Esapekka Lappi putosi Monzan MM-rallin kakkossijalta viidenneksi lauantaiaamun lenkillä.
Päivä käynnistyi kolmella erikoiskokeella vuoristossa lähellä Comojärveä. M-Sport Fordin kuljettajat eivät olleet testanneet kalustoaan lainkaan ennen Monzan rallia, minkä vuoksi Lapin menossa oli hieman hakemista aamun avauspätkällä.
– Ei se vain lähde kymmenen kuukauden jälkeen äkkiseltään. Ei ole helppo tuollainen metsäpätkä. Radan pyöritykset menevät vielä jotenkin, mutta metsäpätkällä luoton saamisessa autoon menee aikaa, Lappi kertoi MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: MM-ralliseuranta: Tätä kutsutaan suomalaiseksi sisuksi – Niclas Grönholm nitkutti maaliin pahasti vaurioituneella autolla
Lapin vauhti kiihtyi seuraavilla pikataipaleilla ja samalla pieksämäkeläinen nosti riskitasoa. Aamun kolmannella pätkällä Lappi sortui virheeseen liukkaalla osuudella, mutta siitä huolimatta hän jäi kärkiajasta vain 6,8 sekuntia.
– Ihan hyvä, että hengissä selvittiin lenkin viimeiseltä pätkältä. Lumi ja jää olivat sulaneet jonkin verran etuautojen jälkeen, joten se oli aika arvailua. Tuurin kanssakin oli jonkin verran tekemistä, että pääsimme sieltä pois, eikä tullut mitään isompaa.
– Aika isolla riskillä ajoin siellä, ja sittenhän se kostautui. Auto meni hetkeksi jumiin hankeen neulansilmässä, Lappi kertasi.
Lappi on vielä iskuetäisyydellä kärjestä, sillä kilpailua johtava Toyotan Sebastien Ogier on vain 18,5 sekunnin päässä. Väliin mahtuvat myös Dani Sordo, Elfyn Evans ja Ott Tänak.
– Emme ole mitenkään kaukana Ottista. Elfyniin on kymmenkunta sekuntia, mutta ei näitä äijiä vastaan ole helppoa ajaa eroa pois. Mutta koetetaan parhaamme, ei oikein muutakaan voi. Näillä mennään, Lappi suunnitteli.
Rovanperä putosi kärjen kyydistä
Kalle Rovanperä ei pystynyt vastaamaan kärkikuljettajien vauhtiin lauantaiaamuna. Toyotan nuori suomalaiskuljettaja on kilpailussa kuudentena vajaan minuutin päässä kärjestä.
Rovanperä kolautti hieman autoaan aamun ensimmäisellä erikoiskokeella.
– Jarrupaikassa oli liikaa vauhtia, ja en pysynyt linjalla. Auto meni loskalle ja siitä leveäksi. Onneksi ei käynyt pahemmin. Sen verran kuitenkin osui lumipenkkaan, että pyörän kulmat kääntyivät ja auto ei ollut enää täysin ok. Emme päässeet sen jälkeen normivauhtiin loppulenkillä, Rovanperä sanoi.
Rovanperä yrittää pysyä poissa vaikeuksista, kun aamun erikoiskokeet ajetaan toistamiseen läpi iltapäivällä.
– Meidän ei kannata ottaa enää mitään riskejä, koska eteenpäin ei ole mitään saavutettavaa.
Lauantaina Monzan MM-rallissa ajetaan vielä neljä erikoiskoetta. Kilpailu päättyy sunnuntaina.