille Lapilla oli selkeä suunnitelma.
– Koitetaan tulla puhtaasti läpi. Jo aamulla nähtiin, että kaikenlaista voi sattua. Meilläkin kaikki varoitusvalot jo vilkkuivat. Nyt on vielä kuumempaa, joten saa nähdä, miten käy, Lappi povasi.
Lappi saapui huoltoon etupäästä rujon näköisellä autolla. Syy etupuskurin vaurioille oli tiedossa.
– Siellä oli ihan vesilammikko, missä lähti osia keulasta. Joenylitys, mikä oli nuotituksessa merkitty kuivaksi kuten myös tiekirjassa. Ei muuten ollut kuiva, vaan siellä oli paljon vettä. Näköjään aika heikko puskuri, Lappi naureskeli.