Tekniikkamurheet pudottivat Teemu Sunisen kärkitaistelusta – joutui turvautumaan vanhan liiton tyyliin: "Se oli ainoa tapa"

2:16img
Teemu Sunisen kommentit lauantain päivähuollossa: tekniikkamurheet pilasivat hyvin alkaneen kilpailun
Julkaistu 10.10.2020 15:54

TONI HEINONEN – MTV URHEILU

M-Sport Fordin Teemu Suninen putosi Sardinian MM-rallin palkintokorokekamppailusta lauantaiaamun erikoiskokeilla.

LUE MYÖS: Hyundai-kuljettajat voivat pakottaa pomonsa kiusallisen päätöksen eteen Sardinian MM-rallissa – "Olisi erittäin vaikeaa sanoa Danille niin"

LUE MYÖS: EK 10: Hyundai jyrää kaksoisjohdossa – Teemu Sunisen kasvoilta paistoi tuska: "Ei tässä ole vaihtoehtoa"

Suninen starttasi toiseen ajopäivään kakkossijalta, mutta aamun toisella pätkällä suomalaiskuljettajan autoon iski tekninen vika. Suninen putosi aamupäivän lenkillä lopulta viidenneksi, ja eroa kärkikuljettaja Dani Sordoon kertyi minuutin verran.

– Käsijarruongelma oli oma vaikea juttunsa. Kerran jouduimme peruuttelemaan, kun emme tienneet, ettei jarru toimi. Etupyörätkin menivät lukkoon, Suninen kertasi MTV Urheilulle.

– Sen jälkeen ajaminen oli tappion minimointia. Koetimme tulla sen, mitä pääsimme ilman käsijarrua ja keskilukkoa. Sekuntitappiota tuli, mutta ei sille itse mahda mitään, Ford-kuljettaja jatkoi.

WRC All Liven haastattelussa Suninen kertoi, että kun käsijarrukäännökset eivät onnistuneet, hän joutui turvautumaan neulansilmämutkissa ja risteyksissä vanhan liiton ajotekniikkaan: vastaheittoihin.

– Se ei ole nopein tyyli, mutta tässä tilanteessa se oli ainoa tapa päästä mutkista läpi, mies virnisti.

Suninen oli saanut perjantaina loistavan startin kilpailulle. Avauspätkällä hän veti huikean pohja-ajan ja oli koko päivän mukana kärkikamppailussa.

Edellisissä kisoissa M-Sport oli antanut muille tiimeille tasoitusta kalustollaan, mutta Sardinian sorateillä Sunisella olisi ollut mahdollisuudet ajaa huipputuloksesta. Lauantaiaamun ongelmat kuitenkin murskasivat toiveet.

– Tietenkin tämä turhauttaa ja harmittaa. Hitaammilla pätkillä, joilla moottorin suorituskykyä ei tarvita niin paljon, pystyy vetämään jopa 12 sekunnin pohjat. Mutta ajetaan nyt se, mitä päästään ja ollaan tiimin paras kuljettaja. Enempää ei pysty itse tekemään, Suninen huokaisi.

Lauantai-iltapäivänä ajetaan vielä kaksi erikoiskoetta huoltotauon jälkeen. Suninen aikoo hyökätä neljäntenä ajavan Toyotan Elfyn Evansin kimppuun, kunhan auto on huollettu kuntoon.

– Yritämme edelleen ajaa parasta mahdollista vauhtia ja näyttää osaamista. Emme missään nimessä luovuta. Elfyn on vain kuusi sekuntia karussa, joten hänelläkään ei ole varaa virheisiin.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli